סוכה - אַף הוּא רָאָה גֻלְגֹּלֶת אַחַת שֶׁצָּפָה עַל פְּנֵי הַמַּיִם/ ליקוט בענין גולגולת | פורום אוצר התורה

סוכה אַף הוּא רָאָה גֻלְגֹּלֶת אַחַת שֶׁצָּפָה עַל פְּנֵי הַמַּיִם/ ליקוט בענין גולגולת

כותרת האשכול

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
787
תודות
1,825
נקודות
312
גולגולת

א] אַף הוּא רָאָה גֻלְגֹּלֶת אַחַת שֶׁצָּפָה עַל פְּנֵי הַמַּיִם. אָמַר לָהּ, עַל דַּאֲטֵפְתְּ, אַטְפוּךְ. וְסוֹף מְטִיפַיִךְ יְטוּפוּן יש מפרשים [1] לפי שבגולגולת האדם חקוק כל מה שעתיד לבוא עליו בחייו ואחר מותו אם טוב ואם רע ואפשר שזה החכם הכיר באותה הגולגולת שהיה רשום בה סוף מטיפיך יטופון. (פי' ר"א אזולאי אבות פ"ב מ"ו)

ב] גולגולת הראש. ראיתי להחוקר האלה"י מהרר"ח סטנובאר מבורוד בספרו הבהיר דבר חכמה בדף ח' ע"ב כתב וז"ל: אחד מחכמי האומות שבזמנינו הוא הרופא המפורסם גאלל אשר חקר ודרש בלימודיו ללמוד וללמד לידיע ולהודיע אך ורק חכמת גולגולת הראש (הנקרא שעד"ל לעהר"ע), הראה לנו גם כן שכל מעשה ומלאכה מבעלי מלאכות כולם הביא כל אחד בצאתו מרחם אמו כלי בגופו למלאכתו אשר עשה ויעשה כל ימי חלדו, וינסו אותו עשר פעמים בחכמה זו בכל בתי לימוד החכמה (בווין ובברלין ובפאריז) ובכמה נסיונות שהוליכו אליו גברים ובחורים ילדים וזקנים יחדיו לראות ולשמוע ממנו מה משפט הנער ומה יהיה חקו ומעשהו, ויבחן הדבר היטב ומצאו דבריו כולם נכונים ונאמנים. וכתב שחכמינו ז"ל בפרקי אבות נראה שכיוונו לזה בעניין אומרם ז"ל אף הוא ראה גולגלת אחת שצפה על פני המים ואמר לה על דאטפת אטפיך וכו' כלומר שעל הגולגולת עצמה ראה צורת הכלי זיין שבה הרג את הנרצח. זה תורף דבריו ז"ל, וע"ש שהאריך בזה, לך נא ראה, ועש"ב. (נועם המדות לר' נתן עמרם ח"ג מערכת ג)

ג] גולגולת הראש. זכורני שהרב טוביא הרופא ז"ל בספרו הבהיר כתב שכן מחטטי קברי דשכבי המה ראו כן תמהו באשר ראו שכן הפרש רב יש בין גולגולת הזכר לגולגולת הנקבה [2], כי גולגולת הזכר כולה עשויה פיצולים פיצולים, אכן הנקבה אין בה שום פיצול כלל ועיקר. והוא ז"ל הביא לשם שני טעמים בזה, האחד כי בהיות שהנקבות עלולים המה אל התלאות בחבלי לידה ובדם נדה וכיוצא, אם באולי שלא היה להם שמירה זו, הנה בנקל היתה נבקעת הגולגולת ההיא, והילכך עשאה כולה מקשה אחת. אי נמי כי להיותו צופה ומביט כביכול שכמעט רוב הנשים המה יביטו אל השקאת המים מהמעיין והנהרות ולשאת עול הראש וכמו שכן מצינו ברבקה ותורד כדה אל השוקת וכו', וכמו כן ברחל וכיוצא, משו"ה עשה להם שמירה מעליא כזו לשיהיו שמורים וכאור בת עין. זה תורף דבריו ז"ל עש"ב. ואנן בדידן בספרי הקטן משבצות זהב [3] בקונטריס משפטי נחלת הבת יש לנו דרוש נחמד בזה ואין כאן מקומו, לך נא ראה, ועש"ב. (נועם המדות לר' נתן עמרם ח"ג מערכת ג)

ד] קבלו חז"ל שיש עצם אחד בגלגלת האדם במקום חוט השדרה שלא יתעפש ולא יפסד בשום זמן והוא יהיה נושא התחייה עם שווי הגוף בהרכבתו ומזגו וחלקיו. (נחלת אבות לאברבנאל אבות סוף פ"ד)


[1] הוא רבי יצחק אבוהב ז"ל בספרו מגן אלקים, וזה לשונו: וכן אמר גולגולת, מפני שבגולגולת חקוק כל מה שעתיד לבא על האדם בחייו ואחר מיתה, וזה החכם הכיר באותה גולגולת שהיה רשום בה "וסוף מטיפיך יטופון".

וכן מביא המדרש שמואל בשמו בקצת שינוים וזה לשונו: והריא"ב פירש: אפשר עם מה שאמרו ז"ל שבגולגולת האדם חקוק כל מה שעתיד לבא עליו בחייו ואחר מיתה אם טוב ואם רע, ואפשר שזה החכם הכיר באותה הגולגולת שהיה רשום בה "וסוף מטיפיך יטופון" עכ"ל.

[2] וכן כתב בבן יהוידע (סנהדרין יט: ד"ה זיל אייתי לי): יש היכר מובהק בין אנשים לנשים בראש מצד הגלגולת, כי הנקבה הגלגולת עצם אחד והזכר שנים מורכבים זה בזה.

[3] ופלא ששם (בשו"ת משבצות זהב הנ"ל עמוד סה.) אינו מביאו בשם ר' טוביא הרופא, כי אם בשם ספר שער השמים לאביו של הרלב"ג.

ובספר השמים הנ"ל (מאמר התשיעי) כתוב קצת באופן שונה, וזה לשונו: בראש האדם יש בו עצמות רבות נקשרות זו בזו ולא בעצבים, אך שיש בהם פגימות קטנות כמגירה ונכנסות אלו בתוך אלו, ובראש הזכר יש בו עצמות ותפירות רבות ארוכות יותר מראש הנקבה שאין בו כי אם תפירה אחת עגולה בלבד, ולזה הנשים נושאים המשאוי על ראשיהן והאנשים על כתפיהן לפי שראש האשה חזק יותר מהאיש, ועוד מפני שהאדם יש בו עשן מרובה מן הנקבה לרב חומו יצטרך לתפירות רבות שיצא העשן מהם. גם עצם הראש הוא מנוקב נקבים דקים מאד כדי שיצא העשן מהם. ועוד סבה אחרת נצרך ראש האשה חזק, כי מוחה לח מאד מן הזכר וצריך לשמירה רבה מחום ומקור כי יתחמם ויתקרר מהר.​
 
חזור
חלק עליון