עשי"ת, יום כיפורים - האם מותר לעבור במים ללמד תלמיד הגון | ענייני דיומא עשי"ת, יום כיפורים - האם מותר לעבור במים ללמד תלמיד הגון | ענייני דיומא
  • יִשְׂרָאֵל נוֹשַׁע בַּה' תְּשׁוּעַת עוֹלָמִים, גַּם-הַיּוֹם יִוָּשְׁעוּ מִפִּיךָ שׁוֹכֵן מְרוֹמִים, כִּי-אַתָּה רַב סְלִיחוֹת וּבַעַל הָרַחֲמִים:

    פורום אוצר התורה מאחל לחברי הפורום וכל בית ישראל גמר חתימה טובה!

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,378
תודות
7,277
נקודות
692
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ביומא דף עז: תנו רבנן, ההולך להקביל פני אביו או רבו וכו' עובר עד צוארו במים ואינו חושש, איבעיא להו הרב אצל תלמיד מאי, דהיינו האם הליכת הרב אצל התלמיד חשיבא דבר מצוה שמותר לעבור בעבורו במים ביוהכ"פ. והקשה הרא"ש שם סי' ה' דבתוספתא תניא שמותר לרב לעבור במים כדי לילך אצל התלמיד, וכתב בשם בעל העיטור דהתוספתא משבשתא היא, מדלא פשיט מינה בגמ'. ורבינו מנוח הלכות שביתת עשור פ"ג ה"ו כתב ליישב, ע"פ דברי הגמ' בתענית ז. דרבי חנינא בר פפא רמי, כתיב "לקראת צמא התיו מים" וכתיב "הוי כל צמא לכו למים", ומשני כאן בתלמיד הגון וכאן בתלמיד שאינו הגון, ופירש רש"י דתלמיד הגון היינו תלמיד נאה במעשיו שחפץ השם ותלמוד תורה בידו יצלח. ומעתה יש לומר דהתוספתא מיירי בתלמיד הגון, דבזה חייב הרב לילך אצלו, וספק הגמ' היה רק בסתם תלמיד, שבזה אין חיוב לרב לילך אחרי התלמיד, עכ"ד.

ויש לתמוה דהא בגמ' אמרינן "תא שמע דאמר רב יצחק בר בר חנה אנא חזיתיה לזעירי דאזל לגבי רב חייא בר אשי תלמידיה", וקשה לדברי רבינו מנוח שבתלמיד הגון פשיטא דמותר, א"כ מי לנו תלמיד הגון יותר מרב חייא בר אשי שהוא אמורא קדוש, ומאי ס"ד לפשוט מיניה, וצ"ע.​
 

הודעות מומלצות

באשכול נביא ספרים המשלבים בין חלק נגלה שבתורה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון