היכן מצינו אמורא שהיו לו ב' שמות ? | דברי הימים| דף 2 היכן מצינו אמורא שהיו לו ב' שמות ? | דברי הימים| דף 2
אפרים מקשאה תלמידו של ר"ל, ומנגד היה לר"מ גם תלמיד בשם זה. ראה כאן.
אפרים ספרא ב"מ קיט. יש שלמדו שזה שמו העצמי ולא תואר.

רבי יהושע בן פתר ראש. רש"י נזיר נו:
ויש שגורסים רבי יהודה פתר ראש. בן פתי הראש. בן פתירוש או בן פתורא ראה כאן
 
רבי אליעזר הקליר. י"א שהם שני שמות [עיין נודע ביהודה לקמן]

יוסף חפני.

ובעירובין י"ג תנא: לא רבי מאיר שמו אלא רבי נהוראי שמו, ולמה נקרא שמו רבי מאיר - שהוא מאיר עיני חכמים בהלכה. ולא נהוראי שמו אלא רבי נחמיה שמו, י"א שהכוונה שהיו לו ג' שמות רבי מאיר, רבי נהוראי, רבי נחמיה [עיין ערוך לנר מכות י"א]

אעתיק תשובת הנודע ביהודה: [תנינא או"ח קי"ג]
ומה שרצה לדחות קושיית המע"מ בפרק אין עומדין סוף סימן כ"ב על הערוך שפירש שר"א הקליר נקרא קליר ע"ש עוגה שאכל. והקשה המע"מ שהרי מצינו שחתם עצמו בפיוטיו אליעזר בריבי קליר ואם קליר על ר"א עצמו קאי א"כ גם בריבי על ר"א עצמו מהדר ואיך שייך שהוא יקרא עצמו בריבי שפירושו גדול הדור. וע"ז השיב מעלתו שכיון שמצינו ברש"י גם שם העצם בריבי א"כ ר"א שני שמות היו לו ושניהם שם העצם אליעזר וגם קליר ע"כ דברי מר. ואני לחולשת זכרוני אינני זוכר בשום מקום בש"ס שום תנא או אמורא שהיה נזכר בשני שמות ושניהם שם העצם זולתי אבא שאול ואבא יוסי וגם זה אינו שני שמות כי אבא לדעתי אינו שם העצם רק שם התואר לשון חשיבות. ועיין ברכות ט"ז ע"ב. וכמדומה שלא היו רגילין להקרא בשני שמות ואף במקרא לא היו רגילים כל כך בשני שמות. ועיין פסחים דף קי"ז ע"א ובחולין ס"ה ע"א. אבל בימי התנאים ואמוראים לדעתי לא היו רגילים כלל:
 
צודק, טעיתי,
הוא תנא.
היה לך די והותר אפשרויות להבהיר זאת.
כמו כן זו לא חידה ראשונה שאנחנו מקבלים דיווח על טעות בסיסית של המחדד.
משכך החידה לא עומדת בכללי הפורום. והועברה לאשכול רגיל.
 
התשובה היא:
בנזיר נו: אומרת הגמרא:
"אמר רבי אליעזר: כשהלכתי לערדסקיא, מצאתי את ר' יהושע בן פתר ראש שהיה יושב ודן לפני ר"מ בהלכה".
וכתב שם רש"י על אתר:
"בן פתר ראש - כך שמו".
ותוספות כתבו: בן פתר ראש "כך שם אביו".
על כל פנים נמצינו למדים שהיה תלמידו של רבי מאיר, ועם ג' שמות לדעת רש"י, או אולי אף ד' שמות, ויל"ע.
והוא אף מוזכר בכל הש"ס פעם אחת, והיא פעם זאת.
 
התשובה היא:
בנזיר נו: אומרת הגמרא:
"אמר רבי אליעזר: כשהלכתי לערדסקיא, מצאתי את ר' יהושע בן פתר ראש שהיה יושב ודן לפני ר"מ בהלכה".
וכתב שם רש"י על אתר:
"בן פתר ראש - כך שמו".
ותוספות כתבו: בן פתר ראש "כך שם אביו".
על כל פנים נמצינו למדים שהיה תלמידו של רבי מאיר, ועם ג' שמות לדעת רש"י, או אולי אף ד' שמות, ויל"ע.
והוא אף מוזכר בכל הש"ס פעם אחת, והיא פעם זאת.
כבר נכתב לעיל.
 
רבי יהושע בן פתר ראש. רש"י נזיר נו:
מצאתי את ר' יהושע בן פתר ראש שהיה יושב ודן לפני ר"מ בהלכה"
יתכן דזה שם אחד המחולק לשני מילים.
וקצת ראיה לזה דבחלק מהמקומות נראה בשם פתירוש כלומר קיצור של שני המילים. [ובשני שמות נפרדים פחות מסתבר שיקצרו לשם אחד]

אגב: המאירי בפתיחה לאבות כותב דהוא רבי יהודה בן בתירה.
 
נערך לאחרונה:
אגב: המאירי בפתיחה לאבות כותב דהוא רבי יהודה בן בתירה.
הוא ודאי לא האמור בפסחים ג:.
אך גם מאד לא מסתבר שהוא רבי יהודה בן בתירא האמור בשבת צו: שהיה חברו של ר"ע ובר פלוגתיה, שהיה בדור ג' של התנאים.
ויל"ע.
 

הודעות מומלצות

ספרים שעוסקים בהלכות ומנהגי בית הכנסת, קריאת...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה