האם עדיף ראש ישיבה מבוגר או צעיר? | בנתיבות הישיבה האם עדיף ראש ישיבה מבוגר או צעיר? | בנתיבות הישיבה
  • פורום בנתיבות הישיבה: מה מתאים לדיון? סוגיות חינוכיות בישיבה. השקפה ומוסר בעולם הישיבות. טיפים וקשיים בלימוד. נושאים חברתיים בישיבה. מטרה: דיון תורני וחינוכי מועיל ורלוונטי לעולם הישיבות, תוך שמירה על כבוד הדדי.
צריך לשלב צעיר שיודע לדבר עם הבחורים ומבין את שיגם ושיחם.
ולאידך גיסא אחד שידע להעלות אותם אליו.

בד"כ ראש ישיבה זקן הוא לא כ"כ אפקטיבי בתחום הקשר עם הבחורים
להוציא כמה ראשי ישיבות יוצאים מן הכלל.
 
אין חכם כבעל הניסיון.
לפעמים ישיבה לא צריכה 'חכם' בדווקא..
אלא א' שיודע לדבר בשפתם של הבחורים..
וכוונתי גם לשפה של הרייד העדכני..

מה שהיה נחשב ללומדעס' לפני חמישים שנה לא בהכרח שגם בשנתון העכשוי..

מלבד זאת לפעמים קשה עד מאוד לדבר עם רמי"ם מבוגרים בלימוד מחמת חוסר הסבלנות מחמת הזיקנה..
וכן חוסר היכולת להבין את שפתם של הצעירים..

כשלמדתי בישיבה עשה לי רושם שרוב הבחורים שדיברו בלימוד עם הר"י הזקנים היה בעיקר בשביל 'הפוזה' ומטעמי חשיבות..
והרבה פחות בשביל התועלת האמתית שנובעת מכך..
 
נערך לאחרונה:
מאידך גיסא, עם ר"י זקן קשה להגיע אתו לדיון על מה שרוצים בשביל שהיה את חכמת הניסיון,
לפעמים ישיבה לא צריכה 'חכם' בדווקא..
אלא א' שיודע לדבר בשפתם של הבחורים..
וכוונתי גם לשפה של הרייד העדכני..

מה שהיה נחשב ללומדעס' לפני חמישים שנה לא בהכרח שגם בשנתון העכשוי..

מלבד זאת לפעמים קשה עד מאוד לדבר עם רמי"ם מבוגרים בלימוד מחמת חוסר הסבלנות מחמת הזיקנה..
וכן חוסר היכולת להבין את שפתם של הצעירים..

כשלמדתי בישיבה עשה לי רושם שרוב הבחורים שדיברו בלימוד עם הר"י הזקנים היה בעיקר בשביל 'הפוזה' ומטעמי חשיבות..
והרבה פחות בשביל התועלת האמתית שנובעת מכך..
[לדוגמא אותם שמדברים בלימוד עם הגרב"ד לעומת הגרד"מ והגרח"פ ודו"ק.]
בהחלט.
אינני מדבר על גיל התשעים.
אני מדבר על גיל השבעים לעומת גיל החמישים.
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
היום רווחת תופעה שמאד מעיקה על הראשי ישיבות.
הבחורים רוצים יותר פשט אמיתי בסוגיה ולא הגדרות עמומות.
ולא כולם יודעים לתת את הסחורה רק חלק מהזקנים.
ואצל הצעירים המצב עגום. וד"ב.
 
היום רווחת תופעה שמאד מעיקה על הראשי ישיבות.
הבחורים רוצים יותר פשט אמיתי בסוגיה ולא הגדרות עמומות.
נראה לי בנוסח כזה..
היום רווחת תופעה שהזקנים מעוניינים שהצעירים ילמדו בצורה של פשט
ולא סתם סברות עמומות..
אך לצערם אין לזה הרבה דורשים..
 
כשיזדקנו יאבדו הרבה ממעלתם..
לא ראינו פער גדול לטובה בין חמישים לשבעים..

כשמזדקנים מפסיקים לחדש..
מאבדים הרבה מהחיות בלימוד.. וברצון להעמיד תלמידים..

אם רב אינו מצליח לענות לתשובות בגיל חמישים אין הרבה סיכויים שיצליח בגיל שבעים..
נראה לי בעיקר להיפך...
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
כשיזדקנו יאבדו הרבה ממעלתם..
לא ראינו פער גדול לטובה בין חמישים לשבעים..

כשמזדקנים מפסיקים לחדש..
מאבדים הרבה מהחיות בלימוד.. וברצון להעמיד תלמידים..

אם רב אינו מצליח לענות לתשובות בגיל חמישים אין הרבה סיכויים שיצליח בגיל שבעים..
נראה לי בעיקר להיפך..
שוב, אני לא מדבר על גיל שכבר קשה לענות,
ר"מ צעיר מתפלפל איתך ומסתבך, ועונה ואומר לך "אפשר נאמר כך... האמת ש.. אבל אולי..."
ר"מ מבוגר עונה לך וזהו.

וזה דבר שתלוי אך ורק בגיל.
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
שוב, אני לא מדבר על גיל שכבר קשה לענות,
ר"מ צעיר מתפלפל איתך ומסתבך, ועונה ואומר לך "אפשר נאמר כך... האמת ש.. אבל אולי..."
ר"מ מבוגר עונה לך וזהו.

וזה דבר שתלוי אך ורק בגיל.
יש אמת בטענתך, אך לאידך גיסא לפעמים זה נובע דוקא מחמת שבגיל המבוגר כבר קשה לשנות דעות[ואי''ז ח''ו מחמת גאוה וכדו' אלא מצד טבע הדברים שאדם שכבר לימד ולמד כמה וכמה פעמים אותו הדבר בהכרח שיהא כבר מקובע לדעותיו ולשיטתו בסוגיא]
ולעומת זאת הצעירים יותר מוכנים לדון איתך בראש שלך ופתוחים להצעות נוספות יותר וממילא רוחא שמעתא
ואמנם יש גם רמי''ם מבוגרים המוכנים לבחון הדברים מחדש כל פעם, אך זה נדיר מאד.
וכמובן שיש תועלת בשני הצדדים כי מחד צריך רב מובהק שתקבל ממנו במהלך של כניעה וזה שיכא יותר במבוגרים ובצורה הנ''ל, אך מאידך ע''י שיהא לך קשר עם ת''ח צעיר יותר שיהא מוכן לשמוע את דעתך והיכנס לתוך הראש שלך גם יהא תועלת גדולה, ומזה ומזה על תנח ידך
 
יש אמת בטענתך, אך לאידך גיסא לפעמים זה נובע דוקא מחמת שבגיל המבוגר כבר קשה לשנות דעות[ואי''ז ח''ו מחמת גאוה וכדו' אלא מצד טבע הדברים שאדם שכבר לימד ולמד כמה וכמה פעמים אותו הדבר בהכרח שיהא כבר מקובע לדעותיו ולשיטתו בסוגיא]
ולעומת זאת הצעירים יותר מוכנים לדון איתך בראש שלך ופתוחים להצעות נוספות יותר וממילא רוחא שמעתא
ואמנם יש גם רמי''ם מבוגרים המוכנים לבחון הדברים מחדש כל פעם, אך זה נדיר מאד.
וכמובן שיש תועלת בשני הצדדים כי מחד צריך רב מובהק שתקבל ממנו במהלך של כניעה וזה שיכא יותר במבוגרים ובצורה הנ''ל, אך מאידך ע''י שיהא לך קשר עם ת''ח צעיר יותר שיהא מוכן לשמוע את דעתך והיכנס לתוך הראש שלך גם יהא תועלת גדולה, ומזה ומזה על תנח ידך
לא יודע,
אני קיבלתי, שכשניגשים לדבר עם רב בלימוד,
צריך להגיע מנקודת הנחה שהוא יודע יותר ממני, והוא למד את הסוגיא יותר ממני, והוא יותר חכם ממני,
כך שעם כולם אני מגיע מתוך "כניעה" מסויימת.

אכן, צריך להבין את מה שהוא אומר ולא להנהן בראש כמו תוכי אחר כל מה שהוא אומר,
אבל הרבה יותר קל לקבל כשהדברים ברורים ולא כן.. לא.. וכו'.
 
עזות לא בריאה.
מה הם חברים שלך?
ג''א מצטרף למחאה שצריכה להדהד פה לדבר נגד ראשי ישיבות ומרביצי תורה בכינוי בושה
לתשומת ליבכם, בתחתית כל הודעה קיימת אפשרות דיווח. אנא הקפידו להשתמש בה כדי לדווח למנהלים על כל הפרה של תקנון הפורום, ובמיוחד על מקרים של זלזול בתלמידי חכמים. הדיווחים מטופלים במהירות, ועזרתכם חשובה לשמירה על נקיון הפורום. תודה!

נ.ב אין להזכיר שמות של ר"י באשכול. הדיון עקרוני בלבד.
 
לענ"ד זה תלוי כמה הוא מעורב עם הבחורים לדוג' בישיבה כמו פוניבז'
עדיף רה"י מבוגר אדרבה שיהיה דמות
אבל ישיבה שהר"י מעורה עם התלמידים שאני
 
זה פרדוקס מובנה בכל תפקיד חינוכי.
הצורך להיות מעל הבחור כדי להעלות אותו.
ומאידך גיסא להבין את רוחו ולדעת לרדת אליו.
 
לרדת אליו, אין הכוונה לרדת לרמתו.
אלא להיות מעל אבל להצליח להבין את המצב שלו.
 
לענ"ד זה תלוי כמה הוא מעורב עם הבחורים לדוג' בישיבה כמו פוניבז'
לא נכון.
גם בפוניבז' יש תלמידים רבים שמעדיפים לשמוע שיעורים שנהנים מתוכנה וצורת אמירתה..
יותר מלשמוע שיעור רק בשביל לומר לכולם שהוא שמע שיעור של..
 
נראה לי בנוסח כזה..
היום רווחת תופעה שהזקנים מעוניינים שהצעירים ילמדו בצורה של פשט
ולא סתם סברות עמומות..
אך לצערם אין לזה הרבה דורשים..
לא אמרתי ולא התכוונתי לזה.

ואני יסביר למה כוונתי.

שמעתי לאחרונה, חקירה ידועה (נראה לי מהגר"ש שקאפ) בגיטה וידה באין כאחת.
שהגר"ש חוקר האם ידה זה מחסן או מנוף?

למה אי אפשר להסביר פשט פשוט במקום חקירות מעניינות אלו.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

[URL='https://forum-otzar-hatorah.co.il/threads...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה