הערת מרן רבי דב לנדו בהפרשת תרו"מ | בית המדרש – דיונים תורניים הערת מרן רבי דב לנדו בהפרשת תרו"מ | בית המדרש – דיונים תורניים

מאן דהו

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
הודעות
1,331
תודות
3,786
נקודות
209
רשכבה"ג רבינו מרן הגר"ד לנדו שליט"א השתתף בסיום מסכת מעשרות ותחילת מסכת חלה בהיכל ביהכ"נ נחלת משה.

בתחילה העיר רבינו הערה הלכה למעשה בעניני מעשרות, וקרא לציבור להתחזק בזה: משקה היוצא מן הטבל אינו מדרבנן, אני לא דן מה שיש שיטה שלא מעשרים אותו, אני לא מדבר לפי זה, החזון איש אומר במעשרות (סימן ז ס"ק ב'), אז לפי זה מי שחותך פירות טבל למטרת הפרשת תרומות ומעשרות שיש בהם מיץ, חוץ מזיתים וענבים אז זב משקה על השולחן, ומתכוון להפריש על הכל, אז הוא מפריש מן החיוב על הפטור, זה מעשים בכל יום, מפריש מהחיוב על הפטור, חותכים תפוח עץ או מה שיש, זה לא בסדר, צריך לקחת יחד עם המשקה, אם חותכים לקחת משקה, מעשים בכל יום, רוצה להעיר למעשה למה עושים ככה. מה התירוץ?.

ראש הישיבה הגר"א גרבוז: מדרבנן חייב הרי, זה חד דרבנן ותרי דרבנן.

רבינו: ודאי זה תרי דרבנן, אני לא מדבר לפי הרמב"ם שפירות זה מדאורייתא, אבל תרי דרבנן ודאי, צריך לקחת מהמיץ גם, או לא לחתוך, זה מעשים בכל יום, מדרבנן חייבים, וכתבתי כאן עוד דרגא בדרבנן, זה מה שרציתי להעיר.

הגר"א גרבוז: צריך להזהר מאד שלא יהיה מיץ?

רבינו: אפשר לא לחתוך, אפשר גם זה לעשות.

הגר"א: או לעשות שהתרומה יהיה מהמיץ.

רבינו: לעשות ימין ושמאל, וזה לא כל כך פשוט, על כל פנים צריך לפי זה להזהר בזה, ולא לעשר בצורה הזאת כדי שיווצר חיוב על הפטור פטור על החיוב, חד דרבנן תרי דרבנן כמו שכתוב כמו שהערתם.

הגר"א גרבוז: שאלו אם יתכוון לעשות את המעשר גם על הפרי והמשקה זה יהיה כקני את וחמור וזה לא יחול?
רבינו: יש שאלה גדולה איך פוסקים, זה מחלוקת גדולה של החזון איש והמשנה ברורה אם מועיל, זה יהיה בדרום וזה יהיה בצפון זה לא יועיל, זה לא יהיה באותו מקום, ככה עושים כל אחד על שלו, אבל זה על זה וזה על זה, זה לא טוב.

לאחמ"כ חיזק רבינו את האברכים: ה' יעזור שילמדו מעשרות, לדעת את הדינים טוב את ההלכות טוב, לדעת את עומק הדברים.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

איזה דבר נהג בכל יום - כל ארבעים שנה שהיו...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה