דבריו המעוררים של הגרמ"ה שליט"א על חיבור לקב"ה (מפוצל) | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית דבריו המעוררים של הגרמ"ה שליט"א על חיבור לקב"ה (מפוצל) | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית

עוזי ומגני

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
941
תודות
2,220
נקודות
277
לאחר שראיתי את דברי הגרמ"ה שליט"א בכנס [ואיישר חיליה של הרב לייחדא שמיה דמייתי לן הקישור], הבנתי מה היה חשוב לו
וכבר שנים רבות שהגרמ"ה מעורר ע"ז בישיבתו, וכל תלמידיו דברי ר"י שהביא שגורים על לשונם אחר שחזר ע"ז עשרות פעמים
ובפרט בשנים האחרונות מעורר הרבה על חיבור לקב"ה,
וראו שהוא מדבר מתוך כאב, [למרות שבישבתו הוא מדבר בחריפות רבה יותר, בכ"ז ראו את הכאב יוצא מן הכלל]
תוכל לכתוב את תורף דבריו בקצרה?
הוא נתן דרך ופתרון איך להתחבר לקב"ה?
בסתמא לא אמר ללמוד, כי זה כולם עושים ואעפ"כ הבעיה קיימת.
 
בנאום היסטורי של מרן ראש הישיבה הגאון רבי משה הלל הירש בכינוס הענק של ‘איחוד’ בני הישיבות באצטדיון ארנה בירושלים בפני למעלה מרבבת בני הישיבות הגדולות החוסים תחת “איחוד בני הישיבות” שבנשיאותו.

ביקורת פנימית חריפה על עולם הישיבות​

בחלק המרכזי של נאומו, הרב הירש קרא לחשבון נפש פנימי בעולם הישיבות. הוא התמקד בעיקר במושג “יודעי שמך” – הקשר המתמיד עם הקב”ה – והזהיר כי חסרונו הוא אחד הגורמים למצב הנוכחי.

“אנחנו אומרים בכל יום בברכת והערב נא ש’נהיה כולנו יודעי שמך ולומדי תורתך לשמה’, “יודעי שמך” – מה זה עניין של “יודעי שמך”?!

“יודעי שמך, יש כמה דברים, רבינו יונה במשלי מסביר את הפסוק “אז תבין יראת השם ודעת אלקים תמצא”, דעת אלקים הוא ענין של יודעי שמך, זה מדרגה גדולה מאוד שאדם מקבל על הנפש רוממות השם יתברך וגבורותיו ונפלאותיו, והזיכרון והענין והידיעה הזה יהיו מקובלין בנפש ומצויין בנפש של האדם ותקבל הנפש מזה מורא גדולה ובושה וצניעות מצויין בה בכל עת ויהיה דבר נמנע לנפש לעבור את פי ה’, ויבוש מלפניו זה מדרגה גבוה מאוד, לדעת אלקים, מדרגה גבוהה מאוד של “יודעי שמך”.


WhatsApp-Image-2025-10-19-at-21.13.22-1024x759.jpeg


“אבל יש עוד פירושים, עוד מדרגות, יש מדרגה שאנחנו יודעים “שויתי ה’ לנגדי תמיד”, כמו שכתוב בחז”ל והובא בשערי תשובה, שנצטוינו בזה לזכור את השם יתברך בכל עת, אסור לנו לשכוח את הקב”ה, בכל עת לזכור אותו, אם לא זוכרים אותו בכל עת, עוברים לאו “השמר לך פן תשכח את ה’ אלקיך”

“חייב האדם להשתדל לקנות לנפשו תמיד ההנהגות המחויבות מן הזכירה, מהזכירה הזאת של יודעי שמך, זכירת הקב”ה, לקנות לנפשו תמיד ההנהגות כמו היראה והצניעות, וקישוט המחשבות, וטכסיס המדות. כי זרע הקודש ישיגו כל הנהגה נאוה והמעטירה בעליה מזכירת ה’ יתברך. זה פשט שזוכרים מהקב”ה – “יודעי שמך”. מקבלים כל הדברים היפים שיש לאדם, הצניעות, וקישוט המחשבות, וטכסיס המדות. כתוב “בכל דרכיך דעהו והוא יישר אורחותיך”, לדעת את הקב”ה בכל דרכיך.

“אז יש לנו שני פירושים מרבינו יונה, לזכור תמיד שכל פעולה הוא ביד השם. עוד דבר, בתחילת כל מעשה השב אל לבך אם יש דרך עוון במעשה ההוא, אם זה מצווה תעשה, אם לא, לא. זהו בכל דרכיך דעהו. זהו היודעי שמך שאנחנו מבקשים כל יום שנהיה יודעי שמך. אנחנו צריכים לבדוק את עצמינו האם אנחנו באמת מקיימים את היודעי שמך, האם מקיימים את הבכל דרכיך דעהו, אם מקיימים את ה”לא תשכח”.



“בזמן החורבן כתוב בירמיה, “תופשי התורה לא ידעוני”, תופשי תורה אומר הרד”ק ועוד מפרשים שהכוונה ללומדי תורה,לא ידעוני – שהיה חסר את היודעי שמך. וזה היה אחד הגורמים של החורבן. ואנחנו צריכים לבדוק את עצמינו כמה יש לנו שייכות ליודעי שמך. כמה ח”ו יש לנו שייכות לתופשי תורה לא ידעוני”

“טוענים שאין סתירה לנהנתנות, נייעס ואופנה”​

מרן רה”י הצביע על מספר קבוצות שהליכותיהן מנוגדות לדרישה להיות “יודעי שמך” בתוך עולם הישיבות:

קבוצה ראשונה – “בחורים שלומדים ומחדשים, שטוענים שהיום שונה מה זה בן ישיבה. אין סתירה היום לנהנתנות, אין סתירה למוזיקה שדומה למוזיקה של גויים, אין סתירה ללבוש לפי המאדע (אופנה)”.


קבוצה שנייה – “קבוצות שקועים גם בלימוד, אבל גם בנייעס (חדשות)”.

קבוצה שלישית – “קבוצות שמתעניינים בעניין להביא הכסף, עסקים”.

קבוצה רביעית – “יש קבוצות שלא עד כדי כך כמו שאמרנו, אבל רואים חוסר קשר עם הקב”ה. איך מקבלים ואיך מחליטים בלי לחשבן מה שהקב”ה רוצה. רואים את המידות שלהם, בחוסר מדת האמת, ניכר שחסר את ה”בכל דרכיך דעהו”, חסר את ה,לא תשכח את ה’ אלקיך”.

“כל הדברים האלו זה כמובן סתירה ליודעי שמך”, קבע הרב בחריפות.


מרן רה”י הכריז: “יש לנו קצת גדול לומר, שיש בדרגה מסוימת, החסרון של יודעי שמך אצלינו. ומכיון שכן, מדה כנגד מדה, הקב”ה גם כן מסתלק מאתנו, יש פחות סייעתא דשמיא.

“וממילא קרה האסון הגדול, שאין לנו זכות ללמוד תורה בארץ ישראל. האסון הגדול שלוקחים בחורים לתוך בית סוהר בגלל שלומדים תורה, וזה מה שאנחנו צריכים לתקן. ולא רק לתקן אלא לעשות מהפך לכל השיטות החדשות שיש”.

WhatsApp-Image-2025-10-19-at-21.13.21-1024x684.jpeg

קריאה למהפך בעולם הישיבות – להכניס את הרבש”ע לתוך החיים שלנו​

מרן רה”י קרא ל”מהפך” בעולם הישיבות: “הקבוצות האלו שנהיו בעולם התורה, לבטל, שיהיה בטל ומבוטל. אם רק מסתכלים על העניין של יודעי שמך, כולנו צריכים לבדוק איך המדות ואיך התפילה, איך הקשר להקב”ה, איך מחליטים דברים, אם בכל החלטה חושבים סוף כל סוף מה הריבונו של עולם רוצה, כך מחליטים, מה הריבונו של עולם רוצה”.


“זה אנחנו חייבים להכניס את הקב”ה אל תוך חיינו, לקיים את “השויתי”, לקיים את ה”בכל דרכיך דעהו”, וממילא הכל נופל.

מרן רה”י הציע עוד כמה הוראות מעשיות לבחורי הישיבות:

  1. לימוד יסודי – “לראות בפנים היסוד של יודעי שמך, לראות בפנים העניין שבחור צריך להיות קשור להקב”ה. זה חלק מהבן תורה. חלק מלהיות בן תורה זה להיות קשור להקב”ה”.
  2. סדר מוסר יומי – “סדר מוסר אצל הרבה היום זה בדיחה, אבל מי שמבין שה”יודעי שמך” זה חלק חשוב מאוד מאוד, ובפרט בחור ישיבה, חסר הסייעתא דשמיא אם אין את ה”יודעי שמך”, הדרך היחיד שיכול להחזיק את זה רק עם סדר מוסר”
  3. כוונה בתפילה – הביא בשם מורו ורבו מרן רבי אהרן קוטלר שאמר: “אפשר לתבוע מבחור ישיבה שלכל הפחות יכוון את השמות של כל ברכה וסוף ברכה של שמונה עשרה”. לכל הפחות זה אפשר לתבוע מבחור ישיבה. ואם עושים את זה, בכל ברכה בשמונה עשרה חושבים כל הזמן על הקב”ה, לכוון על השם”.
  4. שקיעות בלימוד – “עוד שקיעות בעצם לימוד התורה”

“בגאווה של קדושה נעמוד חזק”​

מרן סיכם את דבריו בקריאה: “ועל ידי זה, אנחנו, לומדי תורה, עם השם, נעמוד חזק כנגד כל מי שפועל נגדינו, בגאווה של קדושה, בגאווה שאנחנו בני תורה, עם ה’, יודעי שמך, ונוכל להמשיך ללמוד ביתר שאת ועוז תורה של הרבונו של עולם”.

“מדרגה גבוה בין מצד הלימוד ובין מצד הקדושה, והקב”ה יעזור לנו שבודאי נוכל להמשיך לגדול בתורה ויראת שמים ולקדש שם שמים ולהרבות כבוד שמים וממילא תהיה הגאולה השלימה בב”א”
 
איך אפשר לישם את זה בתכלס',
  1. לימוד יסודי – “לראות בפנים היסוד של יודעי שמך, לראות בפנים העניין שבחור צריך להיות קשור להקב”ה. זה חלק מהבן תורה. חלק מלהיות בן תורה זה להיות קשור להקב”ה”.
  2. סדר מוסר יומי – “סדר מוסר אצל הרבה היום זה בדיחה, אבל מי שמבין שה”יודעי שמך” זה חלק חשוב מאוד מאוד, ובפרט בחור ישיבה, חסר הסייעתא דשמיא אם אין את ה”יודעי שמך”, הדרך היחיד שיכול להחזיק את זה רק עם סדר מוסר”
  3. כוונה בתפילה – הביא בשם מורו ורבו מרן רבי אהרן קוטלר שאמר: “אפשר לתבוע מבחור ישיבה שלכל הפחות יכוון את השמות של כל ברכה וסוף ברכה של שמונה עשרה”. לכל הפחות זה אפשר לתבוע מבחור ישיבה. ואם עושים את זה, בכל ברכה בשמונה עשרה חושבים כל הזמן על הקב”ה, לכוון על השם”.
  4. שקיעות בלימוד – “עוד שקיעות בעצם לימוד התורה”
 
להלן המשא המלא (כמעט מילה במילה)

ברשות רבינו הגדול שליט"א, ברשות כל הרבנים וראשי הישיבות, ברשות כל האנשים החשובים פה, ברשות כל הבחורים הנכבדים,

ב"ה כמו ששמענו מרבינו העניין של לימוד התורה שזה כל החיים ואי דבר אחר חוץ מזה, והציבור לומדים חזק מאד, הוי הרבה מאד חבורות וגם שמעתי שהם ממש ברמה גבוהה מאד, וב"ה שכח התורה חזק ובחורים לומדים בהתמדה רבה וזה באמת מה שמגן ומציל את א"י ובלי התורה הזו לא יהיה שום זכות שתתקיים המדינה, וגם הס"ד שהיה ויהיה פה זה רק בגלל לומדי התורה, אתם לומדי התורה.

אבל מ"מ קרה משהו חמור וזו הפעם הראשונה שזה קרה, וזה העובדה שהממשלה לא מכירה בזכותנו ללמוד תורה ומענישים אלו שלומדים תורה ולא מתגייסים, ובאמת גם בתחילת המדינה כל גדו"י חשבו ע"ז כל הזמן ולמעשה זה לא קרה והסיבה שזה לא קרה היה ס"ד מיוחדת מהקב"ה לגרום שלא יצאו וזה בגלל זכויות והקב"ה עזר שלא יכלו לעשות מה שבאמת רצו לעשות והיום הקב"ה העניש אותנו ולא מנע מהם לעשות מזימתם,

ואסור לנו ח"ו לתלות שהסיבה בפלוני או אלמוני בגלל איש זה בגלל איש זה, ואנחנו נעבור את העבירה שכתוב בתוכחה שבמקום לתלות בעברות שלנו תולים במקרה, אסור לנו את זה, אנחנו צריכים לבדוק את עצמנו מה נוכל לתקן, וכמובן א"א לדעת חשבונות של הקב"ה, ומה שאנחנו נגיד איזה סברות שזה הסיבה למה שקרה בכל זאת זה סברות בעלמא, מ"מ אנחנו חייבים לחפש מה שנראה לנו לתקן ובודאי רווח יהיה מהתיקון הזה ממ"נ בין אם זה הסיבה או לא, אבל אנחנו צריכים לנסות לראות מה יש לתקן בנו, אחרי שיש כ"כ הרבה תורה, מה אנחנו נוכל כן לתקן, לשנות.

אנחנו כל יום בבוקר בברכת והערב נא כולנו אומרים שנהיה כולנו יודעי שמך ולומדי תורתך לשמה, מה זה עניין יודעי שמך, ויש בזה כמה דברים בר"י במשלי (ב' ה') שם הוא מסביר על הפסוק 'אז תבין יראת ה' ודעת אלוקים תמצא' מה זה יודעי שמך שזה מדרגה גדולה מאד שאדם מקבל על הנפש רוממות השי"ת וגבורותיו ונפלאותיו והזכרון הזה והידיעה הזו נכנס בנפש האדם ויש לו מורא גדול כלפי הקב"ה וא"א לעשות חטא, זה מדרגה גדולה מאד של דעת אלוקים - יודעי שמך, אבל יש בזה עוד מדרגות, יש מדרגה של שויתי ה' לנגדי תמיד כמו שאחז"ל ומובא בשע"ת שהוזהרנו בזה לזכור את השי"ת בכל עת, אסור לנו לשכוח את הקב"ה, צריך בכל עת לזכור אותו, אם לא זוכרים אותו בכל עת עוברים לאו השמר לך פן תשכח את ה' אלוקיך, וחייב האדם להשתדל לקנות לנפשו תמיד ההנהגות המחוייבות מן הזכירה, דהיינו את הזכירה הזו של יודעי שמך לקנות לנפשו תמיד ההנגהות כמו היראה והצניעות וקישוט המחשבות וטכסיס המדות, כי זרע הקודש ישיגו כל הנהגה נאוה והמעטירה בעליה מזכירת השם יתברך, וזה ע"י היודעי שמך מקבלים את כל הדברים היפים שיש באדם היראה צניעות טכסיס המידות.

עוד דרך שלישית, כתיב בכל דרעיך דעהו והוא יישר אורחותיך, לדעת את הקב"ה בכל דרכיך, ויש בזה ב' פירושים בר"י; א' בכל פעולה שאתה עושה השב אל לבך כי אין בה כח ויכולת לפועל ההוא ואין זה בידך ורק ביד ה', לזכור תמיד שכל פעולה היא ביד ה', ועוד דבר בזכירת כל מעשה תשיב אל לבך אם יש דרך עוון או חטא במעשה ההוא, אם זה מצוה תעשה ואם לאו לא, זה בכל דרכיך דעהו, וזה מה שאנחנו מבקשים כל יום שנהיה יודעי שמך.

אנחנו צריכים לבדוק את עצמנו האם אנחנו באמת מקיימים את היודעי שמך, אם מקיימים את הבכל דרכיך דעהו אם מקיימים את הלא תשכח, באמת בזמן ירמיהו לקראת החורבן כתוב בירמיה 'תופסי תורה לא ידעוני' ופי' הרד"ק ועוד מפרשים תופסי תורה היינו לומדי תורה, ולא ידעוני הייתי מפרש שהיה חסר את היודעי שמך וזה היה אחד הגורמים לחורבן, וא"כ אנו צריכים לבדוק את עצמנו כמה שייכות יש לנו ליודעי שמך, וכמה ח"ו יש לנו שייכות לתופסי תורה לא ידעוני.

יש בבני הישיבות קבוצות של בני ישיבות של זמננו, בחורים שלומדים ומחדשים שטוענים היום השתנה מה זה בן ישיבה, אין סתירה היום לנהנתנות, פעם לא היום כן, אין סתירה למוזיקה שדומה למוזיקה של גויים, אין סתירה ללבוש לפי המודה, בן ישיבה היום זה מותר, כמובן שכל הדברים הללו למי שחושב על הקב"ה זה לא בא בחשבון, אבל יש כאלה שאומרים כך בעולם הישיבות,

יש קבוצות ששקועות בלימוד אבל גם שקועות בנייעס, ויש קבוצות שמתעניינים בלהרוויח כסף ולעשות עסקים, כל הדברים האלו זה כמובן סתירה ליודעי שמך.

יש קבוצות שלא עד כדי כך מה שאמרנו אבל רואים חוסר קשר לקב"ה, איך מתפללים, איך מחליטים דברים בלי לחשבן מה הקב"ה רוצה, והמידות שלהם, והחוסר במידת האמת, ניכר שחסר את ה'בכל דרכיך דעהו', חסר ב'לא תשכח את ה' אלוקיך'.

ובכן נדמה לי שיש לנו צד גדול לומר שיש אצלנו בדרגה מסויימת את החיסרון של יודעי שמך, וכיוון שכן המידה כנגד מידה שאם אין יודעי שמך זה שהקב"ה ג"כ מסתלק מאתנו ויש פחות ס"ד, וממילא קרה האסון הגדול שאין לנו זכות ללמוד תורה בא"י, האסון הגדול שזורקים בחורים לתוך בית הסוהר בגלל שלומדים תורה, וזה מה שאנחנו צריכים לתקן, ובחלק מהציבור גם לעשות מהפך בכל השיטות החדשות שיש בקבוצות מעולם התורה, שזה בטל ומבוטל כשרק מסתכלים על העניין של יודעי שמך, וכולנו צריכים לדון איך המידות, איך התפילה, איך הקשר לקב"ה, איך מחליטים דברים אם כל החלטה אנחנו חושבים טוב מה הרבש"ע רוצה, וזה יודעי שמך, וזה אנחנו מחוייבים - להכניס את הקב"ה בתוך חיינו, לקיים את השויתי, לקיים את הבכל דרכיך דעהו, וממילא כל הדוגמאות שאמרנו הם נופלות.


ולעניות דעתי הייתי אומר לבחורים הלכה למעשה; א. לראות בפנים את היסוד של יודעי שמך, לראות בפנים את העניין שהבחור צריך להיות קשור לקב"ה שזה חלק מלהיות בן תורה.

ב. לקיים סדר מוסר כל יום, שסדר מוסר היום אצל הרבה זה בדיחה, אבל מי שרוצה ומבין שהיודעי שמך זה חלק חשוב מאד בחיי הבחור ישיבה, וח"ו חסר ס"ד אם אין את היודעי שמך, בוודאי הדרך היחידה שיכולה להחזיק את זה זה רק עם סדר מוסר.

ג. בשיחה האחרונה של מו"ר ר' אהרן זצוק"ל הוא אמר בלשון כזה, אפשר לתבוע מבן ישיבה שלכה"פ יכוון את השמות של כל ברכה בסוף ברכה בשמו"ע, ואם עושים את זה ומתפללים שמו"ע בכה"ג אזי חושבים כל הזמן על ה'.

ד. וכמובן להוסיף עוד שקיעות בלימוד התורה.

ועי"ז אנחנו לומדי התורה עם ה' נעמוד חזק כנגד כל מי שפועל נגדנו, בגאוה דקדושה בגאוה שאנחנו לומדי תורה עם ה' יודעי שמך, ויהיה ס"ד שנוכל להמשיך ללמוד ביתר שאת וביתר עז את תורה של הרבש"ע במדרגה גבוהה בין מצד הלימוד ובין מצד הקדושה, והקב"ה יעזרנו שבודאי נוכל להמשיך לגדול בתורה וירא"ש לקדש ש"ש ולהרבות כבוד שמים וממילא תהיה הגאולה השלמה במהרה בימינו אמן.
 

קבצים מצורפים

הודעות מומלצות

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה