מסכת סוכה - הערות קצרות סוכה ז. | ים התלמוד | פורום אוצר התורה מסכת סוכה - הערות קצרות סוכה ז. | ים התלמוד | פורום אוצר התורה

יואל שילה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
397
תודות
1,411
נקודות
281
סוכה ז'.
רש"י ד"ה אמר רבא "וזהו טפח שאמרו חכמים" - מוכח מרש"י שצוה"פ אינה מתירה בסוכה, דאל"ה מה הקולא בדופן ג', וכן מוכח דשאני צוה"פ דסוכה דבעי חצי טפח בכל קנה, ולפ"ז יש להזיר שלא יהיו פתחים בכל ד' הדפנות, דבעינן שתים עריבן; איכא מ"ד דבעי צוה"פ דוקא במין גאם, אך במבוי בעי ד' טפחים ולא צוה"פ, דד"ט הוא דופן גמורה, ומיהו הרמב"ם הצריך צוה"פ, אא"כ יש ג' דפנות דז' טפחים; הרי"ף כתב דצוה"פ מן הצד, היינו בצד הכותל, והר"ן חולק, ומסיק כרש"י שהוא כשהחבל קשור בצד הקנה. הר"ן.

שם
"וצריכא נמי צוה"פ" - י"א דבמפולש - מאחר דבעינן דופן ג' - ד' טפחים מהני דלא נצריך צוה"פ, ולרי"ף בעינן, וכן הסכמת הרא"ש.

שם
רש"י ד"ה וכן לשבת "ליעשות רשות היחיד" - מוכח שלרש"י הר"י בג' מחיצות, ודלא כרמב"ם. ועי' רש"ש בריש עירובין ובד"ף י"ב:

שם
"יתירא שבת דעלמא על שבת דסוכה" - עדיפא דופן דסוכה גבי דוקרנין (עמודים מעצים מפוצלים), שתי דפנות, רחב מעשר אמות; ' עדיפא דופן דשבת' - דסגי בחמתה מרובה מצילתה, שבת בעי עומד מרובה; לרמב"ם לא מהני בסוכה צוה"פ לפתח יותר מי', והרא"ש חולק. וכ"ת דכשיש ב' דפנות וצוה"פ שרי גם לשבת, ואמאי בעינן מיגו - וי"ל דנצרך למקרים שפסול גבי שבת, כגון בפרוץ מרובה או בדופן נמשכת; הרי"ף לא הביא האי מיגו, דס"ל דכאן איתא רק שאין מתחייב, ולא דשרי לטלטל, ואינו נראה, אך ראוי להחמיר לענין מעשה, וכיון שהתורה פירשה מחיצות הסוכה לז' ימים, והרי ידוע שיש שבת באמצע - הרי אין חילוק, דאין דרך התורה לתת הכשר שאינו מספיק, ומאחר שאי אפשר שמחיצה תתיר לחצאין - שרי גם בגדופן נמשכת משום מיגו, וממילא שמעינן דדוקא לקולא אמרינן מיגו, ולא לחומרא לאסור סיכוך ע"ג מבוי שיש לו לחי. הר"ן. האדם צריך מחיצות ברורות בינו ובין העולם, וכשר בצוה"פ, כלומר כשרואה את העולם כפתח, ואז מותר גם בגוד אסיק - כלומר כשרואה מחיצות דמיוניות כאילו היו קיימות, לענין שבת שהיא הבדלה מהחומר - בעינן מחיצות ממש.
 

הודעות מומלצות

רבי יוסף צבי בן ר' מתתיהו שטיגל נולד בפולין...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון