אדר - יח' אדר. יומא דהילולא דהג''ר יחזקאל ברטלר זללה''ה. חידוש מתורתו לע''נ. אנו אוכלין חמץ או מפה? | פורום אוצר התורה אדר - יח' אדר. יומא דהילולא דהג''ר יחזקאל ברטלר זללה''ה. חידוש מתורתו לע''נ. אנו אוכלין חמץ או מפה? | פורום אוצר התורה

אדר יח' אדר. יומא דהילולא דהג''ר יחזקאל ברטלר זללה''ה. חידוש מתורתו לע''נ. אנו אוכלין חמץ או מפה?

צריך עיון

משתמש מוביל
פרסם מאמר
הודעות
709
תודות
1,756
נקודות
162
יח אדר

הג''ר יחזקאל ברטלר זלה''ה

תרצד – תשעט



בענין ערב פסח שחל בשבת כ' השולחן ערוך [סי' תמד ס''ד] 'אחר שאכל בשבת זה סעודת שחרית ינער המפה שאכלו בה ויקנח הקערות...'

ושאל הגאון ז''ל, וכי אחר שמנער המפה שוב לא נשארו שום פירורים, הלא אנן סהדי שנשארו פירורין דקין בין חריצי המפה, ואם כן יש חשש שאחר כך יניח אוכל על השולחן ואוכל חמץ בפסח ח''ו?

ותירץ הגאון ז''ל, שפירורין דקין אלו שאינם ניכרים במפה, לאו שם 'חמץ' עלייהו אלא שם 'מפה' ואין איסור באכילתם.

[מפי השמועה]

עוד על הגאון ותורתו ראה
באשכול כאן
 
ותירץ הגאון ז''ל, שפירורין דקין אלו שאינם ניכרים במפה, לאו שם 'חמץ' עלייהו אלא שם 'מפה' ואין איסור באכילתם.
כעי"ז בחזו"א (סי' קטז סקי"ג) ד"ה ובירושלמי שם) שא"א להפריש פירורים שבקרקע לחלה, וכן אין בזה איסור בל יראה,

אכן צע"ג לומר שכך להלכה, שכמדומה שיש כמה מקומות שמשמע שלהלכה אינו כן.
 
ושאל הגאון ז''ל, וכי אחר שמנער המפה שוב לא נשארו שום פירורים, הלא אנן סהדי שנשארו פירורין דקין בין חריצי המפה, ואם כן יש חשש שאחר כך יניח אוכל על השולחן ואוכל חמץ בפסח ח''ו?
ובפשטות י"ל שאין כוונת השו"ע שמשתמש בזה בפסח, אלא מצניעה עם כלי החמץ.
 
כעי"ז בחזו"א (סי' קטז סקי"ג) ד"ה ובירושלמי שם) שא"א להפריש פירורים שבקרקע לחלה, וכן אין בזה איסור בל יראה,

אכן צע"ג לומר שכך להלכה, שכמדומה שיש כמה מקומות שמשמע שלהלכה אינו כן.
לכאורה רואים הפוך מדנקט שרק אין בזה בל יראה משמע שאיסור אכילת חמץ יש בזה
 
לכאורה רואים הפוך מדנקט שרק אין בזה בל יראה משמע שאיסור אכילת חמץ יש בזה
קצת יל"ע לפי דברי כ"ת, שא"כ מדוע אי אפשר להפריש את זה לחלה,
ויל"ד בזה.
וצ"ע בזה היטב בחזו"א.
 
אולי לענין חמץ יש מדאכליה אחשביה משא"כ לעניין חלה וצ"ע
מיהו לפי"ז לכאורה אם אכל בלא כוונה - אין אחשביה.

וכמדומה שיש על זה שיעור מהגרמ"מ לובין על כופת שאור שייחדה לישיבה ונפלט ממנה טעם.
 
וכן אם יאכיל מזה קטן לכאו'
שאלה מעניינת,
ולכאורה יל"ד שהחשיבו לאכילת קטן,
ועי' תוס' מנחות ס"ט א' לגבי נבילות שאין בהם טומאת אוכלין כשלא החשיבו אותם,
שמ"מ אסורים באכילה, שכיון שאוכל - חשב על זה,
ולכאורה בהאכיל קטן גם יהיה אסור.

מיהו החזו"א מפרש התוס' לא כפשוטו.
 
שאלה מעניינת,
ולכאורה יל"ד שהחשיבו לאכילת קטן,
ועי' תוס' מנחות ס"ט א' לגבי נבילות שאין בהם טומאת אוכלין כשלא החשיבו אותם,
שמ"מ אסורים באכילה, שכיון שאוכל - חשב על זה,
ולכאורה בהאכיל קטן גם יהיה אסור.

מיהו החזו"א מפרש התוס' לא כפשוטו.
אף לו יהא דאיהו אחשביה האם יש בזה משו''ה איסור לקטן האוכל [בגונא דאין לאסור מצד הנאת המאכיל]?
 
אף לו יהא דאיהו אחשביה האם יש בזה משו''ה איסור לקטן האוכל [בגונא דאין לאסור מצד הנאת המאכיל]?
יישר כוח,
ויל"ע אם כשהקטן לא ידע, או גם אם ידע - אינו יכול לחשוב.
 
יישר כוח,
ויל"ע אם כשהקטן לא ידע, או גם אם ידע - אינו יכול לחשוב.
ונ''מ לכאו' לשי' הח''צ דאין איסור ח''ש רק היכא דאחשביה [וכמדו' במנ''ח יוצא דל''ש זה בקטן מה''ט, מיהו אפ' דלא דק בטעמיה דהח''צ אלא כונתו לעיקר השיטה או מטעם ל''ח לאצטרופי, וכ''ת שכל רז לא אניס ליה ישפוט].
 
ונ''מ לכאו' לשי' הח''צ דאין איסור ח''ש רק היכא דאחשביה [וכמדו' במנ''ח יוצא דל''ש זה בקטן מה''ט, מיהו אפ' דלא דק בטעמיה דהח''צ אלא כונתו לעיקר השיטה או מטעם ל''ח לאצטרופי, וכ''ת שכל רז לא אניס ליה ישפוט].
יישר כוח,

בענין השבח שכתב אלי - אני אינני יודע אפי' רבע ש"ס ושו"ע,
רק ה' זיכני לדעת כמה דברים מעניינים.
 
חזור
חלק עליון