דרשות חז"ל | בית המדרש – דיונים תורניים | פורום אוצר התורה דרשות חז"ל | בית המדרש – דיונים תורניים | פורום אוצר התורה

חיים ארוכים

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
הודעות
217
תודות
432
נקודות
96
יש דינים רבים אשר כתובים בפירוש בתורה, ויש שאינם קיימים אלא מדרשא (יג מדות התורה נדרשת בהם),
הסתפקתי מה המחייב בדרשות חז"ל האם הרמז (של יג מדות שהתורה נדרשת בהם), או הדרשה של חז"ל,
אני יביא נפק"מ רעיונית להמחיש את הצדדים-
לו יצויר שחז"ל לא היו דורשים דרשה מסוימת (מאי ידיעה), האם באמת הוא דין דאוריתא ורק זה לא התגלה והוי כשגגת ציבור, או דבאמת אין כזה דין, כי כל הדין הוא רק אחרי דחז"ל דורשים,
 
בנו"ט
אור החיים ויקרא יג, לז
ונראה כי ישוב המאמרים הוא.
כי הן אמת שכל דבר תורה נאמר למשה ואין חכם יכול לדעת יותר ממה שידע משה, והגם שתצרף כל דורות ישראל מיום מתן תורה עד שתמלא הארץ דעה אין חידוש שלא ידעו משה, אבל ההפרש הוא כי משה נתן לו ה' תורה שבכתב ותורה שבעל פה,
והנה האדון ב"ה בחכמתו יתברך רשם בתורה שבכתב כל תורה שבעל פה שאמר למשה, אבל לא הודיע למשה כל מה שנתן לו בעל פה היכן הוא רמוז בתורה שבכתב​
וזו היא עבודת בני ישראל עמלי תורה ללבש ההלכות שנאמרו למשה בסיני והסודות והדרשות כלן יתנו להם מקום בתורה שבכתב,​
ולזה תמצא באו התנאים וחברו תורת כהנים וספרי וכו' וכל דרושתם בכתובים אינם אלא על פי ההלכות והלבישם בתורת ה' תמימה שבכתב, ואחריהם ועד היום זו היא עבודת הקודש בני תורה לדייק המקראות וליישבם על פי המאמרים שהם תורה שבעל פה, וזו היא עבודת התורה הנקראת ארץ החיים,
וענין זה לא נמסר למשה כולו לדעת כל תורה שבעל פה היכן היא כולה רמוזה בתורה שבכתב, ולזה אמרו ז"ל שדרש רבי עקיבא דרשות שלא ידעם משה, אין הכוונה שלא ידע משה עקרן של דברים הלא ממנו הכל אפילו מה שתלמיד ותיק עתיד לחדש, אלא שלא ידע סמיכתם ודיוקם היכן רמוזים בתורה, וזה לך האות מה שלפנינו שדרש הלל מהכתוב ההלכה שנאמרה למשה בעל פה ולא גילה ה' למשה עיקרה בכתוב ובא הלל ודרשה, ודברים אלו נכונים הם:​
 
בנו"ט
אור החיים ויקרא יג, לז
ונראה כי ישוב המאמרים הוא.
כי הן אמת שכל דבר תורה נאמר למשה ואין חכם יכול לדעת יותר ממה שידע משה, והגם שתצרף כל דורות ישראל מיום מתן תורה עד שתמלא הארץ דעה אין חידוש שלא ידעו משה, אבל ההפרש הוא כי משה נתן לו ה' תורה שבכתב ותורה שבעל פה,
והנה האדון ב"ה בחכמתו יתברך רשם בתורה שבכתב כל תורה שבעל פה שאמר למשה, אבל לא הודיע למשה כל מה שנתן לו בעל פה היכן הוא רמוז בתורה שבכתב​
וזו היא עבודת בני ישראל עמלי תורה ללבש ההלכות שנאמרו למשה בסיני והסודות והדרשות כלן יתנו להם מקום בתורה שבכתב,​
ולזה תמצא באו התנאים וחברו תורת כהנים וספרי וכו' וכל דרושתם בכתובים אינם אלא על פי ההלכות והלבישם בתורת ה' תמימה שבכתב, ואחריהם ועד היום זו היא עבודת הקודש בני תורה לדייק המקראות וליישבם על פי המאמרים שהם תורה שבעל פה, וזו היא עבודת התורה הנקראת ארץ החיים,
וענין זה לא נמסר למשה כולו לדעת כל תורה שבעל פה היכן היא כולה רמוזה בתורה שבכתב, ולזה אמרו ז"ל שדרש רבי עקיבא דרשות שלא ידעם משה, אין הכוונה שלא ידע משה עקרן של דברים הלא ממנו הכל אפילו מה שתלמיד ותיק עתיד לחדש, אלא שלא ידע סמיכתם ודיוקם היכן רמוזים בתורה, וזה לך האות מה שלפנינו שדרש הלל מהכתוב ההלכה שנאמרה למשה בעל פה ולא גילה ה' למשה עיקרה בכתוב ובא הלל ודרשה, ודברים אלו נכונים הם:​
ייש"כ,
מבואר דמשה ידע את כל הדינים הנלמדים, אך לא ידע מהיכן,
אך יל"ע מה בפועל מחייב אותנו היום בדרשות הללו האם מסירתם למשה (שידע שרמוז בתורה דינים אלו), או מה שדרשו חז"ל
 
בפרשת חיי שרה כ' במדרש (והובא ברש"י) על כפילות סיפור אליעזר את כל אשר קרהו,
"יפה שיחתן של עבדי אבות משיחתן של בנים וכו' והשרץ מגופי תורה ואין דמו מטמא כבשרו אלא מרבוי המקרא"
והנה אם לימודים הם רמוזים במקרא מה ענינם לשיחת עבדי אבות
וע"כ דהלימוד הוא השיחה של חז"ל - הדרשה של חז"ל
וע"ז כ' ששיחת עבדי אבות עדיפא משיחת בנים
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

אחד יחיד יצר פוסט חדש...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה