אלול - אז תשמח בתולה במחול - בחודש אלול | ענייני דיומא אלול - אז תשמח בתולה במחול - בחודש אלול | ענייני דיומא
  • פורום אוצר התורה מאחל לכל לומדי התורה: הצלחה מרובה בעבודת אלול, שיזכו לגדול בתורה, ביראה וביראת הרוממות, ולהתחיל את הזמן החדש בחשק ובשמחה - גילו ברעדה!

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
2,133
תודות
5,255
נקודות
507
אי' בבני יששכר (מאמר א' אות ה): אז תשמח בתולה במחול וכו' (ירמיה לא יב), שמעתי מאת שאר בשרי הרב החסיד הקדוש מוהר"ר אלעזר זצ"ל מ"כ בליזענסק, אז תשמח בתולה היינו רמז לחדש אלול אשר מזלו בתולה, הנה תשמח במחול, כשימחול הש"י עונותיהם של ישראל עכ"ד.

ועוד כתב (שם אות ב): מזל אלול בתולה בגימטריא אם הבנים שמחה הללויה (תהלים קיג ט), כבר ידעת תשובה היא בחינת בינה אימא עילאה, על כן נכבד הרמז לחדש הזה המסוגל לתשובה.

אפשר להוסיף עוד, אלול הוא זמן שמחה לפי שאי' בפסיקתא דרב כהנא (פיסקא ל'): רצה הקב"ה שיהיה בכל חדש מחדשי הקיץ רגל, ונתן להם פסח בניסן, ופסח שני באייר, ועצרת בסיון, ורצה ליתן להם מועד גדול בתמוז, וכיון שחטאו נדחה לתשרי, וביארו המפרשים הכוונה שרצה ליתן להם ראש השנה בתמוז ויום הכיפורים באב וסוכות באלול, וכתב הרב חיד"א ז"ל (מדבר קדמות מערכת ר' אות יד) בשם הרב זרע ברך, שבאמת האבות קיימו את ראש השנה יוהכ"פ וסוכות בתמוז אב ואלול כפי שהיה צריך להיות לכתחילה.

וממילא בודאי נשאר לנו הכח מימי האבות בחודשים הללו ומתעורר באלול שמחה של חג הסוכות.

ואי' בבני יששכר (מאמרי חודש תמוז אב מאמר א' אות ה-ו) לבאר הפסוק (תהלים ל, ב) ארוממך י"י כי דליתני ולא שמחת אויבי לי, עפ"י מה דאי' בזוה"ק (ח"ב עח:) אשר ניסן אייר סיון נפל בגורל לחלק יעקב, ותמוז אב אלול לחלק עשו, והנה זה היה לשמחה לעשו שנפל גם אלול לחלקו, ולא יהיה יכולת לישראל לעשות תשובה קודם ראש השנה יום הדין, ועשה יעקב כמה מלחמות בתחבולות החכמה, ולקח אלול מידו והכינו לישראל לתשובה, [עיין כל זה במגלה עמוקות (ואתחנן אופן ק"ז)], והנה השם אדנ"י במילואו כזה אל"ף דל"ת נו"ן יו"ד הנה הוא י"ב אותיות, בכל חדש מאיר אות אחד, והנה כסדר החדשים ניסן אות א', אייר אות ל', סיון אות ף', הנה מגיע לתמוז אות ד', ולאב אות ל', הרי ד"ל, כי אלו הב' חדשים המה דלים בעוה"ר, עד אשר הש"י יגביהם במהרה ומדלה יבצעם, ועל ידי שיעקב לקח אלול מידו של עשו מתמתקים הדינים של תמוז ואב ויצורף הת' לאותיות ד"ל ומתהווה דל"ת פתוחה לשבים, וזהו ארוממך י"י כי דליתני, שעשית לי הצירוף דל"ת על ידי חדש אלול, ולא שמחת אויבי לי, היינו עשו שהיה שמח על שנפל אלול לחלקו כנ"ל, וכעת הוא חלק יעקב להרים קרנינו בתשובה שלימה. עד כאן דברי קדשו.

ולפי"ז כאשר נתקיים ולא שמחת אויבי לי, אזי נתקיים להיפך שמחה אצל בני ישראל, על דרך שאמרו כשזה נופל זה קם, וזה שורש השמחה שיש בחג הסוכות (שמקורו באלול) שאפשר לעשות תשובה בלי מניעה מצד עשו. ולכן אמרו ראשון לחשבון עוונות, שבני ישראל עושים חשבון הנפש על העוונות.

והנה תראה שצירוף דל"ת נעשה ברובו דוקא על ידי חודשים תמוז אב, כי עיקר התשובה צריך להיות עוד קודם ולא לחכות לאלול, וכמו שהזהירו אותנו על כך בספרים הקדושים.​
 
על מה כל המאמר נסוב?
אז תשמח בתולה היינו רמז לחדש אלול אשר מזלו בתולה, הנה תשמח במחול, כשימחול הש"י עונותיהם של ישראל עכ"ד.

ועוד כתב (שם אות ב): מזל אלול בתולה בגימטריא אם הבנים שמחה הללויה (תהלים קיג ט)
 

הודעות מומלצות

תורה תורה חגרי שק והתפלשי באפרים.
הגאון הגדול...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון