מסכת שבת - כפה עליהם הר כגיגית? תליוהו וזבין! | ים התלמוד מסכת שבת - כפה עליהם הר כגיגית? תליוהו וזבין! | ים התלמוד

נדיב לב

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
790
תודות
3,215
נקודות
357
בגמ‘ שבת (דף פח.) איתא "ויתיצבו בתחתית ההר, אמר רב אבדימי בר חמא בר חסא מלמד שכפה הקב"ה עליהם את ההר כגיגית, ואמר להם אם אתם מקבלים התורה מוטב, ואם לאו שם תהא קבורתכם, אמר רב אחא בר יעקב מכאן מודעא רבה לאורייתא, אמר רבא אעפ"כ הדור קבלוה בימי אחשורוש" ע"כ.
ופירש שם רש"י ד"ה מודעא רבה "שאם יזמינם לדין למה לא קיימתם מה שקבלתם עליכם יש להם תשובה שקבלוה באונס".

ובשו"ת חמדת שלמה (חו"מ סי‘ י"ג) העיר, הלא שכר המצוות עצום הוא לאין חקר, וא"כ כמו בדין תליוהו וזבין, שמי שכופים אותו למכור חפץ וקיבל עליו שכר משלם, כיון שסו"ס קיבל את ערך החפץ ומחירו, מכירתו מכירה, ואם כן גם אצל כלל ישראל, אף ש'מכרו' עצמם לה' בכפיה, עכ"ז הרי הם מקבלים כל שכרם במלואו, וא"כ הוי מכירתם מכירה, ואין כאן 'מודעה רבה לאורייתא'. עיין שם מה שהאריך לפלפל בשאלה הזו.

החמדת שלמה.png החמדת שלמה סימן יג.png
 
דבש לפי (להרחיד"א) מערכת מ
כט. מודעא רבא לאורייתא המפרשים ז"ל הרבו לבטל מודעא זו. ואפשר כי מודעא רבא ר"ל שאינה כלום ע"ד מ"ש הה"מ פכ"ט דשבת דקדוש יום שבת נקרא קדושא רבא ע"ד סגי נהור שלא יש שום קדוש רק בפה"ג ע"ש וכן רמוז שאינה מודעא במ"ש מודעא רבא שלפי האמת אינה מודעא ואף עפ"כ שאינה מודעא בימי אחשורוש רצו לפרסם שהם מקבלים התורה ברצון וכמ"ש אני עני בקונטרס אהבת דוד דף ג"ן ע"ב ע"ש באורך:
 

הודעות מומלצות

מתוך ה'מגדלות מרקחים':...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון