אמור - טבל ותרומה איזה מהם חמור | ויקרא | פורום אוצר התורה אמור - טבל ותרומה איזה מהם חמור | ויקרא | פורום אוצר התורה

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,483
תודות
4,302
נקודות
375
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ולא יחללו את קדשי בני ישראל את אשר ירימו לה' (כב טו)

ביומא
פג. אמרינן שמי שצריך לאכול דבר איסור משום פיקוח נפש, מאכילין אותו הקל הקל תחילה. ולגבי מי שיש לפניו טבל ותרומה, נחלקו תנאים איזה איסור מהם יותר קל, דדעת ת"ק שם שאיסור טבל קל יותר כיון שאפשר לתקנו, ולכן מאכילין אותו טבל ולא תרומה.

והקשה בשו"ת יד רמה סי' כ"ט, הרי סתמא קתני "טבל", ומשמע שעדיין לא תרם כלום, וא"כ הוא טבול גם לתרומה ותרומת מעשר וגם למעשר שני. וא"כ הוא עובר משום ב' לאוים, גם משום "לא יחללו את קדשי בני ישראל אשר ירימו", שהוא בטבול לתרומה ותרומת מעשר, וגם משום "לא תוכל לאכול בשעריך" שהוא בטבל הטבול למעשר שני. וכ"כ המנ"ח (מצוה רפ"ד) דנראה פשוט שאם אכל כזית מטבל שלא הורם ממנו כל עיקר, לוקין שני מלקיות. וא"כ קשה הרי כתב הר"ן דב' איסורים קלים חמורים מאיסור אחד חמור, א"כ אפילו אם תרומה חמורה, מ"מ בטבל איכא ב' איסורים, וצ"ע.

עוד הקשה (שם סי' מ"ה וסי' מ"ח), לפי מה שכתב הר"ש (סוף תרומות) דאיסור הנאת כילוי בתרומה אסור רק מדרבנן, ואילו בטבל הוי מן התורה כמבואר בגמ' (שבת כו.) מדכתיב "ואני הנה נתתי לך את משמרת תרומתי", בשתי תרומות הכתוב מדבר, אחת תרומה טהורה ואחת תרומה טמאה, מה תרומה טהורה אין לך בה אלא משעת הרמה ואילך (שהרי תרומה טהורה היא לאכילה, וטבל אסור באכילה), אף תרומה טמאה אין לך בה אלא משעת הרמה ואילך (אע"פ שהוא מיועד להנאה, יש בו איסור). וכן כתב המל"מ (תרומות פ"ב הי"ד) בדעת הר"ש. א"כ נימא דמשום הכי עדיף לעבור על איסור תרומה, משום דבתרומה ליכא איסור הנאת כילוי מן התורה, משא"כ בטבל דאיכא ג"כ איסור הנאת כילוי.

ונראה ליישב בס"ד, דמי שאוכל טבל, אינו עובר בב' איסורים, היינו גם אכילה וגם הנאת כילוי, דאיסור הנאת כילוי הוא תוספת על איסור אכילה, דלא רק באכילה נאסר אלא ילפינן דאסור ג"כ בהנאה. וכמו כל מי שאוכל ערלה, דאין בזה ב' איסורים דהיינו גם אכילה וגם הנאה, אלא דהאיסור הוא לא רק באכילה אלא גם בהנאה, והכא נמי הלימוד מההיקש הוא דאיכא איסור גם בהנאה, אבל הכל הוא אותו האיסור.​
 
כתבת שבמנחת חינוך משמע שכן עובר בב' איסורים.
ועל ציטטתי שהוא נשאר בצ"ע על המנח"ח.
הצ''ע לא היה על דברי המנח''ח, אלא על הגמ' לפי דברי המנח''ח
ואני כתבתי שלכאו' בלא''ה יש גמ' מפורשת לא כן
וכן כבר כתבת שאין כן מסקנתו
 

הודעות מומלצות

במחילה מכב"ת, איזו השפעה עקיפה יש בספרים אלו...

משתמשים שצופים באשכול הזה

  • חזור
    חלק עליון