עשרת ימי תשובה, יום כיפורים - חזר בתשובה ושוב תהא על הראשונות | ענייני דיומא עשרת ימי תשובה, יום כיפורים - חזר בתשובה ושוב תהא על הראשונות | ענייני דיומא

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,206
תודות
7,055
נקודות
572
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ושבת עד ה' אלקיך (ל ב)

בקידושין מ: רבי שמעון בן יוחי אומר אפילו צדיק גמור כל ימיו ומרד באחרונה איבד את הראשונות, שנאמר צדקת הצדיק לא תצילנו ביום פשעו. ומוקי לה ריש לקיש שם, בתוהא על הראשונות, דהיינו שמתחרט על המצוות שעשה. ויש להסתפק, ברשע שעשה תשובה, ועל ידי תשובתו נתכפרו העבירות שעשה, ואחר כך חזר ומרד, וחזר בו מן התשובה ותהא על הראשונות. והנה זה ודאי שלא יקבל שכר על מצות תשובה שעשה, ככל המצוות שהתוהא על הראשונות איבד אותם. אכן יש לעיין האם יחזרו לו עוונותיו הראשונים, האם אמרינן דכיון שכבר נתכפרו ונתבטלו אינם חוזרים וניעורים, או שכיון שנתחרט מן התשובה הוי למפרע כמו שלא עשה תשובה וחוזרים עוונותיו הראשונים.

ומצינו לרבינו יהודה בר יקר בפירוש הברכות והתפילות בפירושו לי"ג מידות, שכתב וז"ל, אף למי שחוזר וחוטא לאחר ששב בתשובה גמורה ומחל לו, אין הקב"ה חוזר ופוקד הראשונות, שהרי יצא נקי בתשובתו. אבל אם יהיה תוהה עליהם על שעשה תשובה, אע"פ שנמחל לו כבר, הוי כמי שלא עשה תשובה, ודומה למי שעשה זכויות ותוהה עליהן, עכ"ל. הרי מפורש בדבריו שחוזרין העוונות הראשונים.

וכעין זה יש להסתפק להיפך, במי שעשה מצוות ותהה על הראשונות ואיבד אותם, ואחר כך חזר בתשובה על מה שתהה עליהם, האם יחזרו לו המצוות, או שכיון שכבר נתבטלו הרי הם כמי שאינם ולא יחזרו ויתעוררו. ולפי דברי הר"י בר יקר, נראה שגם בזה יחזרו המצוות, ועי'.​
 
באותו העניין, יש לשאול, על מה שידוע בישראל והאריך בזה רבינו יונה, שהתשובה הינה חידוש גדול ומתנה ואפילו בבחינה של נס שעשה ה' ברחמיו הגדולים.
איך יעלה דבר זה בשורה אחת עם זה שבמצוות גם כן נאמר שהתוהה על הראשונות איבדם, והלא אם התוהה על מצוות איבדם קל וחומר ומידה טובה מרובה שהתוהה על חטאיו נתנקה מהם.
 

הודעות מומלצות

הלכה שהקילו בה ע"מ שיוכל לקיים ההגדה של פסח?

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון