עשרת ימי תשובה, יום כיפורים - י"ג מידות - מה זה? | ענייני דיומא עשרת ימי תשובה, יום כיפורים - י"ג מידות - מה זה? | ענייני דיומא

עשרת ימי תשובה, יום כיפורים י"ג מידות - מה זה? (1 צופה)

"והנה בזמן הזה שאנחנו שרויים בגלות ואין לנו כהן גדול לכפר על חטאתינו, ולא מזבח להקריב עליו קרבנות, ולא בית המקדש להתפלל בתוכו, לא נשאר לנו לפני ה' בלתי אם תפלתנו וי"ג מדותיו, ומתוך י"ג מדות אלה למדנו סדרי תפלה ובקשת רחמים מאת אדון הכל יתעלה". (רבינו בחיי (שמות לד, ו)


ובמחזור ויטרי (סימן רמה) כתב: "אבל מקרא של י"ג מדות שנהגו העם לאומרו בשעת קריית ספר תורה. בתענית ציבור. מנהג כשר הוא. לפי שהן דברי חינונים וסליחות. והן הן י"ג מדות שאינן חוזרות ריקם"

וכ"כ בספר מנהגים דבי מהר"ם (סדר פורים): "אבל אותו פסוק של י"ג מדות שנהגו לומ' בתענית ציבור הוא מנהג כשר שהם דברי תחנונים שאינן חוזרות ריקם".
(מתוך "חבל נחלתו")
 
שאלה פרקטית - כאשר אני אומר את השם ה' הראשון אני צריך לכון רק 'מרחם על האדם קודם שיחטא', או 'תרחם עלי גם קודם שאחטא', וכן הלאה.
 
שאלה פרקטית - כאשר אני אומר את השם ה' הראשון אני צריך לכון רק 'מרחם על האדם קודם שיחטא', או 'תרחם עלי גם קודם שאחטא', וכן הלאה.
קשה להניח שהכוונה היא לכוונה "תרחם עלי קודם שאחטא", אלא שאין לי מקור לזה כעת.
 
האם י"ג מידות הם בקשה או שבח?
זה לא שבח, ולא בקשה, אלא תפילה, או אני לא מוצא הגדרה אחרת...
זה מכשיר רב עוצמה, שהקב"ה גילה לנו, שאתם עושים לפני כסדר הזה, מיד אני מתמלא רחמים עליכם,
דע"י שאנו מכירים במידות הרחמים שהקב"ה גילה, הקב"ה מתנהג במידות אלו,
וכמובן שאנו מכירים שאלו מידות הרחמים שכן ראוי להתנהג בהם גם אנו, כמו שביאר הספר תומר דבורה, שע"כ סובב כל הספר,
אמנם פעם ראיתי מר' משה שפירא, שבר"ה אין לומר יג' מידות של רחמים, שהוא יום דין, ועזות הוא לבקש רחמים ביום דין,
ומה שאומרים בפתיחת הארון, הוא בלא ויעבור ד' על פניו, שאז הוא מתפרש רק כשבח גרידא,
אמנם יש עוד אופן שאומרים בר"ה, והוא בתשליך אלא ששם הוא ברמז בפסוקי מיכה, ואכמ"ל...
 

הודעות מומלצות

רבי יהודה אריה דינר, רב מרכז בני ברק, סיפר...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון