מגילה - כפרים מקדימים ליום הכניסה. | פורום אוצר התורה

מגילה כפרים מקדימים ליום הכניסה.

כותרת האשכול

י"ג מידות

משתמש מוביל
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
655
תודות
1,432
נקודות
302
בגמ' ביארו
חכמים הקילו על הכפרים להיות מקדימין ליום הכניסה כדי שיספקו מים ומזון לאחיהם שבכרכים
ורש"י על המשנה טרח לבאר
אלא שהכפרים מקדימין ליום הכניסה - כלומר מאחר שהמוקפין קורין בחמישה עשר ושאין מוקפין קורין בארבע עשר הרי הכל בכלל תו היכי משכחת אחד עשר שני עשר ושלושה עשר אלא שהכפרים נתנו להן חכמים רשות להקדים קריאתה ליום הכניסה יום שני בשבת שלפני ארבע עשר או חמישי בשבת שהוא יום כניסה שהכפרים מתכנסין לעיירות למשפט לפי שבתי דינין יושבין בעיירות בשני ובחמישי כתקנת עזרא (ב"ק דף פב.) והכפרים אינן בקיאין לקרות וצריכין שיקראנה להם אחד מבני העיר ולא הטריחום חכמים להתאחר ולבא ביום ארבע עשר ופעמים שיום הכניסה בשלושה עשר ופעמים שהוא באחד עשר: חל ארבעה עשר להיות בערב שבת עיירות ומוקפין חומה קורין בו ביום. שאין קריאת המגילה בשבת גזירה שמא יטלנה בידו וא"ת יאחרו המוקפין עד אחר שבת הוה ליה שישה עשר ואמר קרא ולא יעבור:​
למה?
 
מַה שְּׁאֵלָתֵךְ וְיִנָּתֵן לָךְ
למה הקילו עליהם?
מבואר בגמ' למסקנא שהוא בשכר שמספקין מים ומזון לאחיהם שבכרכים
 
מַה שְּׁאֵלָתֵךְ וְיִנָּתֵן לָךְ
למה הקילו עליהם?
מבואר בגמ' למסקנא שהוא בשכר שמספקין מים ומזון לאחיהם שבכרכים
כלומר הטעם שהקלו, כדי שיספקו מזון,
הטעם שבשני וחמישי כיון שמתכנסים אז.
 
בגמ' כתוב כדי שיספקו.
מסקנת הגמ':
לא תימא כדי שיספקו מים ומזון אלא אימא מפני שמספקים מים ומזון לאחיהם שבכרכין (מגילה ד:)
 
חזור
חלק עליון