מהו השטן | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית | פורום אוצר התורה מהו השטן | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית | פורום אוצר התורה
מדרכי ההנהגה שיהיה בחירה בין טוב לרע.
והמלאך הנ"ל ממונה על כך, לדאוג שיהיה נסיון ואח"כ ממונה על העונש.
ולכן אע"פ שהוא עושה שליחותו הוא עתיד לישחט, שכן לא יהיה בחירה יותר.
 
מדרכי ההנהגה שיהיה בחירה בין טוב לרע.
והמלאך הנ"ל ממונה על כך, לדאוג שיהיה נסיון ואח"כ ממונה על העונש.
ולכן אע"פ שהוא עושה שליחותו הוא עתיד לישחט, שכן לא יהיה בחירה יותר.
כך חשבתי. אבל זה לא מסביר לגמרי מדוע היחס אליו הוא כדבר רע וטמא בעצם. וכמו שהעיר השואל.
הוא צריך לשכנע,
והוא הולך לישחט על זה שהוא מציג את העבירות כמצוות, וזה אינו נכלל בשליחותו.
כך זכור לי בשם אחד הצדיקים.
ואיך ישכנע האומלל (לדוגמא צדיקים) אם יציג את העבירה כעבירה? ומדוע נענש בעתיד ולא כבר עתה שחורג משליחותו.
בכ"מ נשמע מחודש. אשמח למקור ככל ותמצא. יישר כח.

למעשה אני חושב שהסבר נאות לשאלה הזו הוא רק עפ"י תורת הסוד.
 
סוכה נב.
דרש רבי עוירא ואיתימא רבי יהושע בן לוי שבעה שמות יש לו ליצר הרע הקדוש ברוך הוא קראו רע שנאמר כי יצר לב האדם רע מנעוריו משה קראו ערל שנאמר ומלתם את ערלת לבבכם דוד קראו טמא שנאמר לב טהור ברא לי אלהים מכלל דאיכא טמא שלמה קראו שונא שנאמר אם רעב שנאך האכילהו לחם ואם צמא השקהו מים כי גחלים אתה חותה על ראשו וה' ישלם לך אל תקרי ישלם לך אלא ישלימנו לך ישעיה קראו מכשול שנאמר סולו סולו פנו דרך הרימו מכשול מדרך עמי יחזקאל קראו אבן שנאמר והסרתי את לב האבן מבשרכם ונתתי לכם לב בשר יואל קראו צפוני שנאמר ואת הצפוני ארחיק מעליכם.
 
לומר שיש כח כל שהוא בעולם שאינו עושה את שליחותו זה גובל בשתי רשויות.
גם הרע עושה את שליחותו. ואין זה אומר שאינו רע.
אלא שקשה מדוע יש כח שעניינו לעשות רע.
וזה כדי לקיים את אפשרות הבחירה.

אלא שלא נכון לומר
לכאורה השטן הוא אינו רע, משום שהוא עושה את שליחותו.
כי אם כן, בהכרח שהרע אינו עושה את שליחותו אלא פועל מכח עצמו?
 
הוא צריך לשכנע,
והוא הולך לישחט על זה שהוא מציג את העבירות כמצוות, וזה אינו נכלל בשליחותו.
כך זכור לי בשם אחד הצדיקים.
בעשט על היצהר.jpg
ממרן הבעש"ט הקדוש זיע"א

ואיך ישכנע האומלל (לדוגמא צדיקים) אם יציג את העבירה כעבירה? ומדוע נענש בעתיד ולא כבר עתה שחורג משליחותו.
בכ"מ נשמע מחודש. אשמח למקור ככל ותמצא. יישר כח.

למעשה אני חושב שהסבר נאות לשאלה הזו הוא רק עפ"י תורת הסוד.
מצו"ב שיעור ישן מהגרמ"י רייזמן שליט"א שנוגע בנקודה זו.
 

קבצים מצורפים

לכאורה השטן הוא אינו רע, משום שהוא עושה את שליחותו.
אך מאידך גיסא חזי' שהיחס אליו הוא כדבר רע וטמא, וכן שבביאת המשיח הוא ישחט.
וצ"ב מדוע.
רע וטוב, אינם דברים יסודיים ובסיסיים בטבע.
מכיוון שכך, מה שאני חושב שהוא רע - בשביל השני הוא טוב, וכן להיפך.

אלא שהקב"ה בתורתו שעל פיה ברא את העולם קבע לנו מהו טוב ומהו רע.
ולכן השטן - אף על פי שזו היא שליחותו, מכל מקום הוא מוגדר כרע - כי כך נקבע על ידי הקב"ה שהסטרא אחרא היא דבר רע.

כלומר, השטן אינו רע בגלל שהוא מחטיא את ישראל, אלא בגלל שהוא שייך לחלק שהקב"ה קבע שזה רע.

כן נראה לענ"ד.

וענין שחיטתו לעתיד לבא, כי אז הקב"ה ישמיד את הרע. ומכיוון שהשטן הוא מחלק הרע, אחת דינו להישחט.
ואין זה כעונש על שעשה דברים רעים - כי הרי זו היא שליחותו. אלא חלק מהשמדת הרע.

אקווה מאד שדברי יובנו כהלכה.
 
אם הוא עושה שליחותו, מדוע הוא רע. הרי זה מה שנדרש ממנו.
לא כתוב שמענישים היצר הרע, אלא שוחטים.
דהיינו שמכיוון שאין מקום יותר בעולם לרוע מעשיו של היצר הרע, הוא נשחט הײַנו כילוי סופי ומוחלט.
והוא נראה לי פשוט.
 

הודעות מומלצות

מי חיבר ספרו בתוך שבועיים ימים?

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון