בראשית - השייכות בין תחילת התורה לסופה | בראשית בראשית - השייכות בין תחילת התורה לסופה | בראשית

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
2,393
תודות
5,747
נקודות
507
בְּרֵאשִׁית, ידוע שיש שייכות לתחילת התורה עם סופה, בבחינת נעוץ סופה בתחילתה (ספר יצירה),
וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה וכו' לְעֵינֵי כָּל יִשְׂרָאֵל - בְּרֵאשִׁית, וברש"י: ולכל היד החזקה. שקבל את התורה בלוחות בידיו וכו' לעיני כל ישראל. שנשאו לבו לשבור הלוחות לעיניהם וכו',

והנה במסכת סוכה (מט.) אמר רבה בר בר חנה א''ר יוחנן, שיתין מששת ימי בראשית נבראו, שנאמר חמוקי ירכיך כמו חלאים מעשה ידי אמן, חמוקי ירכיך אלו השיתין, כמו חלאים שמחוללין ויורדין עד התהום, מעשה ידי אמן זו מעשה ידי אומנותו של הקב''ה. תנא דבי ר' ישמעאל בראשית אל תיקרי בראשית אלא ברא שית. ולקמן (שם עמוד ב') דרשו עוד דרשה על הפסוק חמוקי ירכיך, תנא דבי רב ענן, מאי דכתיב חמוקי ירכיך, למה נמשלו דברי תורה כירך, לומר לך מה ירך בסתר אף דברי תורה בסתר, ופירש"י: רב ענן דרש לקרא "כמו חלאים" בלוחות שהיו מאבנים טובות וכו' "מעשה ידי אמן" והלוחות מעשה אלקים.

הרי שדרשו ב' דרשות על אותו פסוק, א' לגבי השיתין ואחד לגבי הלוחות, ששניהם מעשה ידי אמן, וב' הדרשות נרמזות בתחילת התורה וסופה בבחי' נעוץ סופה בתחילתה, סופה מדבר על הלוחות ותחילתה מדבר על השיתין.​
 

הודעות מומלצות

בנדה דף ל כ' ואינו יוצא משם עד שמשביעין אותו...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה