יומא דהילולא הרה"ק מטשכנוב זצוק"ל בעל הבית אברהם- ה' אדר | פורום אוצר התורה

יומא דהילולא הרה"ק מטשכנוב זצוק"ל בעל הבית אברהם- ה' אדר

כותרת האשכול

מבקש תורה

משתמש רגיל
הודעות
80
תודות
190
נקודות
30
ה"טעשכענובער" כך כינו אותו
במקורו ממשפחה של מתנגדים מובהקים אך לבסוף נתקרב לחסידות והפך לאדמו"ר בטשעכנוב
אבי שושלת סטריקוב
בין חסידיו היו גדולי הדור והמובהקים שבם היה האבנ"ז
 
לפרשת השבוע - תצוה

ושחטת את האיל ולקחת מדמו ונתתה על תנוך אזן אהרן ועל תנוך אזן בניו הימנית ועל בהן ידם הימנית ועל בהן רגלם הימנית וזרקת את הדם על המזבח סביב (שמות כט, כ). הנה (אבות פרק א משנה ב) על שלשה דברים העולם עומד על התורה ועל העבודה ועל גמילות חסדים. ונראה מה שהיה הציווי במילואים לתת על תנוך אוזן אהרן ובהן ידו ובהן רגלו, רמז לג' עמודים, שהאוזן הוא נגד עמוד התורה כמו שנאמר (ישעיה נה, ג) שמעו ותחי נפשכם, ואמרינן במדרש דברים רבה שמעו לדברי תורה. ובוהן ידו הוא עמוד העבודה. ובוהן רגלו הוא גמילות חסדים כדאמרינן בב"מ (ל:) ילכו בה (שמות יח, כ) זה גמילות חסדים לבקר חולים ולשמח חתנים ומכונה בשם הרגל, ובכהן צריך להיות נמצא כל השלשה עמודים כמו שנאמר (מלאכי ב, ח) שפתי כהן ישמרו דעת ותורה יבקשו מפיהו, וגם הוא איש חסד נוסף על עמוד העבודה המסורה לו (זכותא דאברהם ליקוטים על תורה).

ובטוחני שהרב @אמת נהדרת שליט"א יזכה אותנו מעמקות דברי תורת הרה"ק זיע"א בש"ס ופוסקים.
 
ה"טעשכענובער" כך כינו אותו
במקורו ממשפחה של מתנגדים מובהקים אך לבסוף נתקרב לחסידות והפך לאדמו"ר בטשעכנוב
אבי שושלת סטריקוב
בין חסידיו היו גדולי הדור והמובהקים שבם היה האבנ"ז
ומרן גאון ישראל הגר"ד לנדוי שליט"א הוא נכדו וכמדומני שהפך למתנגד והחזיר עטרה ליושנה...
אגב יש איזה סיפור מפעים על לידתו מכוח חומרא שהחמיר אביו בענין מכירת חמץ לגוי שלא לסמוך עליה ולכך זכה לבן גדול כזה אינני זוכר כעת הסיפור לאשורו ואשמח אם יבואו היודעים ויספרו..
 
המעשה הוא שהיה לו חנות יי"ש ובערב פסח הכומר אסר לקנות ממנו יי"ש לכן הפקיר הכל אחרי פסח ראה שהכל נשאר כי הכלבים שמרו ע"ז בכל זאת החמיר ע"ע למרות שהגאון מפולצק התיר את היי"ש ובזכות זה בירך אותו שיהיה לו בן שיאיר את עיני ישראל.
 
וכמדומני שהפך למתנגד והחזיר עטרה ליושנה...
מה אתה מגדיר כמתנגד?

האם כל שאינו הולך עם גארטל הוא מתנגד?

או כל שאינו מקפיד על ט"ע? (כמדומני שתלמידי החזו"א מקפידים ע"כ)
 
התייחסות האבנ"ז בדבריו לרבינו ועוד צדיקים.

הנושא היה להתיר מצות מכונה שהתיר הברעז'אנער:

שו"ת אבני נזר חלק אורח חיים סימן תקלז

שמעתי ותרגז בטני כי נתעורר מחדש לעשות מצות על מאשין. וכבר התעוררו הגאונים הצדיקים והאמיתיים ה"ה כבוד אדמו"ר זצ"ל מגור והגאון הקדוש זצללה"ה מסאנדז והגאון הקדוש זצללה"ה מטשעכנאווי לאסור אותם בהחלט יען כי טומאתם בשוליהם ותחתיהם תעמוד הבהרת כי חמץ המה. וכו'

וחסידים הלכו אל הרב דקהלתכם ואמר שאינו רוצה להתערב לא לאיסור ולא להיתר. אך הראה להם מכתב מהרב המתיר הוא הרב מבערזאן שהתיר גם מצות אלו. אך מה יועיל זה בהיתירו. הכי גדול הוא מהרב מלעמבערג ר' יוסף שאול ז"ל שהתירם. ועם כל זה לאשר גדולים הנ"ל אשר קטנם עבה ממתניו בתורה וביראת שמים אסרום בהחלט נתבטלה דעתו. וידוע כמה הרעיש אדמו"ר זצ"ל מגור על מצות אלו. ואמר שהמתירים ניכר ממעשיהם שחפצם לנשל מכל מצוה מעט מעט וכוונתם לעקור את הכל. עתה מה יוסיף הרב מבערזאן בהתירו. ומה יערוץ הזבוב בשריקות קולו בין הכפירים וכבר קיבלו במדינתינו דעת האוסרים והוא במדינתינו איסור תורה ממש.

אגב מעניינים הלשונות החריפים על הגאון מברעז'אן
 
מה אתה מגדיר כמתנגד?
לענין הגרד"ל פחמע"ד, וזה מוסכם בין על החסידים ובין על המנגדים.
האם כל שאינו הולך עם גארטל הוא מתנגד?
ניבא ולא ידע מה ניבא, הגרד"ל שליט"א מקפיד מאוד על מנהגי אבות ובליל הסדר קושר את הגרטל של הקיטעל כמנהג בית סטריקוב.
ומ"מ אין ספק שאם יש מתנגד בדורינו זה הגרד"ל שליט"א ואכמ"ל.
או כל שאינו מקפיד על ט"ע? (כמדומני שתלמידי החזו"א מקפידים ע"כ)
שמא כונתו לטלית צמר??
 
לענין הגרד"ל פחמע"ד, וזה מוסכם בין על החסידים ובין על המנגדים.
אינני יודע על מי זה מוסכם, תסביר לי במה זה מתבטא,
(זה שהוא חריף וצוחק על החסידים אי"ז אומר כלום, אני מכיר גם חסידים שצוחקים על חסידים וזה לא הופך אותם למתנגדים
וכן חסידים שצוחקים על מתנגדים אינן נהפכים לחסידים בגלל זה... ודו"ק.)

שמא כונתו לטלית צמר??
כוונתו לטבילת עזרא.
 
יש איזה סיפור מפעים על לידתו מכוח חומרא שהחמיר אביו בענין מכירת חמץ לגוי שלא לסמוך עליה ולכך זכה לבן גדול כזה אינני זוכר כעת הסיפור לאשורו ואשמח אם יבואו היודעים ויספרו..
המעשה הוא שהיה לו חנות יי"ש ובערב פסח הכומר אסר לקנות ממנו יי"ש לכן הפקיר הכל אחרי פסח ראה שהכל נשאר כי הכלבים שמרו ע"ז בכל זאת החמיר ע"ע למרות שהגאון מפולצק התיר את היי"ש ובזכות זה בירך אותו שיהיה לו בן שיאיר את עיני ישראל.
בספר אביר הרועים מביא את המעשה הידוע שאביו למד בפורים
1741519051375.png
 
חזור
חלק עליון