ושני שעירים לכפר - במוסף של יוה"כ | אוצר הסידור והתפילה ושני שעירים לכפר - במוסף של יוה"כ | אוצר הסידור והתפילה

התורה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
832
תודות
1,324
נקודות
222
דבר מעניין ראיתי בס' 'דעת קדושים' שהיום יומא דהילולא דיליה
הגאון רבי רפאל הכהן מהמבורג זצ"ל בעל ושב הכהן כ"ו חשון תקס"ד
שכתב:
ראיתי להזכיר הנה מה שנדפס בטעות באיזו מחזורים וסידורים בנוסחת תפילת מוסף יום הכפורים 'שני שעירים לכפר'. ויצא להם טעות זה ממה שראו בתפילת מוסף ראש השנה 'שני שעירים לכפר', והוא נכון כי שעיר אחד של ראש חודש היה והאחר של היום, ושניהם מוספין, וזה שאנו מתפללים בתפילת מוסף, כה יעשה ה' עמנו שנעשה ונקריב לפניו שני שעירי מוספין אלו.
אבל ביום הכפורים שהיה רק שעיר אחד הן המוספין, והאחר היה מעבודת היום, ומה עניין שעיר זה לתפילת המוספין שאנו מתפללים שנעשה ונקריב לפניו את מוסף יום הכפורים... ולכן ראוי למחות ביד האומרים כן.​
ויהיו הדברים לעילוי נשמתו
 
דבר מעניין ראיתי בס' 'דעת קדושים' שהיום יומא דהילולא דיליה
הגאון רבי רפאל הכהן מהמבורג זצ"ל בעל ושב הכהן כ"ו חשון תקס"ד
שכתב:
ראיתי להזכיר הנה מה שנדפס בטעות באיזו מחזורים וסידורים בנוסחת תפילת מוסף יום הכפורים 'שני שעירים לכפר'. ויצא להם טעות זה ממה שראו בתפילת מוסף ראש השנה 'שני שעירים לכפר', והוא נכון כי שעיר אחד של ראש חודש היה והאחר של היום, ושניהם מוספין, וזה שאנו מתפללים בתפילת מוסף, כה יעשה ה' עמנו שנעשה ונקריב לפניו שני שעירי מוספין אלו.
אבל ביום הכפורים שהיה רק שעיר אחד הן המוספין, והאחר היה מעבודת היום, ומה עניין שעיר זה לתפילת המוספין שאנו מתפללים שנעשה ונקריב לפניו את מוסף יום הכפורים... ולכן ראוי למחות ביד האומרים כן.​
ויהיו הדברים לעילוי נשמתו
והוא פלא, שאף שכן הוא במקצת נוסחאות אשכנז, לומר ושעיר לכפר, וכן הוא במהרי"ל

אבל תקנו לומר מלבד חטאת הכפורים, הרי שחטאת הכפורים אף היא מוזכרת במוסף, שאם לא כן למה לנו לומר מלבד
 
דבר מעניין ראיתי בס' 'דעת קדושים' שהיום יומא דהילולא דיליה
הגאון רבי רפאל הכהן מהמבורג זצ"ל בעל ושב הכהן כ"ו חשון תקס"ד
שכתב:
ראיתי להזכיר הנה מה שנדפס בטעות באיזו מחזורים וסידורים בנוסחת תפילת מוסף יום הכפורים 'שני שעירים לכפר'. ויצא להם טעות זה ממה שראו בתפילת מוסף ראש השנה 'שני שעירים לכפר', והוא נכון כי שעיר אחד של ראש חודש היה והאחר של היום, ושניהם מוספין, וזה שאנו מתפללים בתפילת מוסף, כה יעשה ה' עמנו שנעשה ונקריב לפניו שני שעירי מוספין אלו.
אבל ביום הכפורים שהיה רק שעיר אחד הן המוספין, והאחר היה מעבודת היום, ומה עניין שעיר זה לתפילת המוספין שאנו מתפללים שנעשה ונקריב לפניו את מוסף יום הכפורים... ולכן ראוי למחות ביד האומרים כן.​
ויהיו הדברים לעילוי נשמתו
וראיתי
שערי תשובה סימן תרכא
וכת' בנ"ב מ"ת סי' קכ"ז מה שדלגו במוסף יוה"כ מלבד חטאת הכפורים טוב עשו כי חטאת הפנימי אינו מן המוספים ועיקרו בפ' אחרי בקרבנות היום וגם אין פירוש לנוסח זה במקום זה כיון שכבר אמר ושני תמידין כהלכתן איך אומר אח"כ מלבד חטאת הכפורים ועולת התמיד כו' ואטו ג' תמידים יש והאומרים אותו א"ל רק מלבד חטאת הכפורים ולא יותר וכן במוסף ר"ה א"ל רק מלבד עולת החודש ולא יותר אבל המסיימין עולת התמיד אינו נכון שכבר אמרו ושני תמידים כהלכתם ודלא כהרמ"א סי' תקצ"ה ושוב נתיישבתי שהתורה הזכירה אצל המוספים מלבד חטאת הכפורים והרמב"ם בפרק יו"ד מהל' תו"מ כו' שחטאת הכפורים הפנימי שייך קצת לקרבן מוסף ולכן אי לאו דמסתפינא ה"א לומ' גם ביה"כ ושני שעירים לכפר ואז לא יסיימו כלל מלבד חטאת הכפורים ומי שאינו רוצה לומ' ושני שעירים יסיים מלבד חטאת הכפורים אלו השלש תיבות ולא יותר וע' בדגול מרבבה שכת' ג"כ שיאמר ושני שעירים לכפר ולא יאמר מלבד חטאת הכפורים וע' בסי' תקצ"א מ"ש בשם הדגול מרבבה ומ"ש שם​
 

הודעות מומלצות

מתוך ה'מגדלות מרקחים':...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה