כיצד יתחייב אדם לכבד את רעהו אם מגונה הכבוד ומקלקל לאדם | בית המדרש – דיונים תורניים כיצד יתחייב אדם לכבד את רעהו אם מגונה הכבוד ומקלקל לאדם | בית המדרש – דיונים תורניים
כתב הרמב"ן באיגרתו, והאריך הרמח"ל במסילתו על החובה לכבד כל אדם
בעוד האריך הוא עצמו כמה מגונה הכבוד ומקלקל לאדם
ונשאלת השאלה הנ"ל כיצד יתחייב אדם לכבד את רעהו ולהזיק לו כל כך.
ובכך מצטרף אני לשאלתו של הרב פותהא"ש.
אני מציע ללא עיון בדברי הרמח"ל דאולי כוונתו לחלק בין חובה לכבד כל אדם והכרה בערכו הבסיסי כאדם שנברא בצלם אלוקים, וזה דבר בסיסי אשר נצרך א. מצורך בסיסי - ואין זה הכבוד המגונה, אלא חובה של דרך ארץ. ב . דזהוי כבוד שמצד כל אדם בשביל המידות שלו צריך לתת וכדמצינו שמשה לא היכה היאור, מחמת נקודת החינוך העצמי, שצריך לכבד. ג. ואולי בפשיטות כל מה שהכבוד מקלקל זה רק בדרגה מסוימת ולא לכל אדם פשוט.
 
הרוחניות שלך - זה לדאוג לגשמיות של השני,
מי שבורח מכבוד - ימצא מספיק דרכים לעשות זאת,
זו ודאי תשובה נכונה
אך עדיין, זה כמו שתאמר לתת סוכר לחולה סוכרת בגלל שזה כל כך טעים לו והוא כבר צריך לדאוג לבריאות שלו. אם זה מזיק אז למה לתת לו את זה? כי זה נעים לו?
 
זו ודאי תשובה נכונה
אך עדיין, זה כמו שתאמר לתת סוכר לחולה סוכרת בגלל שזה כל כך טעים לו והוא כבר צריך לדאוג לבריאות שלו. אם זה מזיק אז למה לתת לו את זה? כי זה נעים לו?
זה לא מעניינך אם הוא יתקלקל עם הכבוד הזה או לא, זה המצווה שלך,
ומה שבטוח שיש דרכים לתת לאדם כבוד בלי לקלקל אותו,
וגם, יש אנשים הצמאים לכבוד, ואם לא תתן להם את זה הם יכולים לעבור על דברים אחרים כדי לקבל כבוד,
כך שצריך תמיד לחשב שכר כנגד הפסד,
 
זה כמו לשאול למה הכבוד רודף אחרי מי שבורח ממנו, הרי זה לא טוב והוא הרי בורח ממנו?...
הכבוד הוא לא דבר רע בעצם.
התוצאות וההשלכות שלו הם שאינם טובות.
אני צריך לכבד את השני כי זה טוב לו לקבל כבוד,
 
הכבוד הוא לא דבר רע בעצם.
התוצאות וההשלכות שלו הם שאינם טובות.
אני צריך לכבד את השני כי זה טוב לו לקבל כבוד,
כל דבריך נכונים
אם כי לא הבנתי מה התשובה לשאלה
אם בסופו של יום הכבוד מגונה והרמח"ל מאריך כמה צריך להתרחק ממנו, אז מפני מה חייבים לתת לאחרים כבוד?
 
כל דבריך נכונים
אם כי לא הבנתי מה התשובה לשאלה
אם בסופו של יום הכבוד מגונה והרמח"ל מאריך כמה צריך להתרחק ממנו, אז מפני מה חייבים לתת לאחרים כבוד?
כי הוא לא מגונה בעצם.
הוא טוב בעצם.

כשאדם מגיע אליו מעצמו זה מביא לתוצאות הרות אסון,
אבל אם האדם בורח ממנו, וזה מגיע אליו, זה מביא רק טוב.
 
יש מעשה שהגרש"ב סורוצקין כיבד בדבריו איזה תורם קמיה דהגראי"ל והגראי"ל צעק עליו מה הוא נותן לו כבוד
א. זה לא היה תורם.
ב. זה לא היה כבוד.
ג. לא על הנתינה הוא צעק.

היה זה הורים לילדים בחיידר שלא רצו שיכנס לחיידר יתום מודרני. הגרש"ב בא לשאול האם להתייחס לזה,
אמר הגראי"ל שהדעה של ההורים הללו מקורה בגאווה פסולה (שהם פרומערס', ולא נאה להם המודרני) ואסור להתחשב בהם.
 
א. זה לא היה תורם.
ב. זה לא היה כבוד.
ג. לא על הנתינה הוא צעק.

היה זה הורים לילדים בחיידר שלא רצו שיכנס לחיידר יתום מודרני. הגרש"ב בא לשאול האם להתייחס לזה,
אמר הגראי"ל שהדעה של ההורים הללו מקורה בגאווה פסולה (שהם פרומערס', ולא נאה להם המודרני) ואסור להתחשב בהם.
סיפור נוסף
 

הודעות מומלצות

[URL='https://forum-otzar-hatorah.co.il...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון