בדור שלנו אין רשעים אין צדיקים! | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית בדור שלנו אין רשעים אין צדיקים! | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית

נדיב לב

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,037
תודות
4,002
נקודות
375
לפני מספר שבועות התרחש מקרה טראגי. בחור מטובי עולם הישיבות שפרש מהדרך, מצא את מותו שלא כדרך העולם וד"ל.
כשבאו לקבור אותו. הסתפקו אם ראוי להיקבר בחלקת שומרי שבת. (לא היה ספק במציאות! אלא ספק איך לנהוג).

אחד מקרובי משפחתו סיפר לי שהציעו את השאלה לפני הגאון ר' נתן קופשיץ (לידיעתכם מקורב לציבור הקנאים. זו נקודה חשובה).
ותשובתו הייתה: "בדור הזה אין רשעים!" ואפשר בשופי לקבור אותו בחלקת שומרי שבת!

שאלו אותו 'אז גם אין צדיקים?!'
(כנראה ההנחה בשאלה מבוססת על כך, שאם יש נטיה קיצונית לצד הרוע שלא תלויה בידי האדם, אם כן בהכרח גם אין צדיקים, שאם ישנם, הרי שוב מתברר שהנטיה הזו מסורה בידי כל אדם).
והשיב: "נכון, אין צדיקים בדור שלנו!".

עכשיו שימו לב. אמנם ידועה שיטתו המחודשת של מרנא החזו"א בנוגע לחילונים בזמן הזה. אבל הגאון הנ"ל בהוראתו מרחיב את זה בצורה מבהילה. כי אם לחזו"א הסיבה היא בגלל שחילונים נחשבים לתינוקות שנשבו, לא כן בשנה ופירש (וחילוק זה כבר נכתב באחרוני זמנינו למעשה).
ולעומתו טוען הגאון הנזכר, שאין בדור שלנו רשעים. (ומסתבר שזה גם לחלל עליו את השבת, וכן לעניין לה"ר אם יצא מכלל עמיתך).
 
זכורני יסוד אחד מבעלי המוסר הגדולים (אולי אף מהראשונים) שאומר שעיקר הצער שהאדם צריך להצטער על עוונותיו הוא מהעבירות שהוא לא מתאווה עליהם ביותר, שעליהם גדלה התביעה למה לא שבת בתשובה, אבל כלפי עבירות שיצרו תוקפו בהם, אם כי יגדל שכרו כשיעזבם, מכל מקום התביעה על מה שלא שב מהם בתשובה קטנה יותר.

ואפשר שלפי יסוד זה אמר הגאון הנ"ל את דבריו, שבדורנו שכל כך רבו הנסיונות והבלבולים, קטנה התביעה למה עזבת ולמה לא שבת עד כדי שאין להחשיבו רשע בשביל כך.

ועדיין צריך עיון. כי לפי זה אדרבה הצדיקים גדולים הם יותר.
 
ותשובתו הייתה: "בדור הזה אין רשעים!" ואפשר בשופי לקבור אותו בחלקת שומרי שבת!
אין רשעים להכעיס?

והשיב: "נכון, אין צדיקים בדור שלנו!".
אין צדיקים כמו בדור הקודם אבל ברור שיש צדיקים גם בדור הזה, ובקיצור ירידת הדורות.
 
זכורני יסוד אחד מבעלי המוסר הגדולים (אולי אף מהראשונים) שאומר שעיקר הצער שהאדם צריך להצטער על עוונותיו הוא מהעבירות שהוא לא מתאווה עליהם ביותר, שעליהם גדלה התביעה למה לא שבת בתשובה, אבל כלפי עבירות שיצרו תוקפו בהם, אם כי יגדל שכרו כשיעזבם, מכל מקום התביעה על מה שלא שב מהם בתשובה קטנה יותר.

ואפשר שלפי יסוד זה אמר הגאון הנ"ל את דבריו, שבדורנו שכל כך רבו הנסיונות והבלבולים, קטנה התביעה למה עזבת ולמה לא שבת עד כדי שאין להחשיבו רשע בשביל כך.

ועדיין צריך עיון. כי לפי זה אדרבה הצדיקים גדולים הם יותר.
בקיצור יש מומר לתאבון ויש מומר להכעיס ויש באמצע. אבל גם זה וגם זה נחשב לרשע.
 
לפני מספר שבועות התרחש מקרה טראגי. בחור מטובי עולם הישיבות שפרש מהדרך, מצא את מותו שלא כדרך העולם וד"ל.
כשבאו לקבור אותו. הסתפקו אם ראוי להיקבר בחלקת שומרי שבת. (לא היה ספק במציאות! אלא ספק איך לנהוג).

אחד מקרובי משפחתו סיפר לי שהציעו את השאלה לפני הגאון ר' נתן קופשיץ (לידיעתכם מקורב לציבור הקנאים. זו נקודה חשובה).
ותשובתו הייתה: "בדור הזה אין רשעים!" ואפשר בשופי לקבור אותו בחלקת שומרי שבת!

שאלו אותו 'אז גם אין צדיקים?!'
(כנראה ההנחה בשאלה מבוססת על כך, שאם יש נטיה קיצונית לצד הרוע שלא תלויה בידי האדם, אם כן בהכרח גם אין צדיקים, שאם ישנם, הרי שוב מתברר שהנטיה הזו מסורה בידי כל אדם).
והשיב: "נכון, אין צדיקים בדור שלנו!".

עכשיו שימו לב. אמנם ידועה שיטתו המחודשת של מרנא החזו"א בנוגע לחילונים בזמן הזה. אבל הגאון הנ"ל בהוראתו מרחיב את זה בצורה מבהילה. כי אם לחזו"א הסיבה היא בגלל שחילונים נחשבים לתינוקות שנשבו, לא כן בשנה ופירש (וחילוק זה כבר נכתב באחרוני זמנינו למעשה).
ולעומתו טוען הגאון הנזכר, שאין בדור שלנו רשעים. (ומסתבר שזה גם לחלל עליו את השבת, וכן לעניין לה"ר אם יצא מכלל עמיתך).
זה לא מסתדר עם דברי הרמב"ם (הלכות תשובה פרק ה' הלכה ב'):

"כל אדם ראוי לו להיות צדיק כמשה רבינו או רשע כירבעם, או חכם או סכל, או רחמן או אכזרי, או כילי או שוע, וכן שאר כל הדעות. ואין לו מי שיכפהו ולא גוזר עליו ולא מי שמושכו לאחד משני הדרכים, אלא הוא מעצמו ומדעתו נוטה לאי זו דרך שירצה".

ולפי דבריך זה קשור למצב הדור, וצע"ג.
 
לא כן בשנה ופירש (וחילוק זה כבר נכתב באחרוני זמנינו למעשה).
זה ממש לא מוסכם.
החזו"א דיבר גם על אבות הציונות ששנו ופירשו ממש.
ביאור דברי החזו"א - בפשטות - הוא שבדור שלנו מלא התאוות והיצרים כולם נקראים תינוקות שנשבו.

מלבד זאת, החזו"א לא אמר מעולם שהם לא רשעים, ומעולם לא אמר שאפשר לקוברם בנחלת שומר שבת.
 

הודעות מומלצות

מתוך ה'מגדלות מרקחים':...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון