בקשת מקורות - אשכול ראשי | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2 בקשת מקורות - אשכול ראשי | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2
מצאתי באחד הספרים שכתב:
"מפורסם המעשה הנזכר בספרי הקדמונים, על אדם רשע וחוטא שהתגורר במדינת איטליה, ומחמת פחדו שיענש על עוונותיו, החליט לתרום ממון לאחזקת תורה. הלך האיש אל בית המדרש ושכר כמה אנשים בני תורה שיבואו וילמדו בביתו בזמן שהוא הולך לעסקיו, ובכך חשב שתהיה לו הצלחה בכל מעשיו, ותחת העונש על מעלליו הרעים יקבל שכר מן השמים.
ואולם, רבות מחשבות בלב איש ועצת ה' היא תקום... באותה שעה שבא לבית המדרש, פגש דוקא בבני אדם שאינם מהוגנים, אנשים רעים במידותיהם, ואף על פי שלמדו תורה בביתו, מכל מקום, לא היו פירות לתלמודם, וכך קרה שאותו ממון השייך לאדם שאינו הגון הגיע לידי בני אדם שאינם מהוגנים... "מה מקורו?
 
ורבינו מנוח (הלכות חמץ ומצה פרק ג הלכה ז) הוסיף, שזה כטח פניו בטיט, שזה נקרא בתורת עפר.
וכמדומה שאחד הראשונים מקשה שא"כ יהיה מותר לאכול; וראשון אחר מתרץ שאם אכל – הרי חזר והחשיבו.​
אשמח אם יוכלו למצוא את המפרש שאומר זאת הרב @געגועים
עי' מהר"ם חלאוה פסחים דף ו' ע"ב ד"ה אמר רבי יהודא הבודק
 
1745567863364-png.3483
מישהו יכול לעזור לנו?
,
 

קבצים מצורפים

צַו אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ שֶׁמֶן זַיִת, רמז למנהג ישראל להדליק נרות שבת כמספר הילדים בבית.
איידי דאיירי
מה המקור הכתוב למנהג זה
כמדומני שהמקור הראשון זה בליקוטי מהרי"ח
האם יש משהו קדום יותר
חברים יקרים, נשמח למקורות
 
חברים יקרים, נשמח למקורות
העירו לדברי הראבי''ה [סי' קצט]
וקרוב הדבר בעיני דאכסנאי משתתף בפריטי לנר של שבת כמו לנר של חנוכה אם לא מדליק[ין] עליו בגו ביתיה, אם מו[ס]ר לו בעל [הבית] ביתו בחנם. ואם ב' בעלי בתים דרים ביחד דמי להא דתניא והמהדרין נר לכל אחד ואחד, וכל שכן [לשאינן קרויין] בני ביתו:
 
העירו לדברי הראבי''ה [סי' קצט]
וקרוב הדבר בעיני דאכסנאי משתתף בפריטי לנר של שבת כמו לנר של חנוכה אם לא מדליק[ין] עליו בגו ביתיה, אם מו[ס]ר לו בעל [הבית] ביתו בחנם. ואם ב' בעלי בתים דרים ביחד דמי להא דתניא והמהדרין נר לכל אחד ואחד, וכל שכן [לשאינן קרויין] בני ביתו:
עדיין לא כתוב שם לגבי ילדים של משפחה אחת
ומ''מ קצת משמע כן כיון דמדמה למהדרין דחנוכה
אמנם זה רק להרמב''ם דהאב מדליק לכל בני הבית, אולם למנהג האשכנזים דבחנוכה כל א' מדליק לבד, קשה לדמות לזה המנהג הנ''ל כיון שהאם מדליקה לכולם
 
שבוע טוב ומבורך!

מחפש את המקור לדברי רבינו האלשיך הק' על מה שאומרים 'ותן חלקינו בתורתך' - שיש לכל אחד חלק מיוחד בתורה, המתאים לשורש נשמתו (אמנם הו"ד בסוף ספר מעלות התורה (בשמו), אך אני מחפש את מקור הדברים).

תודה רבה!
 
מחפש מקורות,
בפרשת בהעלותך - שאהרן הכהן גם נצטרע עם מרים, ומיד נתרפא בגלל שהוא כהן,
בפרשת שלח - שהמרגלים דיברו נגד א"י, כי ידעו שכשייכנסו לא"י - הם לא יהיו יותר נשיאים,
 
בפרשת בהעלותך - שאהרן הכהן גם נצטרע עם מרים, ומיד נתרפא בגלל שהוא כהן,
תלמוד ערוך
שבת צז, א
כיוצא בדבר אתה אומר: ויחר אף ה' בם וילך מלמד שאף אהרן נצטרע, דברי רבי עקיבא. אמר לו רבי יהודה בן בתירא: עקיבא, בין כך ובין כך אתה עתיד ליתן את הדין. אם כדבריך - התורה כסתו ואתה מגלה אותו! ואם לאו - אתה מוציא לעז על אותו צדיק. ואלא הכתיב בם? - ההוא בנזיפה בעלמא. תניא כמאן דאמר אף אהרן נצטרע, דכתיב ויפן אהרן אל מרים והנה מצרעת תנא: שפנה מצרעתו.​
רש"י מסכת שבת דף צז עמוד א
שפנה מצרעתו - קדם ונתרפא.
 
תלמוד ערוך
שבת צז, א
כיוצא בדבר אתה אומר: ויחר אף ה' בם וילך מלמד שאף אהרן נצטרע, דברי רבי עקיבא. אמר לו רבי יהודה בן בתירא: עקיבא, בין כך ובין כך אתה עתיד ליתן את הדין. אם כדבריך - התורה כסתו ואתה מגלה אותו! ואם לאו - אתה מוציא לעז על אותו צדיק. ואלא הכתיב בם? - ההוא בנזיפה בעלמא. תניא כמאן דאמר אף אהרן נצטרע, דכתיב ויפן אהרן אל מרים והנה מצרעת תנא: שפנה מצרעתו.​
רש"י מסכת שבת דף צז עמוד א
שפנה מצרעתו - קדם ונתרפא.
ייש"כ
ומדוע נתרפא? בגלל שהוא כהן?
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

מתוך ה'מגדלות מרקחים':...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון