בבא בתרא - חזקת ג' שנים - מה מגדיר את השנה כיחידה? | ים התלמוד בבא בתרא - חזקת ג' שנים - מה מגדיר את השנה כיחידה? | ים התלמוד

ליחדא שמיה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
הודעות
266
תודות
502
נקודות
56
בריש פרק חזקת הבתים, מבואר שחזקת קרקעות ג' שנים, ובגמ' מבואר [לדעת הולכי אושא] שכאשר דבר חוזר על עצמו ג' פעמים יש בכך הוכחה שאינו מקרה [וכמו שור המועד]. והנה, בהמשך המשנה 'אבל בשדה אילן כנס את תבואתו ומסק את זיתיו כנס את קייצו הרי אלו ג' שנים', והיינו שאין ענין דוקא בג' שנים, אלא הרעיון הוא שיהיו ג' אכילות. וצ"ב לפ"ז מה יש בג' שנים? מה מגדיר את השנה ליחידה אחת של אכילה? למה לא בחרו בג' יובלות?
 
בריש פרק חזקת הבתים, מבואר שחזקת קרקעות ג' שנים, ובגמ' מבואר [לדעת הולכי אושא] שכאשר דבר חוזר על עצמו ג' פעמים יש בכך הוכחה שאינו מקרה [וכמו שור המועד]. והנה, בהמשך המשנה 'אבל בשדה אילן כנס את תבואתו ומסק את זיתיו כנס את קייצו הרי אלו ג' שנים', והיינו שאין ענין דוקא בג' שנים, אלא הרעיון הוא שיהיו ג' אכילות. וצ"ב לפ"ז מה יש בג' שנים? מה מגדיר את השנה ליחידה אחת של אכילה? למה לא בחרו בג' יובלות?
מן הזכרון, בשדה יש מחזוריות של שנה ביחס לצמיחת הפירות.
לכאו' בבתים ניתן להעמיד את השאלה בצורה נהירה יותר.
 
בריש פרק חזקת הבתים, מבואר שחזקת קרקעות ג' שנים, ובגמ' מבואר [לדעת הולכי אושא] שכאשר דבר חוזר על עצמו ג' פעמים יש בכך הוכחה שאינו מקרה [וכמו שור המועד]. והנה, בהמשך המשנה 'אבל בשדה אילן כנס את תבואתו ומסק את זיתיו כנס את קייצו הרי אלו ג' שנים', והיינו שאין ענין דוקא בג' שנים, אלא הרעיון הוא שיהיו ג' אכילות. וצ"ב לפ"ז מה יש בג' שנים? מה מגדיר את השנה ליחידה אחת של אכילה? למה לא בחרו בג' יובלות?
להולכי אושא, החזקה אינה בנוייה כלל על 'מדלא מיחה'? דלזה יובלות ודאי לא שייך
ואמנם אפ' להעמיד הקו' על קיץ וחורף וכעין שמצינו שהיו בתים יעודיים לעונות.
גם דיור של שנה זה פרק זמן שלם, קיץ חורף, וכמובא במציעא גבי שוכר לשנה..
ומיניה, ואם של חודש וחודש וכו'. הרי אכילת חודש בפנ"ע.
 
עי' תוס' ריש חזקת הבתים דכתבו שצריך אכילה חשובה של שנה,
וברש"י שם כתב דאין לך אדם הרואה את חבירו זורע פרי העשוי לשנה ושותק.
ודו"ק.
 
נערך לאחרונה:
עי' תוס' ריש חזקת הבתים דכתבו שצריך אכילה חשובה של שנה,
וברש"י שם כתב דאין לך אדם הרואה את חבירו זורע פרי העשוי לשנה ושותק.
ודו"ק.
היינו מדלא מיחה.
וא"כ להולכי אושא הוא תלוי ב
מח' ראשונים (עי' תוס' בכל הסוגיא "הוחזק שתקן" ובע"ב כתבו דהוי מחילה ועיין באחרונים שם).
 

הודעות מומלצות

רכזתי מאות חקירות מספרי האחרונים על פי סדר...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה