תורם ארון הקודש הפסיד את חייו? | בית המדרש – דיונים תורניים תורם ארון הקודש הפסיד את חייו? | בית המדרש – דיונים תורניים

שאינו יודע לשאול

משתמש רשום
gemgem
הודעות
22
תודות
56
נקודות
13
לאחר הפרסומים המרהיבים והתיעודים מחנוכת ארון הקודש המפואר ביותר בעולם בישיבת עטרת שלמה בראשון לציון, עולה קול ביקורת חריף ויוצא דופן מפי רבי יוסף חיים אוהב ציון, מרבני בית הכנסת הגדול "מוסיוף" בירושלים. במהלך שיעורו הקבוע, הרב תקף בלהט את המגמה של השקעה בהיכלות מפוארים מכסף וזהב, על חשבון צרכים דחופים של אברכים ותלמידים, והביע כאב עמוק על מצב הישיבות, תרבות הכסף שפשתה בהן, והיחס להורים ולבחורים בתקופת הרישום לישיבות.

 
הרב פתח את דבריו בהתייחסות ישירה לתרומת ארון הקודש, מבלי לנקוב בשם הישיבה. "רבותיי, אני רוצה להגיד פה משהו," אמר, "בנו שם היכל מכסף וזהב, ולא שאלו שום רב, אני חושב. אני אומר שהתורם הזה הפסיד את חייו." הוא הסביר את דבריו בראייה מהגמרא בירושלמי, מסכת שקלים, שם נשאל תנא אחד את חברו: "כמה נפשות שיקע אביך פה?" – רמז לכך שהכסף שהושקע בבנייה מפוארת יכול היה להציל נפשות. "כמה אברכים יכולת להחיות עם הכסף הזה?" שאל הרב בלהט, "מה זה עושה לקדוש ברוך הוא כשאתה בונה היכל מזהב וכסף, ויש אברכים שאין להם מה לאכול לשבת? אתה רוצה שיהיה לך כבוד, זה מה שקורה".

הרב הוסיף ותקף את המניעים מאחורי בניית ההיכלות המפוארים: "יש אחד שרוצה שיהיה לו כבוד. אבל באותה ישיבה יש עוולות – לא מקבלים בחורים כראוי, מתעמרים בהם, ומרחיקים אותם מהתורה." הוא הביע חמלה כלפי התורם, ואמר: "אני מרחם על אותו תורם. אם הייתי יכול לדבר איתו, הייתי אומר לו: אל תעשה טעויות כאלה בחיים. חלק את הכסף לאברכים, לא להיכלות של זהב. לא לי, אני לא מדבר על עצמי, אבל יש גבול. צריך מפואר? כן, אבל על חשבון מי? כשאברכים רעבים בשבת?".

הרב התייחס בדבריו לתקופת הרישום מישיבה קטנה לישיבה גדולה, והביע כאב עמוק על המצב. "זה כואב לי, ולכן אני מדבר," אמר, "למה ממררים את חיי האבות? אומרים להם: תביא לי 25,000 שקל, תביא לי 50,000 שקל, ואקבל את הבן שלך. לאן הגענו? זוהי תורה וזוהי שכרה?" הוא תקף את התופעה שבה ישיבות דורשות סכומי עתק מהורים, ואף הזכיר מקרים שבהם תורמים עשירים מקבלים זכות להכניס מספר בחורים לישיבה רק בשל תרומותיהם. "מה זה? הישיבה נהייתה עסק של ביזנס? או שמא הישיבה ניתנה ללמוד תורה?" שאל בזעם..

הוא הוסיף: "יש אחד עשיר, קוראים לו טו-טו-טו-טו-טו, ויש לו זכות להכניס שמונה בחורים לישיבה כי הוא תורם. הדברים כואבים, רבותיי. אין מה לענות. צריכים לעשות תשובה על זה." הרב קרא לעשירים, כולל כאלה מארצות הברית, להפסיק לתמוך בישיבות שמתנהלות כעסקים, ולסייע דווקא למוסדות שמקרבים בחורים באמת. "אני לא יודע כמה ישיבות כאלה יש, אבל אני שומע תלונות שראשי ישיבות מציקים לבחורים, יורדים להם לחיים," אמר.

בדבריו, הרב קשר את המצב הרוחני בישיבות לגזירת הגיוס, שמעסיקה את הציבור החרדי. "למה יש גזירת גיוס? בגללנו," טען, "כי מצערים אבות, כי מצערים יתומים, כי מצערים ראשי ישיבות שעומדים מאחורי הדלת של ראש הישיבה, והוא לא פותח להם. אני מדבר מידיעה." הוא סיפר על מקרים מזעזעים שבהם נאמר ליתומים: "הבאת לי לישיבה ספרדי וגם יתום? זה מילים של יהודי? צריך לבדוק אם הוא יהודי!" הרב הזהיר: "אם לא נחזור בתשובה, המשיח לא יבוא. צריכים לעורר על זה."

הוא תקף גם את תרבות הכסף סביב לימוד התורה: "התורה נהפכה לכסף. הכול כסף. שיעור תורה, 3,000 שקל. למה? בימי יעקב יוסף או מרן עובדיה, היו שמים אוטובוס לשיעור בלי כסף. מי דיבר על כסף בכלל?" הוא שאל בזעם, "אף אחד לא זועק את הזעקה הזו. צריכים לעשות בדק בית".

הרב הזכיר את דברי רב ראובן שרבני ז"ל, שאמר: "בחור שיושב בישיבה ולא עושה עבירות, צריכים לקחת אותו ולנשק לו את הראש." הוא תקף את היחס הקשה לבחורים בישיבות: "אז מה אם הוא איחר לתפילה? הוא לא קלקל אחרים, לא הביא אייפון לישיבה. למה לזרוק אותו? אלה ילדים!" הוא הוסיף: "רבותיי, שלא תבינו אותי שאני נגד סדרי הישיבה. צריך לקיים את הוראות ראש הישיבה, אבל מה קרה אם הוא איחר? לאיזה תאוות הוא ירד מחוץ לישיבה? לאיזה אייפונים?"

בדבריו, הרב הביע כאב על מצבם של הורים ובחורים: "אנשים לא ישנים בלילה, בוכים. ראש ישיבה זקן יושב מאחורי הדלת של ראש הישיבה, והוא לא פותח לו? חצוף, רשע, נבל. גם אם יזרקו אותי מפה, אני לא מפחד."

הרב קרא לחשבון נפש כללי: "לא נגיד לחילונים מה לתקן – אתה משחק כדורגל בשבת, לא שומר טהרת המשפחה. מה אנחנו צריכים לתקן? להקים קול זעקה שישיבה זה לא ביזנס." הוא הזכיר את דוגמתם של חכם בציון וחכם יהודה צדקה, שראו בתלמידים כבנים: "ככה צריך להתנהג. ממש כמו בנים."

בסיום, הרב חזר על דברי הגמרא בברכות (דף כ, עמוד ב): "כתוב בתורה 'אשר לא יישא פנים ולא ייקח שוחד', ואתה נושא פנים לישראל? מה אתה עושה עם היכל יקר בעולם כשאברכים רעבים? יש לך תשובה?" הוא השווה זאת להיכל בית הכנסת "מוסיוף" של יונה כרמלי, ושאל: "מה חסר בו? למה צריך זהב?"

הרב סיים בדברים מרגשים: "אני לא נהנה לדבר על זה. יש כאלה שחושבים שאני נהנה לתקוף אנשים. אני שומע כאבם של אנשים, ואני כואב את זה בעצמי. הגיע הזמן שנעשה חשבון נפש." הוא קרא לכל מי שיכול להשפיע, כולל תורמים וראשי ישיבות, להילחם בתופעות אלה: "מי שיש לו תשובה, שיעמוד ויאמר. שידעו שיש כאלה דברים, ותילחמו בהם".
 
חלילה מלדבר נגד רב בישראל. אך כדי לשבר את האוזן, דברי המחאה היו טובים, אם בביתו של המוחה או שומעיו, אין שום דבר של מותרות או פאר כלשהו בבגדים של הגברים או הנשים, שהיה אפשר לתרום אותם לעמלי תורה. ואם באנו לדבר נגד כל פאר שבבתי כנסיות, הרי נתנו דברינו לשיעורים?!​
 
הארון ידוע בפארו הרב ועפ"י השמועות הארון עשוי, מציפוי עבה של זהב טהור 24 קראט, ועלותו - 7 מיליון דולר. זהו אחד מארונות הקודש המפוארים והיוקרתיים ביותר בעולם ושמעתי שזה הכלי כסף הכי גדול בעולם

מומחים חלקם אף מחו"ל, עבדו על יצירתו ועל העיטורים המורכבים שבו. הוא משלב אמנות מסורתית עם חומרים יקרי ערך, ומהווה סמל לעושר ולפאר. אבל זה לא הנקודה אלא הסכום שבוזבז ע"כ


לי זה מפריע וכמו שלרבים מסתמא זה מפריע האם זה דעת תורה,
לכאורה סכום כזה - 7 מיליון דולר יכול היה לשמש לצרכים דחופים ומהותיים יותר כגון החזקת אברכים וישבות שיפוץ בתי כנסת אחרים במצוקה, סיוע למשפחות נזקקות....

נ.ב. מקרה ספציפי זה ניתן בתור דוגמא בלבד.....
 
נערך לאחרונה:
אני לא מכיר את הרב הנ"ל
אבל אחר בקשת המחילה נראה לי שגם אם יש ביקורת יש צורה להגיד, בדורינו שכל מסר מתפרסם ברגע
איך יש לך לב להגיד קהל עם ועולם לאחד שמסר את הונו למען כבוד התורה ולהגיד לו זה כלום
אני מוסר הבהרה אני אין לי קשר לישיבה הנ"ל היא נפתחה לא בתקופתי ולכן אני לא בא להגן עליה
כואב לי הצורה, הבוטה
כמובן שהטענות הידועות, וכך סיפר לי ידיד שהוא שאל מפורש את הר"י הנ"ל אתה לא משלם לאברכים איך אתה בונה דבר כזה
כצפוי הוא ענה שיש תורמים שנותנים דוקא לזה, ועוד תראה הפאר הזה יכניס הרבה כסף [הניסוח שלי לא העברתי מילה מילה אלא את רוח הדברים]
 
הארון ידוע בפארו הרב ועפ"י השמועות הארון עשוי, מציפוי עבה של זהב טהור 24 קראט, ועלותו - 7 מיליון דולר. זהו אחד מארונות הקודש המפוארים והיוקרתיים ביותר בעולם ושמעתי שזה הכלי כסף הכי גדול בעולם

מומחים חלקם אף מחו"ל, עבדו על יצירתו ועל העיטורים המורכבים שבו. הוא משלב אמנות מסורתית עם חומרים יקרי ערך, ומהווה סמל לעושר ולפאר. אבל זה לא הנקודה אלא הסכום שבוזבז ע"כ


לי זה מפריע וכמו שלרבים מסתמא זה מפריע האם זה דעת תורה,
לכאורה סכום כזה - 7 מיליון דולר יכול היה לשמש לצרכים דחופים ומהותיים יותר כגון החזקת אברכים וישבות שיפוץ בתי כנסת אחרים במצוקה, סיוע למשפחות נזקקות....

נ.ב. מקרה ספציפי זה ניתן בתור דוגמא בלבד.....
זה ראש של איש עסקים אמריקאי, ר' שלום בער, דומה לראש של טרמאפ, [להבדיל אא"ה],
משקיע היום מיליונים כדי לקבל מחר מיליארדים [בסך הכולל],
תחשבו רגע על הסיטואציה,
שהאטרקציה החדשה של דורנו, במקום ללכת לראות את הארון קודש מזהב בפוניבז', הולך להיות לראות את הארון קודש של סורוצקין בראשון לציון,
כל גביר, אמריקאי, ארגנטינאי, לונדוני, וכדו' שמגיע לביקור בארץ ב20, 25 שנה הקרובות לפחות, מוסיף לרשימת האטרקציות ביקור בעטרת שלמה.
זה לא מחלבת כסף, זה משאבת כסף...
כמובן שגם ר' שלום בער בתור אמריקני נהנה מהארון, [שגם לזה הסכים איתו מרן הגראי"ל, שאם היה עושה פחות לשם שמים היה מכניס יותר אברכים,] אבל בשביל זה היה מסתפק גם בפחות מכך...
 
מגיע אדם נדיב תורם סכום עתק לפאר ולרומם את בית ה', ובמקום להעריך ולהוקיר אומרים בהינף יד 'לא שווה כלום... הפסיד את כל עולמו'...
אינני יודע מהיכן מגיע ונובע מבט כזה...
עם מבט כזה אפשר לבטל כל דבר, במקום בית המדרש של בעלז ויזניץ גור יכלו להאכיל אלפי יתומים ואלמנות... במחיר המכונית המפוארת והיקרה של גדול או חכם פלוני יכלו למממן השתל כבד למסכן אלמוני... הדבר הכי קל זה לבטל ולבטל ולומר שהכל פרסומת ולא לש"ש וכו' וכו'.
יכול להיות שגם בזמן בניית המשכן או בית המקדש היו צדקנים וטהרנים שטענו שזה 'בזבוז כספי הציבור' יכלו לבנות משהו יותר פשוט ולהעביר את הכסף לנזקקים שגם היו שם, כנראה שתמיד יהיו כאלו שעושים דברים גדולים, ומולם אלו שהדבר היחיד שיודעים ושהוא הכי קל הוא לבטל להקטין ולומר שבעצם הכל הוא אינטרסים כבוד וכסף...
אין לי שום קשר לישיבה או למי מאנשיה אבל אני מעריך את התורם יהודי חסיד בובוב שתרם לישיבה ליטאית לע"נ האדמו"ר זצ"ל זה דבר מפליא ומראה על התורם שבניגוד למקטרגים ולמבטלים הוא תרם למקום 'אחר' ואין זה מילתא זוטרתא, מלבד התרומה העצומה שיש בה כבוד שמים גדול.
אינני יודע מה הקשר בין התרומה לקבלת או אי קבלת תלמידים לישיבה, ולנסות להפוך את כולם למושחתים רוצחים ורודפי בצע. גם סוג זה של דיבורים לא ראוי, אפשר למתוח ביקורת ממוקדת ולא להפריח האשמות כלליות.
אמנם כנראה לפשוטי העם אליהם נאמרים הדברים הם דברים המתקבלים בהנאה מרובה על ההם המושחתים השודדים רודפי הבצע אבל מבט קצת יותר מרומם נעלה ומתוך עין טובה לא יזיק...
 
נערך לאחרונה:
כנראה גם החזון איש נתקל במקרים מעין אלו, ובין גנזיו נמצא את שכתב לעצמו:

'...'עשירים אנחנו במבקרים, מבקרים במחשבה, מבקרים במחשבה ובדיבור, מבקרים במאמרים כתובים ונדפסים, מבקרי יחיד ומבקרי ציבור, מבקרי עם ישראל כולו, ואמנם המבקר חפשי מלהיות לו חלק בלימודיות, אם יש לו שפת חלקות או גם עט סופר לו, כבר ניתן לו הזכות לבקר, הפטפטני מפטפט, והלבלר ממלא בקולמוסו'...
[קוב"א ח"ג קפט'].
 
יסלח לי אותו רב - דרשן או מה שלא יהיה ואחר בקשת מחילתו אומר,
אין צורך להתייחס לכל אמירה של כל אחד מי שהוא לא יהיה...
כל עוד שהוא אינו עומד במקומו של הרב סורוצקין ואין לו מן הסתם אפי׳ אלפית האחוז מזכויות החזקת התורה ורוממות התורה של הרב סורוצקין בחיידרים, ישיבות קטנות, ישיבה גדולה, וכוללים, שבהם לומדים אלפי תשב״ר בחורים ואברכים והכל על שכמו של הרב סורוצקין, אל לו להעיז לפעור את פיו...
ובאופן אישי אני רוצה לציין שארון הקודש הזה עשה לי הרגשה של רוממות בלב ורוממות כבוד התורה דווקא בתקופה הזו שכבוד התורה כ״כ מושפל!
חוץ מזה שבד״כ אדם שתורם לארון הקודש לא היה תורם אפילו חלק קטן מהסכום הזה בשביל להחזיק עניים או לומדי תורה, כי ככה דרך העולם הרבה יותר קל להתרים לדברים שיש בהם ממש עם הנצחה וכו׳ מאשר לתרום לכוללים שכביכול התורם לא רואה מזה כבוד או משהו ממשי וכביכול זה כסף שנעלם...
אז שוב כל טענות הסרק האלה מעידות אולי על נטיות לב אחרות ואכמ״ל
 
כלומר, במקום להדגיש כמה לא שילם הרב סורוצקין שיחי', שוכחים כמה הוא כן שילם - ולכמה אלפי בני תורה, שבוחרים להיות, חרף הכל, תחת קורת גגו המפארת את כבוד התורה ולומדיה.
 
הרב תקף בלהט את המגמה של השקעה בהיכלות מפוארים מכסף וזהב, על חשבון צרכים דחופים של אברכים ותלמידים
מקור ששוחח עם התורם של ארון הקודש מחסידי באבוב, חושף גם את סך התרומה לבניית הארון, וגם את הסיבה מדוע הוחלט להשקיע סכום אדיר שכזה בארון קודש.

לדברי המקור, סך התרומה הכולל הוא 14 מיליון דולר. 7 מיליון דולר לארון, ו7 מיליון דולר לבחורי הישיבות והאברכים. ראש הישיבה הגרש"ב סורוצקין עשה תנאי עם התורם, שכל דולר שנתרם לארון, שסך עלותו 7 מיליון דולר, יתרום גם לבחורים ואברכים השוקדים על התורה.

התורם נענה לתנאי של ראש הישיבה, ומטרתו היא "לייקר ולייחד את התורה, כך שיהיו עוד תורמים פוטנציאליים שרק יבואו להתרשם, ויפתחו את הכיס לתרומות נוספות" לדברי המקור ששוחח עם התורם.
 
מקור ששוחח עם התורם של ארון הקודש מחסידי באבוב, חושף גם את סך התרומה לבניית הארון, וגם את הסיבה מדוע הוחלט להשקיע סכום אדיר שכזה בארון קודש.

לדברי המקור, סך התרומה הכולל הוא 14 מיליון דולר. 7 מיליון דולר לארון, ו7 מיליון דולר לבחורי הישיבות והאברכים. ראש הישיבה הגרש"ב סורוצקין עשה תנאי עם התורם, שכל דולר שנתרם לארון, שסך עלותו 7 מיליון דולר, יתרום גם לבחורים ואברכים השוקדים על התורה.

התורם נענה לתנאי של ראש הישיבה, ומטרתו היא "לייקר ולייחד את התורה, כך שיהיו עוד תורמים פוטנציאליים שרק יבואו להתרשם, ויפתחו את הכיס לתרומות נוספות" לדברי המקור ששוחח עם התורם.
מכאן לומדים כמה חשוב לברר פרטים לפני שיוצאים לדבר נגד השני.
 
מקור ששוחח עם התורם של ארון הקודש מחסידי באבוב, חושף גם את סך התרומה לבניית הארון, וגם את הסיבה מדוע הוחלט להשקיע סכום אדיר שכזה בארון קודש.

לדברי המקור, סך התרומה הכולל הוא 14 מיליון דולר. 7 מיליון דולר לארון, ו7 מיליון דולר לבחורי הישיבות והאברכים. ראש הישיבה הגרש"ב סורוצקין עשה תנאי עם התורם, שכל דולר שנתרם לארון, שסך עלותו 7 מיליון דולר, יתרום גם לבחורים ואברכים השוקדים על התורה.

התורם נענה לתנאי של ראש הישיבה, ומטרתו היא "לייקר ולייחד את התורה, כך שיהיו עוד תורמים פוטנציאליים שרק יבואו להתרשם, ויפתחו את הכיס לתרומות נוספות" לדברי המקור ששוחח עם התורם.
וע"ע בזה כאן
 
יכול להיות שגם בזמן בניית המשכן או בית המקדש היו צדקנים וטהרנים שטענו שזה 'בזבוז כספי הציבור' יכלו לבנות משהו יותר פשוט ולהעביר את הכסף לנזקקים שגם היו שם, כנראה שתמיד יהיו כאלו שעושים דברים גדולים, ומולם אלו שהדבר היחיד שיודעים ושהוא הכי קל הוא לבטל להקטין ולומר שבעצם הכל הוא אינטרסים כבוד וכסף...
קטונתי מלהתייחס לגופו של הדיון המתנהל כאן, ואינני ראוי להביע דעה הן על דרשה של תלמיד חכם והן על פעולותיו הגדולות של ר"י עטרת שלמה,
אך בקשר לדימוי של הרב "מה ידידות" לתרומת המשכן -
בתרומת המשכן היה ציווי מאת ה' יתברך, כך שאין הנידון דומה לראיה כלל,

אינני חושב שהיה מתאים להשתמש עם הביטוי "היו צדקנים וטהרנים שטענו שזה בזבוז כספי הציבור".
יש כאן באמת שאלה מאוד יסודית, ומעניין לשמוע עליה דעת תורה, מה השילוב הנכון בין המצוה לפאר את בית ה' לבין המצוה לעזור לנזקקים.

כאמור, אינני בא להביע דעת,
אבל גם לבטל ולזלזל בדברי ת"ח מרביץ תורה - זה גם לא דרך.
 
כאמור לעיל מתברר כי התורם בנוסף לתרומת ארון הקודש תרם כנגד זה כסף להחזקת לומדי התורה, מסתבר שהדברים שנאמרו שם כנראה לא 'כל כך מדויקים' בלשון המעטה... אינני מכיר את הרב הדובר, אך להטיל דופי בפומבי באחד מגדולי מקימי התורה בדור האחרון בזלזול ובאופן כזה לא יכולה לעבור בשתיקה.
האם בדק לפני כן בספר 'חפץ חיים' אם מותר לומר דיבורים אלו מסופקני...
ובכלל ה'סלט' שנעשה שם בין תרומות קבלות תלמידים למוסדות ושאר ירקות וטענות שנכנסו שם לא זכיתי להבינו לקוצר דעתי... אני מאמין מקווה שמשתתפי השיעור כן הבינו אותם...
 
מאן דהוא סיפר לי אמש סיפור מעניין:

מעשה באדמו"ר אחד שהלך עם חסידיו לטייל ביער מדי עוברם ליד בקתה קטנה נעצר האדמו"ר ואמר "אני מריח פה ריח גן עדן".
נקשו החסידים על דלת הבקתה, פתח להם כפרי פשוט, שאל אותו הרבי 'מה זכית שנודף מביתך ריח גן עדן' השיב לו הכפרי: איש פשוט אני.
התחיל האדמו"ר לחפש בביתו של האיש האם יש לו איזה חפץ קדוש או משהו דומה. עד שהגיע לארון קטן בירכתי הבית.
ציוה הצדיק את הכפרי שיפתח את הארון. הכפרי סירב אך לנוכח הפצרותיו של הצדיק נעתר לפתוח את הארון.
מה גדלה תמיהתם של הרבי והחסידים בראותם בארון 'בגדי כומר'.
כששאלוהו לפשר הדבר השיב להם הכפרי: אני גבאי צדקה, ופעם אחת אחרי שחילקתי את כל כספי הצדקה הגיעה אלמנה ענייה שהייתה צריכה כסף דחוף למטרה מסויימת, הלכתי לחפש מישהו שיועיל לתרום לי, עד שתפס אותי גוי אחד ואמר לי אם תלבש בגדי כומר ותרקוד לפנינו אתן לך סכום נכבד מאד.
וכך עשיתי אמר הכפרי, נאלצתי לרקוד עם בגדי כומר בשביל לחלץ סכום כסף לאלמנה.
אמר לו הצדיק, עכשיו הכל מבין את הבגדים האלה לאחר אריכות ימים ושנים שים בקבר. הם מדיפים ריח גן עדן.

אני לא יודע אם זה ממש באותם רמות, אני לא בוחן ליבות וכליות.
אבל אם כדי להשיג כמה מליונים בשביל עולם התורה צריך כזה דבר אז הארון קודש הזה מדיף ריח גן עדן.
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון