דעלך סני - לחברך לא תעביד! מה הגדר? | בית המדרש דעלך סני - לחברך לא תעביד! מה הגדר? | בית המדרש

דעלך סני - לחברך לא תעביד! מה הגדר? (5 צופים)

לענ"ד

משתמש רשום
gemgem
הודעות
72
תודות
163
נקודות
30
דעלך סני - לחברך לא תעביד!!

לאחרונה אחרי כמה מקרים,
שראיתי בבנין, בבית הכנסת ועוד מקומות ציבורים.
התערר אצלי השאלה, האם באמת כל דבר שאני לא הייתי רוצה שיעשו לי, אסור לעשות?
אשמח עם יש לרבני הפורום, הגדרות מקורות וכדו'.
לחידוד השאלה הכתוב דגמאות:
דוגמה א.
להניח זבל מחוץ לדלת, בדרך לפח של הבנין.
האם יש כאן דעלך וכו'? {לי מפריע הזבל של אחרים}
האם יהיה הבדל אם השכן מולי מניח או לא?
והאם יהיה הבדל מה כל השכנים עושים.
דוגמה ב.
אני שוכר מקום ישיבה בבית הכנסת, יום אחד מופיע אורח, ומתישב במקום שלי.
האם יש כאן דעלך וכו' בלומר לו המקום שלי?
אני יכול להביא עוד הרבה דוגמאות מהחיי יום יום.
 
לכאו' יש ללמוד הכלל בזה מדברי המלבי"ם
שבאם ירצה שיגיע רע לחברו במקום שעל ידו יקבל הוא תועלת ימדוד אם רוצה שזה יהיה חק כולל שאז יהיה החק הזה לכולם להפסיד לחבריהם בשיגיע להם מזה תועלת. וזה ודאי לא יכון בעיניו שיגיע איש אליו הפסד בעבור תועלת עצמו ובזה ימנע גם הוא מעשות לחברו. וכן אם יש בידו להועיל לחברו וימנע מזה ימדוד אם רוצה שיהיה זה חק כולל שאז גם כל האנשים ימנעו מהועיל לו. וזה שאמר ר' עקיבא שזה כלל גדול בתורה.
וקודם לכן כתב
אמנם כבר גדר זה הלל הזקן (שבת במה שלימד להגר כל התורה כולה על רגל אחד) מה דעלך סני לחברך לא תעביד שאהבה זו הוא הפך השנאה, שיראה להגיע לחברו מה שרוצה להגיע לעצמו, הן מן התועליות, הן משמירת הנזק. שישתדל בכל אשר הוא לתועלת חברו, הן לבריאות גופו, הן להצלחת נכסיו, בכל אשר ישתדל לעצמו. וכל שכן שלא יגרום לו דבר אשר רוצה למנוע מעצמו.​
 
לפי הנ"ל,
כשאתה מגיעה לב"ה וראה אדם יושב לך על המקום,
לא תעיר לו שזה מקום שלך.
כי זה בכלל
בדר"כ כשאני מגיע לב"ה אני שואל אם המקום של משיהו או לא ברד"כ אנשים טובים מכוונים אותי

אבל ברור שהייתי שמח לא לקום לכל א' שמקים אותי כי המקום שלו אבל הדבר מובן מכיון שאם אני לא יקום אף א' לא יקום ואז אין משמעות למקום שלו וחבל

ז"א, לגבי מקום בב"ה דעתי הענייה חושבת ושוקלת שזה לא בכלל הגדר הנ"ל
 
בדר"כ כשאני מגיע לב"ה אני שואל אם המקום של משיהו או לא ברד"כ אנשים טובים מכוונים אותי

אבל ברור שהייתי שמח לא לקום לכל א' שמקים אותי כי המקום שלו אבל הדבר מובן מכיון שאם אני לא יקום אף א' לא יקום ואז אין משמעות למקום שלו וחבל

ז"א, לגבי מקום בב"ה דעתי הענייה חושבת ושוקלת שזה לא בכלל הגדר הנ"ל
מה המחלק?
כי בדבר שלו הלל לא דיבר.
כי כולם מתנהגים כך.
כי זה דבר ברור לכולם.
??????.....
 
לפי הנ"ל,
כשאתה מגיעה לב"ה וראה אדם יושב לך על המקום,
לא תעיר לו שזה מקום שלך.
כי זה בכלל
לא.
כי במדד הסופי, אני רוצה שאדם שיש לו מקום, יוכל לשבת בו, ולא יצטרך כל פעם לחפש לעצמו מקום מפני שאורח התיישב על מקומו.
כמובן שיש לחלק בין המקרים, אך ברמת העיקרון הכלל שהביא המלבי"ם הוא בעיקר בדעתי, אם הייתי רוצה כלל כזה, גם אם לפעמים הוא יהיה על חשבוני, וכן בהיפך.
 

הודעות מומלצות

באשכול זה תמונות מאסיפות קודש של גדולי ישראל...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון