הלכות שבת - בעניין מוחק בספרים | הלכה ומנהג | פורום אוצר התורה הלכות שבת - בעניין מוחק בספרים | הלכה ומנהג | פורום אוצר התורה

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,889
תודות
5,073
נקודות
475
ולכאורה מצאנו נידון כזה, שהנה הלבוש כתב שמי שפותח ספר שיש על חודי דפיו אותיות - הוי מוחק על מנת לכתוב [=לסגור], וקרוב לחטאת
[ולכאורה המכוון כי תלוי בראשונים אם מלאכה שאצל"ג חייב או לא להלכה],
ובטל אורות ובחזו"א הקשו על הלבוש מדוע נחשב על מנת לכתוב, והלא אותה כתיבה הייתה גם בלא שהיה פותח.
אכן האבנ"ז נוקט כלבוש ומבאר בזה קורע על מתו שנחשב על מנת לתפור כי מסתמא יתפור,
ולכאורה בר"ח וברש"י הנ"ל חזינן דס"ל כלבוש והאבני נזר.
והנה נחלקו הפוסקים בעניין פתיחת הספר אם מותא או אסור,
ובענין זה, כתב הכף החיים (סימן שמ ס"ק מד, צויין בלקט הלכות מקיצוש"ע עמ' רצז בהערה):
כתב בשמאלו או לאחר ידו היינו שהפך גב ידו למטה ברגלו בפיו ובמרפקו פטור. הרמב"ם פי"א, ואפשר דהוא הדין למוחק. ולכן נ"ל דטוב לשבר העוגות הנ"ל בשמאלו וכן לפתוח הספרים הנ"ל. אליה רבה שם.
 
ובענין זה, כתב הכף החיים (סימן שמ ס"ק מד, צויין בלקט הלכות מקיצוש"ע עמ' רצז בהערה):
כתב בשמאלו או לאחר ידו היינו שהפך גב ידו למטה ברגלו בפיו ובמרפקו פטור. הרמב"ם פי"א, ואפשר דהוא הדין למוחק. ולכן נ"ל דטוב לשבר העוגות הנ"ל בשמאלו וכן לפתוח הספרים הנ"ל. אליה רבה שם.
ויש כאן שני חידושים באליה רבה,
האחד שמוחק שווה בזה לכותב,
והשני שאפי' שבפתיחת ספר כלל לא צריך אומנות - בכל אופן יתכן שפטור בשמאל;
וכמובן שיש קשר בין שני החידושים דאזלינן בתר עיקר המלאכה.
 

הודעות מומלצות

מלבד זאת, נראה לי שרק בסידור 'תפילה ברורה'...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון