בבא קמא - כמה אבות נזיקין יש? וכמה דינים? | ים התלמוד בבא קמא - כמה אבות נזיקין יש? וכמה דינים? | ים התלמוד
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • חזרנו! התקלה יצאה להפסקה - והפורום שוב באוויר. פורום אוצר התורה מאחל לחברי הפורום וכל בית ישראל חג חנוכה שמח!

נחמן ל.

משתמש רגיל
gemgemgem
פרסם מאמר
הודעות
149
תודות
236
נקודות
80
יש מחלוקת ידועה כמה אבות נזיקין יש, המשנה מנתה 4, ובדף ד' רבי אושעיא מונה 13 אבות, ורבי חייא מונה 24 אבות, האבות שמנה רבי אושעיא הם ה-4 של המשנה שור, בור, מבעה, והבער, ומוסיף ש"ח, ש"ש, שואל, ושוכר, ו-5 תשלומים, התוס' דייק שיש אומנם לפי רבי אושעיא 13 אבות אבל 12 דינים, כי לשוכר אין דין לכשעצמו, או כמו ש"ח או כמו ש"ש,
ושאלתי: הרי באבות שרבי חייא מונה שהם: 13 אבות של רבי אושעיא ומוסיף עליהם: תשלומי כפל, תשלומי ארבעה וחמישה, גנב, גזלן, עדים זוממים, האונס, המפתה, מוציא שם רע, המטמא, המדמע, והמנסך, וכפי שכותב רש"י שהדין של אונס ומפתה הוא תואם: שניהם משלמים 50 כסף! אז יוצא שגם אצל רבי חייא יש 24 אבות אבל 23 דינים! אז למה גם עליו לא העירו זאת?
אוי"ל שמכיוון שהתוס' כבר העיר זאת על רבי אושעיא מספיק לו העניין?
 
וכפי שכותב רש"י שהדין של אונס ומפתה הוא תואם: שניהם משלמים 50 כסף! אז יוצא שגם אצל רבי חייא יש 24 אבות אבל 23 דינים! אז למה גם עליו לא העירו זאת?
דין האונס לעצמו ודין המפתה לעצמו, ובשניהם חייבתו תורה חמישים כסף
אבל שוכר לא נכתב דינו בתורה, והוא נלמד משומר חנם או משומר שכר, למר כדאית ליה ולמר כדאית ליה.
 
יש מחלוקת ידועה כמה אבות נזיקין יש, המשנה מנתה 4, ובדף ד' רבי אושעיא מונה 13 אבות, ורבי חייא מונה 24 אבות, האבות שמנה רבי אושעיא הם ה-4 של המשנה שור, בור, מבעה, והבער, ומוסיף ש"ח, ש"ש, שואל, ושוכר, ו-5 תשלומים, התוס' דייק שיש אומנם לפי רבי אושעיא 13 אבות אבל 12 דינים, כי לשוכר אין דין לכשעצמו, או כמו ש"ח או כמו ש"ש,
ושאלתי: הרי באבות שרבי חייא מונה שהם: 13 אבות של רבי אושעיא ומוסיף עליהם: תשלומי כפל, תשלומי ארבעה וחמישה, גנב, גזלן, עדים זוממים, האונס, המפתה, מוציא שם רע, המטמא, המדמע, והמנסך, וכפי שכותב רש"י שהדין של אונס ומפתה הוא תואם: שניהם משלמים 50 כסף! אז יוצא שגם אצל רבי חייא יש 24 אבות אבל 23 דינים! אז למה גם עליו לא העירו זאת?
אוי"ל שמכיוון שהתוס' כבר העיר זאת על רבי אושעיא מספיק לו העניין?
יש לעיין בכלל מה מוגדר אב שרש"י בדף ב. כתב אבות הנך דכתיבי בקרא בהדיא אך בדף ד: כתב הנך דכתיבן בקרא וא"צ שיהיה בהדיא?
ואולי בזה נחלק תנא דמתניתין עם ר' אושעיא ור' חייא.
אך יש עדיין יש לעיין לפי ר' אושעיא ור' חייא מה התוכן מה שהוא מוגדר אב בזה שהוא כתוב בתורה אך לא להדיא( ואין לומר שהתוכן הוא הדין כי הרי שוכר הוא אב בפני עצמו אע"פ שדינו או כש"ח או כש"ש) ?
 
ומה ההבדל בין מטמא למדמע?
שוכר שווה לחלוטין לשומר, וכמו שלא תשנה שומר בהמה ושומר כלים, ה"נ לשנות שני סוגים של שומר זה מיותר.
לעומת זאת אונס ומפתה הם שני נידונים שונים לחלוטין.
או כלך לך בדרך זו: דין שוכר כדין שומר לכל דברו, ומה שיש בזה יש בזה, כך שאם נומר מיטב בשומר, נדע גם בשוכר.
אבל אונס ומפתה - לא שייכים אחד לשני, ולא שייך למילף. במקרה יש להם דין דומה - אבל אין הלכה של "מה שיש בזה יש בזה"
הכל מקופיא, לא לוקח אחריות על אף מילה.
 
ומה ההבדל בין מטמא למדמע?
שוכר שווה לחלוטין לשומר, וכמו שלא תשנה שומר בהמה ושומר כלים, ה"נ לשנות שני סוגים של שומר זה מיותר.
לעומת זאת אונס ומפתה הם שני נידונים שונים לחלוטין.
או כלך לך בדרך זו: דין שוכר כדין שומר לכל דברו, ומה שיש בזה יש בזה, כך שאם נומר מיטב בשומר, נדע גם בשוכר.
אבל אונס ומפתה - לא שייכים אחד לשני, ולא שייך למילף. במקרה יש להם דין דומה - אבל אין הלכה של "מה שיש בזה יש בזה"
הכל מקופיא, לא לוקח אחריות על אף מילה.
זה לא עונה על זה
יש לעיין בכלל מה מוגדר אב שרש"י בדף ב. כתב אבות הנך דכתיבי בקרא בהדיא אך בדף ד: כתב הנך דכתיבן בקרא וא"צ שיהיה בהדיא?
ואולי בזה נחלק תנא דמתניתין עם ר' אושעיא ור' חייא.
אך יש עדיין יש לעיין לפי ר' אושעיא ור' חייא מה התוכן מה שהוא מוגדר אב בזה שהוא כתוב בתורה אך לא להדיא( ואין לומר שהתוכן הוא הדין כי הרי שוכר הוא אב בפני עצמו אע"פ שדינו או כש"ח או כש"ש) ?
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה