בית כנסת לא ממוגנת | בית המדרש – דיונים תורניים בית כנסת לא ממוגנת | בית המדרש – דיונים תורניים
  • עקב המצב המתוח והסכנה המרחפת -היל"ת- על יושבי ציון, נרבה בתפילה ובחיזוק. לקריאת תהילים משותפת ומידע מתעדכן מבית גדו"י - לחצו כאן

האם נמנעת ללכת לבית כנסת לא ממוגנת?

  • לא

  • כן


תוצאות ניתנות לצפייה רק לאחר ההצבעה.

שים חלקינו בתורתך

משתמש רשום
gemgem
הודעות
28
תודות
59
נקודות
13
בגלל ההתקפות מאיראן
יש רבנים שהורו לא ללכת לבית כנסת שאינה ממוגנת. וכך נהגו בחסידות גור
אבל רוב הציבור החרדי (ממה שראיתי בסביבה הקרובה שלי) הלכו גם לבית כנסת שאינה ממוגנת.
ואני נבוך ושואל, מה למעשה?
זה פיקוח נפש ואפשר לבטל תפילה בציבור
או שלא?
במה נחלקו מי שאסר ומי שהתיר?
 
בב"ב השאננות יותר גדולה שכן לא נפל שם בומבוס [כל' החזו"א] ממלחמת השחרור
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
ראוי להציב פרופורציות בדבר
אמנם ראוי וצריך להכנס למרחב מוגן אך מי שלא נכנס למקום זה לא נחשב שהוא מסכן נפשות, הסיכוי להפגע הינו כמעט אפסי, כמדומני שלנסוע במכונית זה סיכון סטטיסטי גבוה יותר שיפגע.
חלילה אינני מזלזל בצורך להתמגן ולהשמר אך לקרוא למצב זה מצב של 'סכנת נפשות' איננו נכון, ורק על זה אני מדבר.
לתשומת לב כל אלו שיגיבו על הדברים כביכול הם זלזול בפיקוח נפש אני מבקש להתייחס רק לעובדות שבדבר.
 
בגלל ההתקפות מאיראן
יש רבנים שהורו לא ללכת לבית כנסת שאינה ממוגנת. וכך נהגו בחסידות גור
אבל רוב הציבור החרדי (ממה שראיתי בסביבה הקרובה שלי) הלכו גם לבית כנסת שאינה ממוגנת.
ואני נבוך ושואל, מה למעשה?
זה פיקוח נפש ואפשר לבטל תפילה בציבור
או שלא?
במה נחלקו מי שאסר ומי שהתיר?
כמה שקר יש בדבר כל פעם שמתחיל דרמה מחפשים מה אפשר להתיר משום פיקוח נפש.
הרי הדבר פשוט שבאמת יש התרעה חצי שעה מראש שזה די והותר אפשר בזמן הזה ללכת לא כל מקום שרוצים.
ההתעסקות כל פעם מאיזה מצוות נפטרנו בזכות המלחמה היא מקולקלת ביסודה.
 
כמה שקר יש בדבר כל פעם שמתחיל דרמה מחפשים מה אפשר להתיר משום פיקוח נפש.
עשרות הרוגים מאות פצועים ונעדרים ובנינים שקורסים במרחב גדול זה לא סתם דרמה!
הרי הדבר פשוט שבאמת יש התרעה חצי שעה מראש שזה די והותר אפשר בזמן הזה ללכת לא כל מקום שרוצים.
חצי שעה? למה הלכת עם פלאפון?
טיל בלסטי זה דקות בודדות.
רק אתמול נפלו טילים כשמערכת ההגנה פספסה לא רק את היירוט אלא גם את ההאזעקה!
תאר לך טיל טון וחצי חומר נפץ שנופל על בית כנסת עם מאה אנשים וילדים!
ההתעסקות כל פעם מאיזה מצוות נפטרנו בזכות המלחמה היא מקולקלת ביסודה.
תרבות "הסמוך" שלך ושל אחרים ששום דבר לא יכול לקרות מקולקלת ביסודה ומעידה על הפקרות גמורה וקלות דעת מחרידה.
 
עשרות הרוגים מאות פצועים ונעדרים ובנינים שקורסים במרחב גדול זה לא סתם דרמה!
אכן כואב על כל יהודי, אך לא מפני כן מבטלים תפילה בציבור כשאפשר להתפלל איפה שיש ממ"ד, גם אם תצטרך ללכת כמה דקות נוספות בגלל זה,
נהיה רוח בציבור שבגלל שיש פיקוח נפש לדבר מסוים (ואכן יש, לא לזלזל!) - ניתן לוותר על דברים בסיסיים כגון תפילה במנין
וכמו שבקורונה פתחו את מקומות הבילוי לפני בתי הכנסת!
וכבר אמר:
ראוי להציב פרופורציות בדבר
ואגב, איני יודע מה יהיה בהמשך, אבל כרגע זה נראה, שהטילים הם בעיקר בלילה, (אולי כדי להקשות על הפינוי)
ואני לא אומר שלא צריך להזהר ,
אך בפירוש לא צריך להכנס להיסטריה
 
תוך כדי שיעורו של הגר"י זילברשטיין בהיכל ביהכ"נ 'המרכזי' ברמת אלחנן הגיע התרעה לשהות בסמוך למרחבים מוגנים, וכי עומדת להישמע אזעקה, והגר"י זילברשטיין הורה מיד לכל הנוכחים לעבור למקלט של ביהכ"נ 'המרכזי', בעודו מנמק ואומר: 'לא יפה זה – כשאדם עוזב את ביהכ"נ, אנחנו לא עוזבים, אלא הולכים ממקום למקום, זה לא מקלט, זה בית כנסת, זה מקום שלומדים ומתפללים שם, השיעור נמשך למטה, זה בית כנסת, זה לא סתם'...

לאחר שעבר למקלט של ביהכ"נ, פתח ואמר: 'באנו כאן ללמוד, לא באנו לכאן לחפש מקלט, פשוט לא גמרנו את השיעור, וכעת נמשיך את השיעור'...
 
תוך כדי שיעורו של הגר"י זילברשטיין בהיכל ביהכ"נ 'המרכזי' ברמת אלחנן הגיע התרעה לשהות בסמוך למרחבים מוגנים, וכי עומדת להישמע אזעקה, והגר"י זילברשטיין הורה מיד לכל הנוכחים לעבור למקלט של ביהכ"נ 'המרכזי', בעודו מנמק ואומר: 'לא יפה זה – כשאדם עוזב את ביהכ"נ, אנחנו לא עוזבים, אלא הולכים ממקום למקום, זה לא מקלט, זה בית כנסת, זה מקום שלומדים ומתפללים שם, השיעור נמשך למטה, זה בית כנסת, זה לא סתם'...

לאחר שעבר למקלט של ביהכ"נ, פתח ואמר: 'באנו כאן ללמוד, לא באנו לכאן לחפש מקלט, פשוט לא גמרנו את השיעור, וכעת נמשיך את השיעור'...
מכאן שגם הר"ז סובר שאי אפשר באמת לסמוך על הבטחות.
 
הייתי פעם בביתו של יהודי שבחר לגור בלב הרובע המוסלמי בעיר העתיקה בירושלים. (סמוך ונראה למקום המקדש). שכניו מארבעת רוחות השמים, אינם בני ברית.
(אינני סוטה מהנושא, בכלל לא).
מה לדעתכם תגיד דעת תורה על זה?
 

הודעות מומלצות

איתא בירושלמי יומא (פרק א הלכה א) שביהמ"ק...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון