ראה - הבונה עיר הנידחת האם מחוייבים לסתרו | דברים ראה - הבונה עיר הנידחת האם מחוייבים לסתרו | דברים

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
2,416
תודות
6,037
נקודות
497
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
והיתה תל עולם לא תבנה עוד (יג יז)

בספר משנת חכמים
סי' כ"א, כתב לדון היכא שעבר ובנה עיר הנידחת, ועבר בלאו של "לא תבנה עוד", האם איכא איסור לשבת בעיר. ומסיק שם דרק קנס מדרבנן איכא, עי"ש. ובמנחת חינוך מצוה תס"ה הביא דבריו, וכתב דכיון דכתיב "והיתה תל עולם" וזה הוא מצות עשה, א"כ מן התורה מחויב להרוס ולנתוץ הבתים הללו, בכדי לקיים העשה של תל עולם, דהך עשה נשאר גם לאחר שבנו אותה.

וקשה דא"כ מ"ט כתב הרמב"ם ע"ז פ"ד ה"ח שהבונה את עיר הנדחת לוקה, הרי הוי ליה לאו הניתק לעשה של "והיתה תל עולם". ואין לומר דהוי לאו שקדמו עשה שלוקין עליו, כמבואר במכות טו. דאיכא למ"ד דבכה"ג דיכולים לקיים העשה קודם הלאו אינו נחשב ניתק לעשה, דמ"מ קשה לפי"מ שכתב הכס"מ נערה בתולה פ"א ה"ז דקי"ל דלאו שקדמו עשה אין לוקין עליו, וכ"כ המאירי מכות יג. וטו. דלהלכה אין לוקין על לאו שקדמו עשה, ואעפ"כ פסק המאירי בסנהדרין קיב. דלוקין על הלאו של "לא תבנה עוד".

ולכאורה מוכח מזה, דלאחר שכבר בנה את העיר הנידחת שוב ליכא להעשה דתל עולם ואינו מחויב להרוס, ובטעם הדבר אולי י"ל, דכיון שחזר ונבנה שוב אי אפשר לקיומי והיתה תל עולם, דבעינן תל של עיר הנידחת, ובזמן שהיה בנוי נסתלק ממנו שם "תל" ושוב לא יועיל להחריב, דאין זה תל של "עיר הנידחת" אלא התל של הבתים החדשים, וצ"ע.​
 

הודעות מומלצות

כיצד יתכן שלשה בני אדם המתפללים יחד, אחד אומר...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון