אייר - י"ז אייר - יומא דהילולא של בעל הדגל מחנה אפרים | יומא דהילולא אייר - י"ז אייר - יומא דהילולא של בעל הדגל מחנה אפרים | יומא דהילולא

אחד יחיד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם 5 מאמרים
הודעות
1,108
תודות
2,624
נקודות
305
רבי משה חיים אפרים ("בעל הדגל") מסדילקוב (ה'תק"ב, 1742 לערך - י"ז באייר ה'תק"ס, 12 במאי 1800) היה נכדו של הבעל שם טוב (בעש"ט), מממשיכי דרכו ומסופריה הראשונים של החסידות.

בנם של רבי יחיאל (מיכל) אשכנזי ואדל, בתו של הבעש"ט.

רבי אפרים נולד במז'יבוז' עיר מגורי סבו. שנת לידתו אינה ידועה[1] וחלוקות הדעות על גילו בעת פטירת סבו הבעל שם טוב (בחג השבועות שנת תק"כ 1760). על פי "ספר החסידות" של אברהם כהנא נולד בשנת תק"ב (1742) ואילו בספר "החסידות והחסידים" של שמואל אבא הורודצקי נולד בשנת תק"ח (1748). חשיבות הוויכוח נוגעת לטיב זכרונותיו מדרשותיו של סבו בילדותו ובנעוריו. יהא גילו אשר יהא, סבו הבעל שם טוב מכנה אותו: "עילוי גדול בתכלית הלימוד", זאת באיגרת לגיסו רבי אברהם גרשון מקיטוב משנת תקי"ג לערך, כלומר כשהיה בן חמש או בן אחת-עשרה.

לאחר פטירת סבו, למד אצל תלמידו רבי דב בער המגיד ממעזריטש, וכן אצל רבי זאב וולף קיציס, ובעיקר אצל רבה של פולנאה מחבר הספר תולדות יעקב יוסף המהווה למעשה את המקור הראשון והמרכזי לתורת הבעש"ט, אולם למרות זאת נחשב רבי אפרים כבן הדור השני לחסידות, כיוון שהוא עצמו קיבל ישירות מתורת סבו ואף מצטט אמירות ישירות שלו בספרו.

"בעל הדגל" כיהן כרב ומגיד מישרים בעיירה סודילקוב, הסמוכה לעיר שפטיבקה ולא רחוקה ממז'יבוז' עיירת הולדתו. בשנת תקמ"ח לערך, שב רבי משה חיים אפרים לעיירת הולדתו מז'יבוז' בה כיהן אחיו רבי ברוך ממז'יבוז' כאדמו"ר. משום כך, פנה הוא להתפלל בבית מדרשו של סבו הבעש"ט ואף הוא כיהן בעיר כאדמו"ר. ידוע שקשר הידידות בין האחים היה הדוק מאוד, אף על פי ששניהם כיהנו בכתר האדמו"רות בעיר אחת.

רבי אפרים לא התבלט רבות בחייו כמנהיג עדה גדולה, כרבו בעל תולדות יעקב יוסף כחו היה גדול בכתיבה יותר מבהנהגת עדה, אף על פי שנודע כדרשן. אחיו לעומתו, הנהיג עדה גדולה ואף הרבה בנסיעות לערי אוקראינה השונות בהן התגוררו חסידיו, ורבים מאדמו"רי הדור הבא של החסידות נמנו עם תלמידיו.

בי"ז באייר, ערב ל"ג בעומר שנת תק"ס (1800) נפטר רבי אפרים ונקבר באוהל סבו במז'יבוז'.

לאחר פטירתו, לא ירשו בניו את תפקידו באדמור"ות. את תפקידו כמגיד מישרים ואדמו"ר בסדילקוב, המשיך חתנו רבי דוד הלוי איש הורוביץ עוד בחייו.
 

מעט ניצוצי אש מדברי תורתו​

וְלֹא יָבוֹאוּ לִרְאוֹת כְּבַלַּע אֶת הַקֹּדֶשׁ וָמֵתוּ (במדבר ד, כ). יֵשׁ לוֹמַר הָרֶמֶז בָּזֶה עַל דֶּרֶךְ שֶׁשָּׁמַעְתִּי מִן אֲדוֹנִי אָבִי זְקֵנִי זללה"ה שֶׁיֵּשׁ לִפְעָמִים שֶׁבָּא אֶחָד אֵצֶל הַצַּדִּיק כְּדֵי לִלְמֹד מִמַּעֲשָׂיו וְהַצַּדִּיק הוּא אָז בִּבְחִינַת קַטְנוּת וְהוּא מְקַבֵּל מִמֶּנּוּ כָּךְ וְלָא יָדַע לְאִזְדְּהוּרֵי בֵּהּ. וּכְמוֹ שֶׁאֵרַע שֶׁבָּא אֶחָד אֶל הָרַב הַמְפֻרְסָם מוהר"ן (מֵהָאָרָאדֶענְקָא) זללה"ה וְרָאָה שֶׁשָּׁתָה אָז קָאוֶוע בְּטַלִּית וּתְפִלִּין וְנָסַע לְבֵיתוֹ וְהִתְחִיל לִנְהֹג גַּם כֵּן כָּךְ.

וְזֶהוּ אַזְהָרָה 'וְלֹא יָבוֹאוּ לִרְאוֹת' הַיְנוּ בִּשְׁבִיל לִרְאוֹת אֶת מַעֲשָׂיו וּלְקַבְּלָם תֵּכֶף 'כְּבַלַּע אֶת הַקֹּדֶשׁ' הַיְנוּ שֶׁיֵּשׁ לִפְעָמִים שֶׁהוּא בִּימֵי הַקַּטְנוּת וְנִבְלָע אָז הַקְּדֻשָּׁה בּוֹ, וּלְכָךְ 'וּמֵתוּ' הַיְנוּ שֶׁנָּפְלוּ מִמַּדְרֵגָתָן. לֹא יָבוֹאוּ לְקַבֵּל זֶה כִּי אִם שֶׁיִּרְאֶה זְמַן הַגַּדְלוּת וִיקַבֵּל מִמֶּנּוּ. וְהָבֵן זֶה כִּי קָצְרָה דַּעַת הַשּׁוֹמְעִים וְלֹא הֵבִינוּ וְיֵשׁ בָּזֶה דְּבָרִים טוֹבִים ואי"ה כְּשֶׁיְּזַכֶּה ה' אוֹתִי וְאֶהְיֶה בָּרִיא עָדִיף אֲפָרֵשׁ:
 
נערך לאחרונה:
קוּמִי אוֹרִי כִּי בָא אוֹרֵךְ וּכְבוֹד ה' עָלַיִךְ זָרָח כִּי הִנֵּה הַחֹשֶׁךְ יְכַסֶּה אֶרֶץ וַעֲרָפֶל לְאֻמִּים וְכוּ'. כִּי שָׁמַעְתִּי מָשָׁל מֵאֲדוֹנִי אָבִי זְקֵנִי זללה"ה לְמֶלֶךְ שֶׁעָשָׂה מְחִצּוֹת רַבִּים בַּאֲחִיזַת עֵינַיִם זוּ לִפְנִים מִזּוּ וְגַם סִבּוּב מִן כֹּתֶל וְכֹּתֶל נְהָרוֹת וְגַם חֲיָלוֹת רַבִּים מְבַהֲלִים וְגַם דֻּבִּים וַאֲרָיוֹת וּשְׁאָר חַיּוֹת מְבַהֲלִים בִּכְדֵי שֶׁיִּרְאוּ מִגֶּשֶׁת אֵלָיו וְלֹא כָּל הָרוֹצֶה לִטֹּל אֶת הַשֵּׁם יָבוֹא וְיִטֹּל, וְהַמֶּלֶךְ הוּא נוֹרָא וּמַלְכוּתוֹ בְּכָל מָשָׁלָה וְאוֹר הַמֶּלֶךְ מֵאִיר בְּכָל הָעוֹלָמוֹת וּכְבוֹדוֹ מָלֵא אֶת הָאָרֶץ רַק הַכְּתָלִים וְהַסִּבּוּבִים הֵם הַמַּסְתִּירִים אֶת פְּנֵי הַמֶּלֶךְ וְהוּא בַּאֲחִיזַת עֵינַיִם. וּכְרוּזִים יוֹצְאִים כָּל מִי שֶׁיָּבוֹא אֶל הַמֶּלֶךְ יִתֵּן לוֹ הַמֶּלֶךְ עֹשֶׁר וְכָבוֹד וְיִהְיֶה שַׂר אֶצְלוֹ עוֹמֵד בְּהֵיכָלוֹ, וּמִי הוּא שֶׁאֵינוֹ רוֹצֶה בָּזֶה. רַק כְּשֶׁבָּא לַחוֹמָה רִאשׁוֹנָה וְרוֹאֶה כַּמָּה אָרְכָּהּ וְגָבְהָהּ וּשְׁאָר דְּבָרִים הַמְּבַהֲלִים לְבָבוֹת בְּנֵי אָדָם נָסוֹג לְבָבוֹ אָחוֹר, וְיֵשׁ מֵהֶם שֶׁהוֹלֵךְ כַּמָּה חוֹמוֹת זוּ לִפְנִים מִזּוּ וְשָׁם יֵשׁ שָׂרִים נִכְבָּדִים מְמֻנִּים מֵאֵת הַמֶּלֶךְ מְפַזְּרִים מָמוֹן רַב לָבוֹא לִפְנִים מִן הַחוֹמוֹת. וְלִפְעָמִים אַחֲרֵי רוֹאוֹ שֶׁיֵּשׁ לוֹ כָּל הוֹן יָקָר וּכְבָר מָצָא יָדוֹ וְאוֹצְרוֹת מָמוֹן נָסוֹג אָחוֹר אַף עַל פִּי שֶׁרָאָה כְּבָר שֶׁהָלַךְ כַּמָּה חוֹמוֹת וּנְהָרוֹת וְאֵין שָׁם פֶּגַע רַע וְאֵין מַיִם וְאֵין חוֹמָה, מִכָּל מָקוֹם אַחַר אֲשֶׁר כָּל חוֹמָה וְחוֹמָה גָּבוֹהַּ וּרְחָבָה מֵרִאשׁוֹנָה וַאֲיֻמָּה כְּדֵי לְהַבְהִיל יוֹתֵר שֶׁלֹּא יִקְרַב מִי שֶׁיִּרְצֶה אֶל הַמֶּלֶךְ.

אֲבָל לְבֶן הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר מֵעָיו הָמוּ אֶל אָבִיו וְגַם רַחֲמֵי אָב עַל הַבֵּן לְקָרֵב אוֹתוֹ לְאוֹר פָּנָיו אֲשֶׁר בְּאוֹר פְּנֵי מֶלֶךְ חַיִּים נִצְחִיִּים תָּמִיד וּמְאוֹר פְּנֵי הַמֶּלֶךְ מִי שֶׁזּוֹכֶה לִרְאוֹתוֹ אָז זִיו פָּנָיו מַבְהִיקִים וּמְאִירִים בְּכָל הָעוֹלָם וּמִמֶּנּוּ יָגוּרוּ כָּל יֹשְׁבֵי תֵבֵל וְשֹׁכְנֵי אָרֶץ כְּמוֹ בִּפְנֵי הַמֶּלֶךְ בְּעַצְמוֹ וּרְשׁוּת בְּיָדוֹ לְהָמִית וּלְהַחֲיוֹת לֶאֱסֹר מַלְכֵיהֶם בְּזִקִּים וְלִפְתֹּחַ וּלְהוֹצִיא אֲסוּרִים חָפְשִׁי בְּכֹחַ אוֹר פְּנֵי הַמֶּלֶךְ. וּבְוַדַּאי בֶּן הַמֶּלֶךְ כֹּחַ הָאָב בִּבְנוֹ בְּחָכְמָה וּכְשֶׁבָּא לְחוֹמֹת וְלִנְהָרוֹת וְחַיָּלוֹת וְדֻבִּים וְכָל הַמַּבְהִילִים וּמַסְתִּירִים אֶת פְּנֵי הַמֶּלֶךְ תָּמַהּ עַצְמוֹ לִמְאֹד מָה זֶה מֶלֶךְ רַחֲמָן כְּמוֹתְךָ כְּרַחֵם אָב עַל בָּנִים תַּסְתִּיר עַצְמְךָ בְּהַסְתָּרוֹת כָּאֵלּוּ, וָאָנָה אֲנִי בָּא וְצוֹעֵק אֵלִי אֵלִי לָמָה עֲזַבְתָּנִי וּבְכֹחַ לְבָבוֹ הַבּוֹעֵר וְהַנִּשְׁבָּר לָבוֹא אֶל אָבִיו מוֹסֵר עַצְמוֹ וְדוֹחֵק עַצְמוֹ בְּכֹחוֹ לְדַלֵּג עַל הַחוֹמוֹת וּנְהָרוֹת וּמְפַזֵּר כָּל הוֹנוֹ לַחֲיָלוֹת הַסּוֹבְבִים שָׁמָּה.

וּבִרְאוֹת אָבִיו גַּעְגּוּעָיו וּמְסִירוּת נַפְשׁוֹ וְשַׁוְעָתוֹ עָלָה בְּאָזְנֵי אָבִיו הַמֶּלֶךְ הֵסִיר הָאֲחִיזוֹת עֵינַיִם הַלָּלוּ וַיַּרְא אֵין שׁוּם חוֹמָה וְלֹא שׁוּם מָסָךְ מַבְדִּיל רַק אֶרֶץ מִישׁוֹר וְגִנּוֹת וּפַרְדֵּסִים וְהַכְּלֵי עֹנֶג, וּמְשָׁרְתֵי הַמֶּלֶךְ עוֹמְדִים בִּלְבוּשֵׁי יְקָר וְכָל מִינֵי מְזַמְּרִים עוֹמְדִים וְהַמֶּלֶךְ יוֹשֵׁב עַל כִּסֵּא מַלְכוּתוֹ וְהָאָרֶץ הֵאִירָה מִכְּבוֹדוֹ. וַיַּרְא וַיִּפֹּל עַל פָּנָיו וַיֹּאמֶר אֲהָהּ אֲדוֹנִי הַמֶּלֶךְ אָבִי וּמַלְכִּי מַה זֹּאת וּמַה זֶה אֲשֶׁר הִסְתַּרְתָּ פָּנֶיךָ מִמֶּנִּי הִסְתַּרְתָּ פָנֶיךָ הָיִיתִי נִבְהָל מֵחַיְּלוֹתֶיךָ וּמֵחוֹמוֹתֶיךָ וּשְׁאָר דְּבָרִים הַמַּבְהִילִים אוֹתִי וְכִמְעַט אֲשֶׁר אָבַדְתִּי. וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ קוּם בְּנִי חֲבִיבִי וַיּוֹשֶׁט לוֹ שַׁרְבִיט הַזָּהָב אֲשֶׁר בְּיָדוֹ וַיְחַזְּקֵהוּ וְיַלְבִּישֵׁהוּ הוֹדוֹ וְאוֹרוֹ וּלְבוּשׁוֹ וְכִתְרוֹ נָתַן בְּרֹאשׁוֹ, וְאָמַר לוֹ לֹא לְמַעַנְךָ וְעָלֶיךָ עָשִׂיתִי אֶת כָּל זֹאת רַק לְמַעַן נַסּוֹתְךָ וְלָדַעַת אֶת אֲשֶׁר בִּלְבָבְךָ יִרְאָתְךָ וְאַהֲבָתְךָ אֵלַי. וְעַתָּה בְּנִי אֲהוּבִי עֲבֹר בְּכָל הָעוֹלָם וְהִנֵּה מֵהוֹדִי נָתַתִּי עָלֶיךָ וְאוֹרִי עַל פָּנֶיךָ מְאִירִים וּלְבוּשִׁי תַּלְבִּישׁ וְכֶתֶר יֻתַּן בְּרֹאשְׁךָ לְמַעַן דַּעַת כָּל עַמֵּי הָאָרֶץ כִּי בְּנִי אַתָּה וְהַסְתָּרוֹת וְהַפְּחָדִים הַכֹּל אֲשֶׁר רָאִיתָ הֵמָּה שֶׁלֹּא יִקְרְבוּ אֵלַי שׂוֹנְאֶיךָ אֲשֶׁר אֵינָם רוֹצִים בְּטוֹבָתְךָ וְהַמַּגְדִּילִים עָלֶיךָ וְהַמַּלְשִׁינִים עָלֶיךָ וְאֵינָם רוֹצִים בְּמַלְכוּתְךָ וְהֵמָּה רוֹצִים לְיִרַשׁ אֶת מַלְכוּתְךָ כִּי יוֹדְעִים הֵם כָּל זְמַן שֶׁאַתָּה חַי מַלְכוּתָם לֹא יִכּוֹן בְּיָדָם. לָכֵן אִם יָבוֹאוּ לְפָנַי יַלְשִׁינוּ עָלֶיךָ בְּמַעֲשִׂים הַכְּעוּרִים אֲשֶׁר הָלַכְתָּ עִמָּהֶם וְאַחֲרֵי עֲצָתָם בְּבֵית הַמִּשְׁתֶּה וְכִמְעַט הָיִיתָ בְּכָל רַע לוּלֵא שָׁמַעְתָּ עַד כֹּה לַעֲצָתָם הָרָעָה לְהַדִּיחֲךָ מִמֶּנִּי וְהֵם יִשְׁלְטוּ בְּמַלְכוּתִי. וְעַתָּה בְּנִי אַל תִּירָא וְאַל תֵּחָת כִּי אוֹרְךָ אוֹרִי וּמַלְכוּתִי אֲשֶׁר בְּכָל מָשָׁלָה לְךָ הִיא וּלְךָ יִשְׁתַּחֲווּ כֻּלָּם אַחֲרֵי שׂוּבְךָ אֵלַי וְאַחֲרֵי רְאוֹתִי גַּעְגּוּעֲךָ אֵלַי וְהֵם לֹא יָבוֹאוּ לְפָנַי לִרְאוֹת אֶת אוֹר פָּנַי כִּי לֹא יוּכְלוּ מִפְּנֵי גֹּדֶל הַמְּחִצּוֹת וְהַסְּבִיבִים וְהַפְּחָדִים הַמְּבַהֲלִים וּכְטוֹב בְּעֵינֶיךָ תַּעֲשֶׂה מֵהֶם כָּל גּוֹי וּמַמְלָכָה אֲשֶׁר לֹא יַעַבְדוּךְ וְצַרְתָּ עַד רִדְתָּהּ, וְהַנִּמְשָׁל מוּבָן.

וְזֶהוּ 'קוּמִי אוֹרִי כִּי בָא אֹרֶךְ' פֵּרוּשׁ לְשׁוֹן הִסְתַּלְּקוּת הָאוֹר כְּמוֹ כִּי בָּא הַשֶּׁמֶשׁ כְּדֵי שֶׁעָלֶיךָ יִזְרַח כְּבוֹד ה' כִּי הִנֵּה הַחֹשֶׁךְ יְכַסֶּה אֶרֶץ וַעֲרָפֶל לְאֻמִּים כִּי הַחֹשֶׁךְ וְהַמְּסָכִים הַמַּבְדִּילִים יִפְּלוּ עַל הַבָּאִים לִלְחוֹם עִמְּךָ. אֲבָל מִי שֶׁיּוֹדֵעַ שֶׁכָּל הַדְּבָרִים הַמַּסְתִּירִים אֶת פְּנֵי הַמֶּלֶךְ אֵין זֶה הַסְתָּרָה כִּי מְלֹא כָל הָאָרֶץ כְּבוֹדוֹ וְצוֹעֵק בְּלֵב נִשְׁבָּר אֶל אָבִיו זֶה הקב"ה אַחַר אֲשֶׁר הוּא יוֹדֵעַ כִּי מֶלֶךְ רַחֲמָן הוּא וּבְחַסְדּוֹ בָּרָא אֶת כָּל הָעוֹלָם וְרוֹצֶה שֶׁיַּכִּירוּ אֶת אֱלֹהוּתוֹ וְיוֹדֵעַ שֶׁנִּשְׁמָתוֹ נֶחְצְבָה מַמָּשׁ מִמֶּנּוּ כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר וַיִּפַּח בְּאַפָּיו נִשְׁמַת חַיִּים וּכְלוּם אָדָם נוֹפֵחַ וְכוּ', אִם כֵּן לָמָּה הוּא מַסְתִּיר אֶת עַצְמוֹ. וּמְשַׁבֵּר אֶת לְבָבוֹ הָרָם וּמִתְוַדֶּה עַל חֲטָאָיו וְצוֹעֵק וּבוֹכֶה וְעַל יְדֵי זֶה נִשְׁבְּרוּ הַחוֹמוֹת שֶׁל שְׁקָרִים הַמַּבְדִּילִים בֵּינֵינוּ לְבֵין אֱלֹהֵינוּ, וְהִנֵּה אוֹר פְּנֵי הַמֶּלֶךְ עָלֵינוּ וַיָּסַר מֵעָלֵינוּ עָוֹן וְיִלְבֹּשׁ אוֹתָנוּ מַחֲלָצוֹת וְיָשִׂים אֶת צָנִיף הַטָּהוֹר עַל רֹאשֵׁנוּ שֶׁהֵם מוֹחִין עִלָּאִין שֶׁל חַיִּים נִצְחִיִּים, וּמֵהוֹדוֹ וְאוֹרוֹ נִמְשָׁךְ עָלֵינוּ זֶהוּ אוֹר הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב כִּי בְּאוֹר פָּנֶיךָ נָתַתָּ לָנוּ תּוֹרַת חַיִּים וְכֹחַ וְהַיְּכֹלֶת בְּיָדֵנוּ לַעֲשׂוֹת וְלִמְלֹךְ וּלְהָמִית וּלְהַחֲיוֹת כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בַּשַּׁ"ס שֶׁצַּדִּיקִים דּוֹמִים להקב"ה מָה הקב"ה מְחַיֶּה מֵתִים וְכוּ' מַה הוּא רוֹפֵא חוֹלִים:
 

אשר ראה בחלום חזיון לילה​

אוֹר לְיוֹם ב' פָּרָשַׁת פִּנְחָס תקמ"א רָאִיתִי אֶת אֲדוֹנִי אָבִי זְקֵנִי זללה"ה וְקֵרַבְתִּי עַצְמִי פָּנִים אֶל פָּנִים מַמָּשׁ יַחַד יִדְבָּקוּ, וְחִבֵּק אוֹתִי בִּשְׁתֵּי יָדָיו וְאָמַר לִי בְּזֶה הַלָּשׁוֹן טִבְעֲךָ וְטִבְעִי יֵצְאוּ בָּעוֹלָם, הַבַּעַל שֵׁם שֶׁלִּי וְשִׁמְךָ הַטּוֹב שֶׁאַתָּה תִּהְיֶה עוֹבֵד ה' וְלוֹמֵד וְאוֹמֵר תּוֹרָה לְיִשְׂרָאֵל. וְשָׁם הָיָה עוֹמֵד אִישׁ אֶחָד מֵהָאוֹרְחִים הַחֲשׁוּבִים הָרְגִילִים לָבוֹא לַצַּדִּיקִים לִשְׁמוֹעַ מֵהֶם, וְהִרְכִּין אֲדוֹנִי אָבִי זְקֵנִי זללה"ה אֶת רֹאשׁוֹ אֵלָיו וְנִעְנַע בְּרֹאשׁוֹ כְּלוֹמַר כֹּה יִהְיֶה בְּוַדַּאי. וַאֲנִי עוֹמֵד עַל הַסַּפְסָל וְרוֹאֶה אֶת נִעְנוּעֵי רֹאשׁוֹ:
 

הודעות מומלצות

בפשוטו היינו דין דעירוב חצירות, ואיסור הטלטול...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון