חידת חנוכה - היכי תימצי שמותר להנות מאור הנרות. | אוצר החידות חידת חנוכה - היכי תימצי שמותר להנות מאור הנרות. | אוצר החידות
היכי תימצי שמותר להנות מאור הנרות.
מי שהאור של נר החנוכה מרגיעו, כגון שהולך לישון ואור הנרות מרגיעו מפחד החושך, דעת הגר"ח קניבסקי (הובא בפסקי שמועות חנוכה עמוד קט"ו) שמותר ליהנות מאור הנר לצורך כך, כי אינו נחשב שימוש באור הנר עצמו אלא נהנה מסגולת האור שמרגיעו.

[מקור: מי שאור הנרות מרגיעו, האם נחשב הנאה האסורה? ]
 
כשאינו תשמיש, אלא הנאה בעלמא:
וכדאיתא במלחמות השם לרמב"ן על הרי"ף שבת דף ט.
"אמר הכותב זה הפי' בא במחתרת על דברי רבינו הגדול ז"ל ולפיכך ניתן להצילו שהוא פסק כדברי שניהם ואמת הדבר שעיקר פירוש השמועה פשוט הוא דכי אמר רב אסי אסור להרצות מעות רבותא קמ"ל שאפילו הרצאת מעות שאינו אלא עיון הקל אסור כל שכן תשמיש אחר בין של מצוה בין של קדושה ואפילו שמואל נמי בשאר תשמישין מודה דאסור משום דהרואה אומר לצרכו הוא דאדלקה ואע"פ שיש לו נר אחר פעמים אדם מדליק כמה נרות בביתו ולא חלק אלא על הרצאת המעות מפני שאינו תשמיש אלא הנאה בעלמא ומשום הכי אמר וכי נר קדושה יש בו וכי מצות דבר שבקדושה הם כגון תפילין וספר תורה ותשמישיהן שהן אסורין בהנאת תשמישין דחול ולפום הכי אמר ליה רב יוסף וכי דם קדושה יש בו שלא ינהוג בו כמו שירצה והלא תשמישי מצוה נזרקין הן אלא אע"פ שנזרקין לאחר מצותן בשעת מצותן נוהגין בהן קדושה שלא יהו מצות בזויות עליו הכא נמי נוהגין בהם כדברים שבקדושה ואסורים בתשמישי חול בשעת מצותן ולאו משום דדמי בזיון לבזיון אתי לה רב יוסף וזה פירוש השטה באמת וברור וכן הא דמדמי רבי יהושע בן לוי נויי סוכה לנר חנוכה ה"נ קאמר דקסבר דמשום דחל שם שמים על הנר הוא ואתמה רב יוסף דאפילו לדבריו תלי תניא בדלא תניא הוא אלא משום בזויי מצוה הוא שנאסרו בשעת מצותן וכיון שנאסרו אף זה שבא לסלקן מן המצוה ולהסתפק מהן אסור דהא איתקצי לה":
 
היכי תימצי שמותר להנות מאור הנרות.
לא פתרו. הוזכר בשעה"צ
בשער הציון סי' תרעח ס"ק ה' כתב שבשעת הסכנה שא"א להדליק בחוץ, אף אם יש לו רק נר אחד בלי שמש ונמצא נהנה מאורו, ידליק אותו על שולחנו.

שער הציון סימן תרעח
(ה) ואף דשם איתא דצריך נר אחר להשתמש לאורו התם משום היכר צריך נר אחר דלא יאמרו לצרכו הדליקה ובאמת אם אין לו נר אחר נמי מותר ואף דע"כ משתמש על שולחנו בו [א"ר לפי דעת המ"א]:
 
כתוב בשער הציון שכשהולך לא צריך לעצום את עיניו ונמצא משתמש באור הנר,
למרות שבלומדס' אולי סיבת ההיתר היא מכיוון שלא מוגדר משתמש וא"כ לא מתרץ.
למה הוא כתב ״אולי״ זה כתוב מפורש בשער הציון שזה הטעם
חשבתי שהחידה היא מתי מותר להשתמש ואם סיבת ההיתר היא בגלל שלא מוגדר משתמש אז אין זה עונה,
אבל למעשה אתה צודק שהשאלה היא מתי מותר להנות וא"כ אתי שפיר,
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה