עבודה זרה - האם ישנם כהיום עובדי עבודה זרה? | ים התלמוד עבודה זרה - האם ישנם כהיום עובדי עבודה זרה? | ים התלמוד
בעקבות הדף היומי הסתקרנתי לדעת האם ישנם כהיום עכו"ם?
ואין כוונתי אל הנוצרים, ולא אל המוסלמים...
(ובקיצור לא ע"ז בשיתוף, אלא "על מלא")
בהודו ובהרבה מקומות בעולם יש כיום ע"ז.
כמו שידוע שבמסיבה בשמחת תורה היה פסל של בוד***, למרות שאני לא בטוח שזה ע"ז.
אך יש כתות של ע"ז ממש, שמאמינים באלים שבראו את העולם עפ"ל.
 
בהודו ובהרבה מקומות בעולם יש כיום ע"ז.
כמו שידוע שבמסיבה בשמחת תורה היה פסל של בוד***, למרות שאני לא בטוח שזה ע"ז.
אך יש כתות של ע"ז ממש, שמאמינים באלים שבראו את העולם עפ"ל.
מי הם? כמה הם? איך הם נקראים? היכן הם פעילים?
 
מי הם? כמה הם? איך הם נקראים? היכן הם פעילים?
ספרים רבים חברו עובדי כוכבים בעבודתה היאך עיקר עבודתה ומה מעשיה ומשפטיה צונו הקדוש ברוך הוא שלא לקרות באותן הספרים כלל ולא נהרהר בה ולא בדבר מדבריה ואפילו להסתכל בדמות הצורה אסור שנאמר אל תפנו אל האלילים ובענין הזה נאמר ופן תדרוש לאלהיהם לאמר איכה יעבדו שלא תשאל על דרך עבודתה היאך היא אף על פי שאין אתה עובדה שדבר זה גורם להפנות אחריה ולעשות כמה שהן עושין שנאמר ואעשה כן גם אני.​
 
מי הם? כמה הם? איך הם נקראים? היכן הם פעילים?
איני יודע עד כמה אפשר לפרט, אבל באופן כללי.
דתות שמאמינות בקל אחד כגון נצרות אסלאם ולהבדיל יהדות, נקראות דתות מונתאיזם.
ושאר הדתות שאינם מאמינות בקל אחד אלא בכמה כוחות נקראות פוליתאזם, כגון בודהיזם, הינדואיזם.
יש להם כמה עשרות מיליוני חברים בעיקר במזרח הרחוק.
 
ספרים רבים חברו עובדי כוכבים בעבודתה היאך עיקר עבודתה ומה מעשיה ומשפטיה צונו הקדוש ברוך הוא שלא לקרות באותן הספרים כלל ולא נהרהר בה ולא בדבר מדבריה ואפילו להסתכל בדמות הצורה אסור שנאמר אל תפנו אל האלילים ובענין הזה נאמר ופן תדרוש לאלהיהם לאמר איכה יעבדו שלא תשאל על דרך עבודתה היאך היא אף על פי שאין אתה עובדה שדבר זה גורם להפנות אחריה ולעשות כמה שהן עושין שנאמר ואעשה כן גם אני.​
אכן אבל מותר לנו לדעת שהם קיימים ולמאוס ולהתרחק מהם.
 
ספרים רבים חברו עובדי כוכבים בעבודתה היאך עיקר עבודתה ומה מעשיה ומשפטיה צונו הקדוש ברוך הוא שלא לקרות באותן הספרים כלל ולא נהרהר בה ולא בדבר מדבריה ואפילו להסתכל בדמות הצורה אסור שנאמר אל תפנו אל האלילים ובענין הזה נאמר ופן תדרוש לאלהיהם לאמר איכה יעבדו שלא תשאל על דרך עבודתה היאך היא אף על פי שאין אתה עובדה שדבר זה גורם להפנות אחריה ולעשות כמה שהן עושין שנאמר ואעשה כן גם אני.​
חלילה וחס, לא לזו רח"ל היתתה כוונתי, אלא שיש הרבה דינים שנוגעים רק לעבדי עבודה זרה, ולא לסתם אדם מאומות העולם, ורק זה רצוני לדעת, האם בכלל הלכות אלו נוגעות להיום או שאין עובדי עבודה זרה? ואם יש, אולי בא"י אין, ואז ההלכות הנ"ל אינן נוגעות ליושבי ארה"ק?
 
חלילה וחס, לא לזו רח"ל היתתה כוונתי, אלא שיש הרבה דינים שנוגעים רק לעבדי עבודה זרה, ולא לסתם אדם מאומות העולם, ורק זה רצוני לדעת, האם בכלל הלכות אלו נוגעות להיום או שאין עובדי עבודה זרה? ואם יש, אולי בא"י אין, ואז ההלכות הנ"ל אינן נוגעות ליושבי ארה"ק?
דין תקרובת עבודה זרה, הרי ידוע למר שנוהג, לא?
זה חלק ממה שאני מנסה להבין...
 
דין תקרובת עבודה זרה, הרי ידוע למר שנוהג, לא?
איך תנהג דין תקרובת ע"ז אם אין ע"ז?...
ולעצם העניין, לדוג' דין "לא תחונם" שלפחות לחלק מהראשונים נוהג רק בעובדי ע"ז.
וביותר, שאפי' יין נסך הוא לכאו' רק בעובדי ע"ז (או יהודי המחלל שבת בפרהסיה)
וא"כ על מה ריבוי החששות הנהוגים היום בא"י?
 
ולעצם העניין, לדוג' דין "לא תחונם" שלפחות לחלק מהראשונים נוהג רק בעובדי ע"ז.
וביותר, שאפי' יין נסך הוא לכאו' רק בעובדי ע"ז (או יהודי המחלל שבת בפרהסיה)
וא"כ על מה ריבוי החששות הנהוגים היום בא"י?
וכי עובדי ע"ז בשיתוף אינם עע"ז לדינים אלו?
 
אודה ולא אבוש שאינני יודע, אך נראה לי משום מה שגם סתם יינם (שלא נאסר בהנאה).
ז"ל מהריק"א בספרו "כל עובד כוכבים שאינו עובד אלילים יינו אסור בשתיה ומותר בהנאה ומגען ביין שלנו שוה ליינם שאסור בשתייה"
 
וכי עובדי ע"ז בשיתוף אינם עע"ז לדינים אלו?
כך יש משמעות מהכותים שהיו עובדי עבודה זרה בשיתוף ולא נידונו עם כלל עובדי ע"ז.
וכמדומני שלגוי לא נאסר ע"ז בשיתוף, אמנם באמת אולי זה לא קשור לדיני העכו"ם, ולפחות ליין נסך שיש בו חשש שניסכו לע"ז, וא"כ אתה צודק ולא שנא.
 
עיין תוס' סנהדרין ס"ג שנקטו שאין לבן נח איסור ע"ז בשיתוף, וז"ל:
"אסור לאדם שיעשה שותפות. אמר ר' שמואל כ"ש שבועה עצמה דאין לקבל הימנו ור"ת אומר מותר לקבל הימנו השבועה קודם שיפסיד כדאמר בפ"ק דמס' ע"ג (דף ו:) דמלוה ע"פ נפרעין ממנו מפני שהוא כמציל מידם ולא חיישינן דילמא אזיל ומודה ואע"ג דהתם ספק והכא ודאי מ"מ בזמן הזה כולן נשבעים בקדשים שלהן ואין תופסין בהם אלהות ואע"פ שמה שמזכירין עמהם ש"ש וכוונתם לדבר אחר מ"מ אין זה שם עבודת כוכבים גם דעתם לעושה שמים ואע"פ שמשתפין שם שמים ודבר אחר לא אשכחן דאסור לגרום לאחרים לשתף ולפני עור ליכא דבני נח לא הוזהרו על כך:"
 

הודעות מומלצות

נפסק בשולחן ערוך [יו"ד רנא]: "אסור לישראל...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון