חידה בהלכה - ברכה אחת פעם בשבוע... | אוצר החידות חידה בהלכה - ברכה אחת פעם בשבוע... | אוצר החידות
מדוע באמת תקפה לכל השבוע
מדוע לא נברך כל פעם ?
כתוב בגמ' שני טעמים מדוע מברכים במוצ''ש, ולא נראה שזה קשור לברכות הנהנין,
א' משום שהאש נבראה במוצ''ש והשני משום שהיה אסור והותר
 
כתוב בגמ' שני טעמים מדוע מברכים במוצ''ש, ולא נראה שזה קשור לברכות הנהנין,
א' משום שהאש נבראה במוצ''ש והשני משום שהיה אסור והותר
משנה אחרונה סימן רצו אות נח
יש שכתב [ספר אור החמה] בדעת המשנ"ב שמברך מאורי האש לאחר שרואה בציפורנים משום דהוי ברכת השבחריט, שלפ"ז צריך ליזהר לברך אותה מיד תוך כדי דיבור מהראיה, כמו בכל ברכות השבח, כגון רעמים וברקים שמברכים אותם רק תוך כדי דיבור מהראיה, מה שאין כן אם היא נחשבת לברכת הנהנין, יש להקפיד על כך רק לכתחילה.

והקשה על זה, שהרי בטור מבואר שמסתכל בנר כדי שיהנה מאורו, ואם כן לכאורה ברכה זו ברכת הנהנין היא שיש לברכה לפני ההנאה.

ויש שכתב [חידושי בתרא] לבאר על פי מה שכתב המשנ"ב להלן בטעם הנוהגים להסתכל בכפות הידים ובצפורנים בנר של הבדלה, לראות אם יוכל ליהנות לאורו ולהכיר בין מטבע למטבע כמו שמכיר בין צפורן לבשר, ועוד שהצפורנים הם סימן ברכה, שהן פרות ורבות לעולם, וגם מסתכלים בכפות הידים, שיש בשרטוטי הידים סימן להתברך בו.

והנה לפי הטעם הראשון שהביא המשנ"ב נמצא שהברכה היא אכן על ההנאה, ואילו לטעמים האחרים שהביא שם נמצא שהיא ברכה על השבח, ויש לומר שלכך הוסיף המשנ"ב טעמים אלו לומר שהיא ברכה של שבח שמברכין אותה לאחר מעשה השבח, וכמו שכתב כאן שקודם מסתכל ואחר כך מברך בורא מאורי האש
 
נערך לאחרונה:

הודעות מומלצות

ז"ל הנפש החיים שער ב' פרק י"ג:
אלא העיקר...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון