שבועות - נוסח מוסף חג הביכורים | ענייני דיומא | פורום אוצר התורה שבועות - נוסח מוסף חג הביכורים | ענייני דיומא | פורום אוצר התורה
בפירוש דעת זקנים מבעלי התוספות (במדבר כח, כה) כתב: "כתיב גבי שבועות שעיר עזים לכפר עליכם ולא כתיב לחטאת מפני כבוד התורה שנתנה בו ביום וזהו אשר יסד הפייט דיום הבכורים חטאת לא נזכר למען יהי דבר המלך למנוחה. ד"א לפי שהיו אז ישראל נקיים מכל חטאת כדאיתא במדרש משקבלתם עליכם עול תורה והמצות מעלה אני עליכם כאלו לא חטאתם מעולם. וזהו שייסד הפייט בזולת של שבועות: קבלו מלכותי ולא תאשמו. ועוד כתיב גביה מלבד עולת התמיד מאי טעמא לא כתיב בהדיה ומלבד שתי הלחם ופר ושני אילים ושני כבשים הקריבים באותו יום כמו שכתוב בר"ה מלבד עולת החדש ומלבד עולת התמיד וכן ביום הכפורים מלבד חטאת הכפורים ועולת התמיד וי"ל שהם נזכרים בכלל מה שכתוב וביום הבכורים בהקריבכם מנחה בשבועותיכם בגלל המנחה כל אלו באין ולא במוסף".
 
בפירוש דעת זקנים מבעלי התוספות (במדבר כח, כה) כתב: "כתיב גבי שבועות שעיר עזים לכפר עליכם ולא כתיב לחטאת מפני כבוד התורה שנתנה בו ביום וזהו אשר יסד הפייט דיום הבכורים חטאת לא נזכר למען יהי דבר המלך למנוחה. ד"א לפי שהיו אז ישראל נקיים מכל חטאת כדאיתא במדרש משקבלתם עליכם עול תורה והמצות מעלה אני עליכם כאלו לא חטאתם מעולם. וזהו שייסד הפייט בזולת של שבועות: קבלו מלכותי ולא תאשמו. ועוד כתיב גביה מלבד עולת התמיד מאי טעמא לא כתיב בהדיה ומלבד שתי הלחם ופר ושני אילים ושני כבשים הקריבים באותו יום כמו שכתוב בר"ה מלבד עולת החדש ומלבד עולת התמיד וכן ביום הכפורים מלבד חטאת הכפורים ועולת התמיד וי"ל שהם נזכרים בכלל מה שכתוב וביום הבכורים בהקריבכם מנחה בשבועותיכם בגלל המנחה כל אלו באין ולא במוסף".
זה קשור לשאלה?
 
בסידור תפילת כל פה כתוב בסוגריים בשבועות אומרים שני שעירים לכפר
מישהו יודע מה המקור לזה?
הדר זקנים על התורה פרשת פינחס
ואף בעצרת אומר ה"ר אהרן בשם ה"ר יוסף בר' ברוך שהיו אומרים כמו כן בחג שבועות ושני שעירים. כדכתי' בזבחים שני שעירי עצרת למה הם באים לטומאה שאירעה בין זה לזה וכן מוכח הפסוק דכתיב בפ' אמור ועשיתם שעיר עזים א' לחטאת ופירש"י יכול שעיר האמור בחומש הפקודים הוא שעיר האמור כאן כשאתה מגיע אצל פרים ואלים אינן הן ומאחר שקרבים שעירי עזים וכפרה שוה לכפר על טומאת מקדש וקדשיו כשאר שני שעירי מוספים כדאיתא בזבחים א"כ דין הוא להזכיר שנים בתפלה. ואינו נראה לה"ר אהרן כלל שהרי תפלתינו של מוסף תחת קרבן מוסף כי אמנם בשחר בגלל הלחם היה בא וכן פי' רש"י בפרשת אמור. אמור מעתה אלו לעצמם ואלו לעצמם אלו קרבים בגלל לחם ואלו למוספים:​
 
בסידור תפילת כל פה כתוב בסוגריים בשבועות אומרים שני שעירים לכפר
מישהו יודע מה המקור לזה?
שו"ת יד חנוך סימן טז
יקרתו הגיעני, אשר כתב בשם הגאון האלקי מלאדי בעל התניא זי"ע דצריך להזכיר במוסף דשבועות, ושני שעירים לכפר, כדתניא בתוספתא דשבועות (פרק א' ה"ב) והובא בירושלמי שם, רבי שמעון אומר שלשים ושנים שעירין קריבין על הציבור בכל שנה ושנה, שנים בעצרת וכו', ותמהת שלא ראית אבותי נ"ע שנוהגין כן ושאלת טעמא:​
 
רש"י זבחים ו,ב ד"ה שעירי עצרת ז"ל ''גבי עצרת כתיבי שני שערים חד בתורת כהנים ועששים שעיר עזים אחד לחטאת וחד בחומש הפקודים למוספים''
 
רש"י זבחים ו,ב ד"ה שעירי עצרת ז"ל ''גבי עצרת כתיבי שני שערים חד בתורת כהנים ועששים שעיר עזים אחד לחטאת וחד בחומש הפקודים למוספים''
זה ברור שהיה ב' שעירים, כל הנידון הוא רק האם להזכיר שניהם בתפילה או לא
 

הודעות מומלצות

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון