פסח, חודש ניסן - בדין עשה דהשלמה בערב פסח - בדעת החזו"א | ענייני דיומא | פורום אוצר התורה פסח, חודש ניסן - בדין עשה דהשלמה בערב פסח - בדעת החזו"א | ענייני דיומא | פורום אוצר התורה

פסח, חודש ניסן בדין עשה דהשלמה בערב פסח - בדעת החזו"א

ממגד שמים

משתמש ותיק
פרסם מאמר
הודעות
204
תודות
392
נקודות
102
כ' חזון איש [הוריות יד סק יב] שבאופן שמקריבים קרבן אחד אחרי תמיד של בין הערביים- שוב אין כאן עשה דהשלמה ואפשר להקריב עוד קרבנות נוספים,
ויל"ע א"כ ל"ל טעם שמחו"כ מקריב כפרתו אחר תמיד של ביה"ע מצד עשה שיש בו כרת דחי עשה דהשלמה, תיפו"ל שבי"ד ניסן בכל אופן אין כאן עשה דהשלמה וצ"ע

ודוחק לחלק שעדיין לא הוקרב הפסח, דסו"ס בהאי יומא ידעינן שלא יהיה כאן השלמה. ועיין.
 
לכאו' דברי החזו"א אמורים רק אם הקריבו קרבן שאסור להקריבו אחר התמיד, שאז נחשב שכבר אין השלמה היום, אבל בפסח כיון שמותר להקריבו וזהו זמנו וחידשה התורה שאין נוהג בו השלמה ממילא אינו מבטל ההשלמה של אותו יום
 
כ' חזון איש [הוריות יד סק יב] שבאופן שמקריבים קרבן אחד אחרי תמיד של בין הערביים- שוב אין כאן עשה דהשלמה ואפשר להקריב עוד קרבנות נוספים,
ויל"ע א"כ ל"ל טעם שמחו"כ מקריב כפרתו אחר תמיד של ביה"ע מצד עשה שיש בו כרת דחי עשה דהשלמה, תיפו"ל שבי"ד ניסן בכל אופן אין כאן עשה דהשלמה וצ"ע

ודוחק לחלק שעדיין לא הוקרב הפסח, דסו"ס בהאי יומא ידעינן שלא יהיה כאן השלמה. ועיין.
מעין דברי החזו"א כתב תלמידו החדושים וביאורים (זבחים סי' י"א סק"א) לעניין האיסור להקריב קרבן קודם תמיד של שחר.
 
לכאו' דברי החזו"א אמורים רק אם הקריבו קרבן שאסור להקריבו אחר התמיד, שאז נחשב שכבר אין השלמה היום, אבל בפסח כיון שמותר להקריבו וזהו זמנו וחידשה התורה שאין נוהג בו השלמה ממילא אינו מבטל ההשלמה של אותו יום
וצ"ת דסו"ס אינו האחרון, ומ"ל מטעם איסור או מצד מצוות היום?
 
וצ"ת דסו"ס אינו האחרון, ומ"ל מטעם איסור או מצד מצוות היום?
זה ודאי שניתן לקבוע קרבנות שהם לא בחשבון, ולשם דוגמא הרי מותר להקטיר איברים ופדרים גם אחרי התמיד ולמה זה לא סתירה להשלמה? כי זה דבר אחר שלא עליו התורה אמרה להשלים את התמיד אלא רק על הקרבת קרבן, ועד"ז אפש"ל ג"כ בזה שכלפי קרבן פסח התורה לא אמרה להשלים עליו את התמיד ולכן מובן שקרבן אחר כן יהיה סתירה להשלמה
 
כ' חזון איש [הוריות יד סק יב] שבאופן שמקריבים קרבן אחד אחרי תמיד של בין הערביים- שוב אין כאן עשה דהשלמה ואפשר להקריב עוד קרבנות נוספים,
לכאו' בתוס' יומא כ"ט מבואר לא כן,
דבתוס' שם הק' על ר' שמעון (פסחים ס"ג) דשאר כל הזבחים ששחטן על חמץ בזמן הפסח פטור, ומפרש טעמא משום דבזמן דמיחייב אזבח (היינו פסח) לא מיחייב אזבחים אחרים, והק' התוס' דתיפו"ל דזבחים פסולים הם, דשחטן בזמן הפסח דהוי אחר תמיד של בין הערביים, (והוכיחו מזה דהעשה דעליה השלם אינו פוסל הקרבן בדיעבד), עיי"ש, ולכאו' להחזו"א הנ"ל שפיר איצטריך קרא להיכא דכבר הקריבו קרבן אחד אחר התמיד.
 
לכאו' בתוס' יומא כ"ט מבואר לא כן,
דבתוס' שם הק' על ר' שמעון (פסחים ס"ג) דשאר כל הזבחים ששחטן על חמץ בזמן הפסח פטור, ומפרש טעמא משום דבזמן דמיחייב אזבח (היינו פסח) לא מיחייב אזבחים אחרים, והק' התוס' דתיפו"ל דזבחים פסולים הם, דשחטן בזמן הפסח דהוי אחר תמיד של בין הערביים, (והוכיחו מזה דהעשה דעליה השלם אינו פוסל הקרבן בדיעבד), עיי"ש, ולכאו' להחזו"א הנ"ל שפיר איצטריך קרא להיכא דכבר הקריבו קרבן אחד אחר התמיד.
אמ' לפי תירוצו של הרב @אוהב ספר א"ש -דפסח לא מבטל השלמת התמיד וצ"ע נמרץ בכ"ז.
 
חזור
חלק עליון