לשונות הקללה 'אורר' 'נוקב' ו'מקלל' | דקדוק ניקוד וביאורי מילים בלשון הקודש לשונות הקללה 'אורר' 'נוקב' ו'מקלל' | דקדוק ניקוד וביאורי מילים בלשון הקודש

הצעיר שבחבורה

בית המדרש/הלכה ומנהג
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
מנהל פורום
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
2,345
תודות
5,809
נקודות
327
הרד"ק בספר השרשים כותב בשורש "ארר" "ענין קללה וחסרון הטובה, והיא הפך הברכה תוספת הטובה והמארה חסרון הברכה"

ומצאנו משרש זה פעולה ותוצאה, 'תאר' 'אררה' וגם 'ארור' 'מארה'
ואילו קבה לא מצאנו אלא בפעולת הקללה, ולא בתוצאתה


ונראים דברי המלבי"ם

ולהבין זה צריך אני להודיעך ההבדל בין ג' לשונות שבא על הקללה, מקלל, אורר, נוקב או קבה,
אורר מציין הרושם שעושה ע"י הקללה שפועל מארה וגרעון וחסרון בכח גופו או בקנינו,
אבל קלל או נקב אינו מציין את הרושם שיעשה במקולל, רק את דבור הקללה בלבד אעפ"י שאינו עושה שום רושם בקללתו,
וע"כ הקללות היוצאים מאת ה' יבואו תמיד בלשון ארור כי הם עושים רושם ומארה במקולל, ולא נמצא לשון קללה מה' רק פעם א' לא אוסיף לקלל עוד את האדמה,
אבל אשר יהי' מאדם אל האלהים לא בא לשון ארור בשום פעם, רק בא כי יקלל אלהיו, ויקוב את השם ויקלל, כי א"א שהאדם יפעל איזה רושם בקללתו למעלה.
וההבדל שבין מקלל ובין נוקב, שמקלל מציין דבור הקללה והבזיון הנקשר עמה כמו והוא קללני קללה נמרצת (מ"א ב), והנוקב מציין שמפרש את הקללה בפרהסיא ומזכיר את שם המקולל,
כי פעל נקב מציין שמפרש דבורו בין לטוב בין לרע, כמו נקבה שכרך עלי, אשר נקבו בשמות, וכשבא על הקללה מציין שמפרש את קללתו בכל פרטיו ובפרהסיא.​
 

הודעות מומלצות

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון