חידה בהלכה - בין השלישית לרביעית, יברך כבראשונה על הרביעית | אוצר החידות חידה בהלכה - בין השלישית לרביעית, יברך כבראשונה על הרביעית | אוצר החידות

איש אשכולות

משתמש רשום
gemgem
פותח האשכול
הודעות
57
תודות
188
נקודות
30
הוא עומד בין השלישית לרביעית
מברך כבראשונה על הרביעית
עוד מעט, חברו הבדלה יגיד
אך הוא, שגרע את הערבית, יעמוד ויעיד

כשהוא מופיע, פעמים כה ופעמים שם
יכול לקולא ואפשר לחומרא
אך משראובן לא העתיר כתפילת התם
גם לאחר מעת לעת יברך כמשנה ברורה
 
תיקון טעות ורמז

הוא עומד בין השלישית לרביעית
מברך כבראשונה על הרביעית
עוד מעט, חברו הבדלה יגיד
אך הוא, שגרע את הערבית, יעמוד ויעיד

כשהוא מופיע, פעמים כה ופעמים שם
יכול לקולא ואפשר לחומרא
אך מאחר והוא לא העתיר כתפילת התם
גם לאחר מעת לעת יברך כמשנה ברורה

רמז:
כשהוא מופיע, הספק פעמים כה ופעמים שם
יכול לקולא ספיקא דרבנן ואפשר לחומרא ספיקא דאורייתא
 
הוא עומד בין השלישית לרביעית
מברך כבראשונה על הרביעית
עוד מעט, חברו הבדלה יגיד
אך הוא, שגרע את הערבית, יעמוד ויעיד

כשהוא מופיע, פעמים כה ופעמים שם
יכול לקולא ואפשר לחומרא
אך משראובן לא העתיר כתפילת התם
גם לאחר מעת לעת יברך כמשנה ברורה
ניסיון-
אחד שלא הבדיל עד בין השמשות של מוצ''ש, אם התפלל בליל שבת אינו מבדיל בשם ומלכות כי אז זה ספק דרבנן, ואם לא התפלל - הרי הוא ספק דאו' ומבדיל
 
אך הוא, שגרע את הערבית, יעמוד ויעיד
מזכיר לי את המשנ"ב הזה
דכיון שאמרוה כבר בבהכ"נ מעומד אין מקפידין שוב ע"ז ואומרים אותו מיושב
אך מאחר והוא לא העתיר כתפילת התם
גם לאחר מעת לעת יברך כמשנה ברורה
לכאו' הכוונה לזה
אם שכח להתפלל מתפלל שחרית שתים ואינו מזכיר אתה חוננתנו לא בראשונה ולא בשניה בד"א כשכבר הבדיל מאתמול על הכוס אבל אם לא הבדיל כלל דיש עליו עדיין חיוב מצות הבדלה יזכיר אתה חוננתנו בשחרית בתפלה שניה שהיא להשלמה ואח"כ צריך להבדיל ג"כ על הכוס כדלקמן סימן רצ"ט ס"ו:
 
ניסיון-
אחד שלא הבדיל עד בין השמשות של מוצ''ש, אם התפלל בליל שבת אינו מבדיל בשם ומלכות כי אז זה ספק דרבנן, ואם לא התפלל - הרי הוא ספק דאו' ומבדיל
מזכיר לי את המשנ"ב הזה
ובצירוף שניהם יחד - שגם כשמקדש בביה''ש דמוצאי שבת, אם לא התפלל בליל שבת, צריך לעמוד בויכולו
 
ניסיון-
אחד שלא הבדיל עד בין השמשות של מוצ''ש, אם התפלל בליל שבת אינו מבדיל בשם ומלכות כי אז זה ספק דרבנן, ואם לא התפלל - הרי הוא ספק דאו' ומבדיל
יפה, ומהר משחשבתי...
ושוב,
אוכל לבקש פיענוח של כל שורות החידה?
או שפשוט אסביר את עצמי...
 
לכך התכוון המשורר:

הוא עומד בין השלישית לרביעית
בין השמשות, אחר סעודה שלישית לפני סעודה רביעית
מברך כבראשונה על הרביעית
ברכת קידוש כבסעודה ראשונה, על רביעית יין
עוד מעט, חברו הבדלה יגיד
בנקודת זמן זו, מתקרב זמן הבדלה
אך הוא, שגרע את הערבית, יעמוד ויעיד
מאחר ולא התפלל ערבית דליל שבת, חייב בקידוש מדאורייתא

כשהוא מופיע, פעמים כה ופעמים שם
כשמתעורר ספק (בענייננו, שכח לקדש בליל שבת, וכעת בבין השמשות, ספק אם הוא זמן קידוש)
יכול לקולא ואפשר לחומרא
ב'דרבנן' לקולא, וב'דאורייתא' לחומרא
אך מאחר והוא לא העתיר כתפילת התם
חיסר את הקידוש בתפילת ערבית דיעקב איש תם, ולכן מחוייב לקדש מדאורייתא
גם לאחר מעת לעת יברך כמשנה ברורה
למרות שעברו עליו כ24 שעות, פוסק המשנ"ב לקדש, וכנ"ל

אכן "מחוייב" אני להביא מקור, אך לכשאפנה אשנה...
 
אך מאחר והוא לא העתיר כתפילת התם
חיסר את הקידוש בתפילת ערבית דיעקב איש תם, ולכן מחוייב לקדש מדאורייתא
כמדומה שאי"ז קשור דוקא לערבית, אלא לכל תפילה שהיא
גם לאחר מעת לעת יברך כמשנה ברורה
למרות שעברו עליו כ24 שעות, פוסק המשנ"ב לקדש, וכנ"ל
כמדומה שפוסק לקדש ללא ברכה
 

הודעות מומלצות

דעת חז"ל מסכמת עם דעת חכמי הלשון שאין...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון