סוכות, שמחת תורה ושמיני עצרת - הטעם שהמבחן של אומות העולם הוא דווקא באופן היציאה מהסוכה | ענייני דיומא סוכות, שמחת תורה ושמיני עצרת - הטעם שהמבחן של אומות העולם הוא דווקא באופן היציאה מהסוכה | ענייני דיומא

אחיה אוחיון

משתמש חדש
gem
פרסם מאמר
הודעות
7
תודות
10
נקודות
42
בטעם שהמבחן של אומות העולם הוא דווקא באופן היציאה מהסוכה

עבודה זרה ג' א' והקב"ה מקדיר עליהם חמה בתקופת תמוז וכל אחד ואחד מבעט בסוכתו ויוצא. הטעם שהמבחן של אומות העולם הוא בענין זה, ולא באיזה נסיון של מאכלות אסורות שלא יעמדו בו וכיוצא בזה, מפני שטענתם היא- כלום כפית עלינו הר כגיגית ולא קבלנוה (שם ב' ב'), והתשובה לזה דישראל באמת רצו וכדכתיב קודם הכפייה (שמות יט ח) כל אשר דבר ד' נעשה, והכפייה היתה רק להתיש את היצר, וכדברי הר"מ בהלכות גירושין פ"ב ה"כ, והמבחן לזה הוא כיצד מתנהג כשפטרוהו מהמצוה, שמי שפנימיותו להיות נכנע לבורא יתברך ורוצה בעבודתו, לא יבעט בתשמישי מצוה, אבל מי שתמיד קיום המצוה אצלו היה מכח כפיה חיצונית הרי הוא מבעט בסוכה רח"ל כשפטרוהו.

ואולי יש עוד טעם לזה שהמבחן הוא דוקא במצוות סוכה, כי אילו המבחן היה במצוות תפילין או מזוזה, סוף סוף בזמן האילוץ היו הגויים מקיימים מצוה, אבל מצוות סוכה שהיא לדור, דירה בעל כרחה לא שמה דירה, ואפילו לרבנן דאמרי ביומא י' ב גבי כהן גדול בלשכת פלהדרין דירה בעל כרחו שמה דירה, היינו גבי ישראל דבאמת רוצה הוא בעבודת ד', ואין זה אלא כעין בעל כרחו, אבל גבי גוי שקיום המצוה הוא בעל כרחו לגמרי, לכולי עלמא לאו שמה דירה, ואינו מקיים בזה תדורו. והרי זה משמש המחשה לסוד הבריאה, שכל התרי"ג מצוות לא נועדו למי שהם עליו רק אילוץ מסחרי של סבל תמורת הנאה עתידית, אלא לכל הפחות למי שאגב אונסיה גמר ופלח, שכך הוא רצונו הפנימי תמיד.​
 

הודעות מומלצות

אמרו עליו על יונתן בן עוזיאל בשעה שיושב ועוסק...

משתמשים שצופים באשכול הזה

  • חזור
    חלק עליון