תורם ארון הקודש הפסיד את חייו? | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2 תורם ארון הקודש הפסיד את חייו? | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2
יש כאן באמת שאלה מאוד יסודית, ומעניין לשמוע עליה דעת תורה, מה השילוב הנכון בין המצוה לפאר את בית ה' לבין המצוה לעזור לנזקקים.
דעת תורה ממהר"י קארו זצ"ל
בשו"ע יו"ד רמ"ט טז'
יש מי שאומר שמצות בית הכנסת עדיפא ממצות צדקה, ומצות צדקה לנערים ללמוד תורה, או לחולים עניים, עדיף ממצות בית הכנסת..
נמצא שלתרום לישיבה קודם לבנין בית הכנסת
לתרום לחולים עניים ג"כ קודם
אבל ללחם וחלב של נזקקים בנין בית הכנסת קודם
אמנם עדין צ"ב אי כל שהבנין בנוי ורק הנושא הוא הפאר של ביה"כ אי גם קודם או לא
 
דעת תורה ממהר"י קארו זצ"ל
בשו"ע יו"ד רמ"ט טז'
יש מי שאומר שמצות בית הכנסת עדיפא ממצות צדקה, ומצות צדקה לנערים ללמוד תורה, או לחולים עניים, עדיף ממצות בית הכנסת..
נמצא שלתרום לישיבה קודם לבנין בית הכנסת
לתרום לחולים עניים ג"כ קודם
אבל ללחם וחלב של נזקקים בנין בית הכנסת קודם
אמנם עדין צ"ב אי כל שהבנין בנוי ורק הנושא הוא הפאר של ביה"כ אי גם קודם או לא
בישיבה יש הכל גם גמילות חסדים וגם לימוד תורה.
 
מקור ששוחח עם התורם של ארון הקודש מחסידי באבוב, חושף גם את סך התרומה לבניית הארון, וגם את הסיבה מדוע הוחלט להשקיע סכום אדיר שכזה בארון קודש.

לדברי המקור, סך התרומה הכולל הוא 14 מיליון דולר. 7 מיליון דולר לארון, ו7 מיליון דולר לבחורי הישיבות והאברכים. ראש הישיבה הגרש"ב סורוצקין עשה תנאי עם התורם, שכל דולר שנתרם לארון, שסך עלותו 7 מיליון דולר, יתרום גם לבחורים ואברכים השוקדים על התורה.

התורם נענה לתנאי של ראש הישיבה, ומטרתו היא "לייקר ולייחד את התורה, כך שיהיו עוד תורמים פוטנציאליים שרק יבואו להתרשם, ויפתחו את הכיס לתרומות נוספות" לדברי המקור ששוחח עם התורם.
למה לא כל ה14 לאברכים?
לא שאני חושב כמו הרב ההוא, אבל זה שהוא תרם עוד 7 אחרים זה לא תשובה ל7 הראשונים.
 
למה לא כל ה14 לאברכים?
לא שאני חושב כמו הרב ההוא, אבל זה שהוא תרם עוד 7 אחרים זה לא תשובה ל7 הראשונים.
הוא לא היה תורם כלום אילולא הארון קודש, כך שה-7 שהוא כן תרם זה רווח נקי.
 
ברשותכם, אנסה לסדר את הנידונים שעלו כאן:

נושא א': מה שטען הרב הדרשן, האם מוצדק להוציא מליוני דולרים על כבוד ארון הקודש במקום לתת את הכסף לעניים ונזקקים.
בענין זה הביא הרב עוזי ומגיני את דברי השו"ע ביו"ד סי' רמ"ט שבית הכנסת קודם לצדקה, אבל תרומה ללימוד תורה קודמת לבית הכנסת.
אמנם כפי שכבר העיר בעצמו, מדובר שם על עצם בניית בית הכנסת, ולא על תוספת פאר לבית הכנסת, ואין לנו מקור שזה עדיף מצדקה.
בנוסף, בשו"ע או"ח סי' קנ"ג סעיף ו' נפסק שאפשר למכור בית הכנסת להספקת תלמידים לתלמוד תורה או לנישואי יתומים.
כך שלכאורה אין כל ספק שתרומה לישיבה או תרומה לאברך כולל - אין שווה ערך לה.

נושא ב': טענת חלק מהכותבים כאן, שההחלטה להשקיע בארון הקודש היא עסק פיננסי שעל ידי זה יגדלו התרומות לישיבה.
ההגיון הכלכלי בכך נכון מאוד וחכם מאוד מאוד,
אך כמדומה שטענה זו צורמת לבעלי רגישות רוחנית נקייה וטהורה, כי ארון קודש וכבוד התורה הם לא "היכי תמצי" לגיוס תרומות.
האמירה הנ"ל בעצם אומרת, שאם היינו יודעים שלא ייכנסו תרומות "המצדיקות" את ההוצאה - לא היינו עושים זאת,
וזה יוצר קצת הרגשה של זיוף כשעוסקים כביכול בהדגשה של "כבוד התורה" בזמן שבשביל התורה לא היינו מוציאים הוצאה זאת בלי הריוח שיצא מכך.
יודגש, כי מסתבר שאין בכך איסור, אבל זה יוצר זילותא במושג של "כבוד התורה", ומערער את הישרות והאמיתות בדברים שאנחנו עושים.
יורשה לי לומר, שבחלק זה צרם לי ביותר הדמיון [על אף ההסתייגות] ל"בגדי הכומר".

נושא ג': הטענה שהתורם לא היה נותן למטרות אחרות.
אכן, חלק מהנידון הוא על מעלת התורם מה נכון בשבילו לעשות, ועל מה הוא יקבל יותר עולם הבא.

בלי להמעיט מחשיבות הארון קודש וכבוד התורה שבתפארתו ויקרו -
כיושבי בית המדרש, אנו צריכים לחזק בליבנו את הכבוד הגדול לכל בחור ישיבה ולכל אברך כולל,
וכבר אמרו חז"ל "הני בבלאי טפשאי דקיימי מקמי ספר תורה ולא קיימי מקמי גברא רבא".

אם היינו בעולם אמיתי וטהור יותר -
היינו צריכים להושיב במזרח
את כל הבחורים המופלגים של הישיבה הקדושה עטרת שלמה,
יחד עם כל האברכים המופלגים של כל הכוללים של עטרת שלמה,
והם הם ה"ארון קודש" הכי הכי מפואר שיש לרש"ב סורוצקין בעולמו!!!!
 
ממתי אנו דנים כל כך בדקדוק על מעשיו של אחר אם אין בהם בדק מן הדק כמובן [שהרי ועמך כולם צדיקים] אם כוונתו לשם שמים והאם באמת זהו המעשה הראוי והכי נכון בכל תכלית אפשרית. [אני לא רוצה להכנס לגופו של עניין וכו' אין זה מן הראוי להכנס לנעלי האחר או להביט בצלחתו ובפרט שאין אנו יודעים מאומה על אותם המקרים וכמו שנכתב כאן למעלה]
ארון קודש זה דבר יפה? כן
זה מכובד? כן
בא לו? כן
אז מעולה שיעשה ויסתכל על זה גם כל היום.
אני לא אומר שצריך לעשות מה שבא לי... וברור.
 
הרב הזכיר את דברי רב ראובן שרבני ז"ל, שאמר: "בחור שיושב בישיבה ולא עושה עבירות, צריכים לקחת אותו ולנשק לו את הראש." הוא תקף את היחס הקשה לבחורים בישיבות: "אז מה אם הוא איחר לתפילה? הוא לא קלקל אחרים, לא הביא אייפון לישיבה. למה לזרוק אותו? אלה ילדים!" הוא הוסיף: "רבותיי, שלא תבינו אותי שאני נגד סדרי הישיבה. צריך לקיים את הוראות ראש הישיבה, אבל מה קרה אם הוא איחר? לאיזה תאוות הוא ירד מחוץ לישיבה? לאיזה אייפונים?"
הלוואי ויגיעו הדברים למי שצריך לשמוע אותם...
 
כמה פשוט:
תרומות כגון אלו, כלל לא באים על חשבון תרומות ללומדי התורה ועמליה!

אותו הנדיב הי"ו לא פתח את סגור כיסו לכל מאן דבעי, ורשב"ס קדם וזכה.
בכלל לא!
הכסף הזה היה נשאר "תקוע" אילולא המטרה הספציפית הזו.
 
איני מבין על מה הסערה
המציאות היא לא שבמקום לתרום ארון קודש היה תורם לישיבה עצמה
וזו מציאות!!! וד"ל
וכבר אמר הגרנ"צ פינקל זצ"ל שהוא יכל למלאות את כל ירושלים בבנינים של הישיבה מתרומות
רק שבאף בנין לא היה חשמל ומים....
שמעתי שהתנאי שם (במיר) למי שתורם בנין הוא תחזוקה של חמש שנים של כל הבנין
 
אם הרב לא בירר אצל רש"ב לפני מחאתו, הרי שתמיהה גדולה איך מותר לחרפו ברבים?!
שימו לב, אחיי, כשאתם כותבים כאן נגדו, כאילו אתם תולים מודעות נגדו ברחובות קריה, האשליה שאנו יושבים בחדר סגור ודנים, אמורה להתחלף בהבנה, כי זה הרבה יותר מתליית מודעות, משום שזהו נצחי, רחמנא ליצלן. ובשלמא, אם היינו פותחים ישיבה ונוהגים באופן אחר ממנו וכו', אלא איש תחת גפנו וכו', ומתערבים לבעל הכשרון למה לא עבד באופן אחר?
 
המציאות הוכיחה שהגרש"ב הוא היום המאסטר בהחזקת תורה ולכן הסליחה מכל מיני ציניקנים שרוכבים על גבו.
אבל אין להם דבר וחצי דבר מגיוס כספים וודאי לא ברמה שלו.
אם הוא מוכן להתבזות בשביל החזקת תורה אני איתו.
תמיד אפשר לשאול למה ואיך וכמה.
אבל תנאי ראשון הוא להבין שמה שהוא כבר עושה אנחנו עוד לא למדנו.
בנוסף כל הגדולים היו באותו אירוע ומדשתיק משמע ניחא להו.
 
המציאות הוכיחה שהגרש"ב הוא היום המאסטר בהחזקת תורה
בנוסף כל הגדולים היו באותו אירוע ומדשתיק משמע ניחא להו.
מרן הגרב"ד פוברסקי אמר השבוע כי נסע לשם כי ר' שלום בער הוא המחזיק תורה הכי גדול בארץ היום ולכן מגיע לו שיבוא.
 
מכאן לומדים כמה חשוב לברר פרטים לפני שיוצאים לדבר נגד השני.
זה אכן מכה קשה, שמוע צדק בין אחיכם, אדם שתוקף ברבים מישהו אחר, ואומר אל תתרמו לו. הוא ממש אדם המזיק. באיצטלה דרבנן. לא נראה לך. או קי. הכי פשוט להתגדל בפני ע''ה ולתת ביקורת.

וכבר אמר אחד, שהיה אדם חכם שהיו לו עשרה בנים וכולם מצאו מקצועות של כבוד, אולם בנו הקטן לא יצלח בשום דבר...

יום אחד יצאו לטייל, ושמעו קול פעיית כבשים,

אמר הבן הקטן לא כך עושים "מהההה", אלא כך....

אמר לו האב אם כך יש לי מקצוע בשבילך היה מבקר....
 
לאחר הפרסומים המרהיבים והתיעודים מחנוכת ארון הקודש המפואר ביותר בעולם בישיבת עטרת שלמה בראשון לציון, עולה קול ביקורת חריף ויוצא דופן מפי רבי יוסף חיים אוהב ציון, מרבני בית הכנסת הגדול "מוסיוף" בירושלים. במהלך שיעורו הקבוע, הרב תקף בלהט את המגמה של השקעה בהיכלות מפוארים מכסף וזהב, על חשבון צרכים דחופים של אברכים ותלמידים, והביע כאב עמוק על מצב הישיבות, תרבות הכסף שפשתה בהן, והיחס להורים ולבחורים בתקופת הרישום לישיבות.
קרא סיפור ששמעתי מידיד שהיה שותף בנסיעות של הרב סורוצקין לחו"ל, כבר לפני שנים רבות.

ר' שלום בער נכח בחתונה של אחת המשפחות העשירות בחו"ל, ותוך כדי האירוע הוא רואה את אחד המיליונרים משולחן סמוך מתלהב כמו ילד משעון יוקרתי שענד חבירו המיליארדר...
ר' שלום בער בירר על אתר באיזה שעון מדובר.
מה לך ולשעון הזה? שאלו אותו.
אבל המניפולציה (החיובית) שהגה ר' שלום בער באותו רגע התבררה רק למחרת כשהוא רכש את השעון בעשרות אלפי דולרים! (אם אני זוכר נכון מדובר על 50.000 דולר) והעניק אותו לעשיר החמדן...
בשנים הבאות, המשכורת לאברכים בעטרת שלמה תקתקה כמו שעון....

זה האיש, כך הוא פועל, הכל בגדול, ולכן הוא גם מצליח. עשירים אוהבים אנשים מצליחים...
לבנות היכל קודש במליוני שקלים, כשבכל העולם זה מדווח ומרחיבים על כל פיפס, משדר לעשירים שאדם כמו רש"ב לא בא אליהם כדי ליטול עשרים שלושים אלף דולר אלא מיליונים...

נ.ב מלבד הזכויות העצומות שיש לרב סורוצקין במפעלי התורה שהקים בעשר אצבעותיו.
 

הודעות מומלצות

זה נושא קצת מוזר אך מצריך חשיבה עמוקה,
כידוע...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון