נח - לא אוסיף לקלל וגו'. מה התחדש עכשיו? | בראשית נח - לא אוסיף לקלל וגו'. מה התחדש עכשיו? | בראשית
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • חזרנו! התקלה יצאה להפסקה - והפורום שוב באוויר. פורום אוצר התורה מאחל לחברי הפורום וכל בית ישראל חג חנוכה שמח!

אולפן חדת

משתמש רשום
gemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
53
תודות
176
נקודות
210
לא אוסיף לקלל וגו'. נראה שיש הנהגה של הקב"ה שכשיוצא לפועל עונש מופלג מאד, הוא מעורר לאחר מעשה מידת רחמים חזקה עד שהקב"ה נשבע שיותר לא יעשה כך גם אם יעשו מעשים שיהיו ראוים לעונש כזה. והדבר מבואר יותר בענין עם ישראל, שכתוב בפסוק חצי אכלה בם, אלמא יש כביכול יש סוג של עונש שאחריו כבר אין להעניש יותר, והקב"ה אומר שבסוף הגלות יעשה שואה שכביכול אין בהנהגה השמימית מעבר לכך, ויהיה לעם ישראל רווח מכך שלאחר מכן הקב"ה ישבע כי מי נח זאת לי אשר נשבעתי מעבר מי נח עוד על הארץ כן נשבעתי מקצף עליך ומגער בך כלומר גם אם יעשו שוב מעשים שראויים לגמול נורא, מכל מקום כביכול חיציו כלו, ואז יבוא לעסוק בנתינת גמול טוב לצדיקים, וכדכתיב עניה סערה לא נחמה הנה אנכי מרביץ בפוך אבניך ויסדתיך בספירים, במהרה בימינו אמן.
 
יש נקודה מעניינת מאוד בעניין
בפרשת בראשית כתוב וירא ה' כי רבה רעת האדם בארץ וכל יצר מחשבת לבו רק רע כל היום וינחם ה' כי עשה את האדם
ובפרשת נח לא אסף לקלל עוד את האדמה בעבור האדם כי יצר לב האדם רע מנעריו
ולכאורה אותו סיבה לעשות את המבול כי יצר לב האדם רק רע כל היום אותו סיבה שלא יהיה עוד מבול כי יצר לב האדם רע נעוריו
ובזה רואים מהות החילק בין קו החסד לקו הגבורה שאותו עניין ואותו סיבה יתפרש לשני המהלכים
וזאת הוא גם לראש השנה שאנו מבקשים שידון עושנו בקו החסד
וכן לעניין אלו ואלו דברי אלוקים חיים ולכאורה זה אומר כשר וזה אומר פסול וזה הביאור
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה