הוראת היתר -לא להחזיר חובות | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2 הוראת היתר -לא להחזיר חובות | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2
אבל למה שיהא חייב בדיני שמים???
יותר פשוט לומר שהוא פטור לגמרי לשיטתך שהרי כל דיני הבעלויות תלויים ביכולת השתמשות
ולשטתי הוא חייב לגמרי אלא שיכול להשתמש עם הממון
זה בדיוק מה שאני שואל, זה מבואר שכל הזוכה בממון מדינא דהמוציא מחבירו עליו הראיה חייב בדיני שמיים (כ"מ בסוגייא של גזל מאחד מחמשה פרק המפקיד), כמו"כ מה שאני אומר זה מוכרח, אז מה הפשט?
 
ידועה תורתו של הגר"ש במשפטי הממון ולפי"ד אחד הלווה מחבירו הרי לבסוף אחר כמה שנים ישכח, ואם שכח המוציא מחבירו עליו הראיה וממילא באמת פטור ובאמת אין שום תביעה עליו, וכן לענין כל תביעות ממון כנזק גזילה וכיו"ב וזה לא יתכן, השאלה היא למה.
ואל תאמר שחייב בדיני שמים דלפי ד' ז"א וכמדומה אני שעמד בזה אי שם בספרו הארוך
הוקשה עלי לעקוב אחר כל פרטי העונים
רק זאת אומר כי דברי הגרשש"ק עסקו בדין הממון עצמו ם הוא ממון הגזול או לא, אך כלל לא עסק בדיני הגברא אם הוא מחוייב
וןכידוע דיני הממון מורכבים הם מב' פרטים אלו וזו כל תורתו דהגרשש"ק בשער ה' הנז"ל דמלבד דין הגברא איכא דין הממון ובהו נאמרו כל חידושיו. ודוק בזה.
 

הודעות מומלצות

ב'מאיר עיני ישראל' עמ' 403-404 הובא...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון