נח - ברכת הגומל | בראשית | פורום אוצר התורה נח - ברכת הגומל | בראשית | פורום אוצר התורה
או האם הי' מחוייב בברכת הגומל או קורבן תודה
רש"י בראשית פרק ח פסוק כ
מכל הבהמה הטהורה - אמר לא צוה לי הקב"ה להכניס מאלו ז' ז' אלא כדי להקריב קרבן מהם (ב"ר פ' כ"ו ופ' ל"ד):

שפתי חכמים
דבלא זה מנא ידע שצריך להקריב קרבן והלא לא מצינו שצוה הקב"ה לנח על זה, ועל זה פירש שהסברא מוכחת על זה שלא צוה הקב"ה להכניס וכו'. אלא דקשה לפי זה שראוי היה לפרש זה על ויבן מזבח או על ויעל עולות, (רא"ם). ונראה לי לפרש דודאי ידע נח שיקריב קרבן לה' כמו הבל שהקריב קרבן על הטובה שהיה לו מאת ה' יתברך מכל שכן נח שניצול ממבול שיביא קרבן במקום תודה דארבעה צריכין להודות, אך קשה לרש"י מ"ש שהביא עולה מכל הבהמה הטהורה ומכל עוף הטהור, די לו שיביא קרבן בשבילו ובשביל אשתו ובניו וכלותיו, למה הביא מכל המינים, ועל זה תירץ אמר לא צוה וכו' וק"ל:
 
רש"י בראשית פרק ח פסוק כ
מכל הבהמה הטהורה - אמר לא צוה לי הקב"ה להכניס מאלו ז' ז' אלא כדי להקריב קרבן מהם (ב"ר פ' כ"ו ופ' ל"ד):

שפתי חכמים
דבלא זה מנא ידע שצריך להקריב קרבן והלא לא מצינו שצוה הקב"ה לנח על זה, ועל זה פירש שהסברא מוכחת על זה שלא צוה הקב"ה להכניס וכו'. אלא דקשה לפי זה שראוי היה לפרש זה על ויבן מזבח או על ויעל עולות, (רא"ם). ונראה לי לפרש דודאי ידע נח שיקריב קרבן לה' כמו הבל שהקריב קרבן על הטובה שהיה לו מאת ה' יתברך מכל שכן נח שניצול ממבול שיביא קרבן במקום תודה דארבעה צריכין להודות, אך קשה לרש"י מ"ש שהביא עולה מכל הבהמה הטהורה ומכל עוף הטהור, די לו שיביא קרבן בשבילו ובשביל אשתו ובניו וכלותיו, למה הביא מכל המינים, ועל זה תירץ אמר לא צוה וכו' וק"ל:
ברם צע''ג הרי למעשה הקריב עולות ולא קורבן תודה שאינה עולה, והיכן נעלם הקורבן תודה עבורו ועבור אשתו וכו', לא התפרש בכתוב.
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה