לך לך - למה אברהם אבינו לא מל את עצמו לפני שה' ציווה אותו | בראשית לך לך - למה אברהם אבינו לא מל את עצמו לפני שה' ציווה אותו | בראשית
הודעות
54
תודות
165
נקודות
30
למה אברהם אבינו לא מל את עצמו לפני שה' ציווה אותו
ר' לוי יצחק מברדיטשב ענה לשאלה זו בספרו , וזו לשונו:
לבאר הענין, למה כל מצות קיים אברהם אבינו מעצמו (יומא כח, ב), ומצות מילה לא קיים רק עד שהיה הציווי מן השם עליו. ויבואר על פי מאמר רבותינו ז"ל (תנחומא תזריע, ה) 'שאל וכו' את רבי עקיבא איזה מעשים נאים מעשה הקדוש ברוך הוא או מעשה בשר ודם', עיין שם, שהויכוח היה מה שהאדם נימול על ידי מעשה בשר ודם, ועיין שם התירוץ. והנה באמת גדולים מעשה צדיקים, להיות המעשה נעשה כרצונם אפילו לבטל רצון העליון (מו"ק טז, ב), ומעשה המילה מורה על זה שהרצון הצדיקים גדול מרצון העליון. והנה באמת האב לאהבת בנו ולחיבתו, יכול לומר לבנו מעשיך יהיה גדול ממעשי, אבל שהבן יאמר לאב, אף על פי שיודע שהאב אהב אותו ומחבבו חיבה יתירה, מעשי גדול ממעשיך, זה חס ושלום שהבן יאמר כן. וכאשר מבואר ממצות מילה, שמצות מילה מורה על הרצון התחתון גובר רצון העליון, זה אי אפשר לעשות עד שיהיה הציווי מן השם עליו לעשות, מחמת שזה מורה שמעשה התחתונים כנ"ל, ולכך לא מל אברהם אבינו עצמו עד שהיה הציווי מן השם עליו לעשות, כנ"ל.
 
ר' לוי יצחק מברדיטשב ענה לשאלה זו בספרו , וזו לשונו:
לא הבנתי כלל את השאלה.
ברית מילה - כשמה כן היא - ברית בין הקב"ה לעם ישראל.
ומכיוון שלברית צריך שתי צדדים, לכן לא שייך כלל שאברהם ימול את עצמו קודם שהקב"ה רצה לכרות את הברית.
 
ביאור בישוב הגרי"ז מדוע אברהם לא מל עצמו קודם הציווי (חלות ערל ומהול)

ביאור בישוב הגרי"ז מדוע אברהם לא מל עצמו קודם הציווי (חלות ערל ומהול)

ידועה קו' הרא"ם (ס"פ לך לך) בטעם מה שאברהם אבינו ע"ה לא מל עצמו קודם שנצטווה שהרי האבות קיימו כל התורה כולה קודם שנתנה (עי' יומא כח:), ומ"ש מילה שלא מל עצמו עד שאמר לו הקב"ה בפירוש. והנה בחידושי הגרי"ז הלוי בראשית פרק טז פסוק ה כתב וז"ל: ידועה הקושיא, האבות קיימו התורה עד שלא נתנה (עי' יומא כ"ח...
 

הודעות מומלצות

בשעה שאומרים "וצבא השמים לך משתחוים"...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה