ידועה חקירתו של אור העולם מרן הגרי"ז זיע"א בספרו הקדוש על הרמב"ם פ"ד מהל' מעשה הקרבנות, בגדר החסרון של לא לשמה בקדשים, האם הוא משום שחסרה פה המחשבה של לשמה, או שהמחשבה של לא לשמה היא מחשבה הפוסלת בעצם, והפסול אינו מחמת החסרון בלשמה אלא מחמת מה שיש פה מחשבה של לא לשמה. ונקט שיש את שני הדינים.
ובתוך הדברים כתב מרן זללה"ה לבאר הא דלא לשמה הוי מחשבה הפוסלת בקדשים 'וזהו דין מחודש בקדשים, דבאמת כיון דזבחים סתנן לשמן הם עומדים א"כ גם בחשב להדיא שלא לשמן ג"כ אין חסר תורת לשמן בעשייתן', ומבואר מדבריו שב'סתמא לשמן' אין הגדר שעבודות הקרבן נעשות לשמן, אלא שבקרבן עצמו חל בחפצא דין של לשמה בשעת הקדשתו וזהו הכונה 'סתמא לשמן'.
ובעניותי לא הבנתי דבריו הקדושים, אם באמת הלשמה חל בקרבן, א"כ מה המשמעות של המחשבה בשעת העבודה, שהרי לא מסתבר לומר שהוא גזיה"כ שאפילו שאין שום משמעות לחשוב בשעת העבודה, וזה בדיוק כמו לחשוב בשעה שאוכל ארוחת צהריים, וודאי מסתבר שיש סיבה לכך שרק בשעת העבודה יכול לחשוב, וא"כ איךא פשר לומר שהסתמא לשמה חל בעצם הקרבן.
ובתוך הדברים כתב מרן זללה"ה לבאר הא דלא לשמה הוי מחשבה הפוסלת בקדשים 'וזהו דין מחודש בקדשים, דבאמת כיון דזבחים סתנן לשמן הם עומדים א"כ גם בחשב להדיא שלא לשמן ג"כ אין חסר תורת לשמן בעשייתן', ומבואר מדבריו שב'סתמא לשמן' אין הגדר שעבודות הקרבן נעשות לשמן, אלא שבקרבן עצמו חל בחפצא דין של לשמה בשעת הקדשתו וזהו הכונה 'סתמא לשמן'.
ובעניותי לא הבנתי דבריו הקדושים, אם באמת הלשמה חל בקרבן, א"כ מה המשמעות של המחשבה בשעת העבודה, שהרי לא מסתבר לומר שהוא גזיה"כ שאפילו שאין שום משמעות לחשוב בשעת העבודה, וזה בדיוק כמו לחשוב בשעה שאוכל ארוחת צהריים, וודאי מסתבר שיש סיבה לכך שרק בשעת העבודה יכול לחשוב, וא"כ איךא פשר לומר שהסתמא לשמה חל בעצם הקרבן.
