בראשית - מדוע הבל לא הקריב ראשון | בראשית | פורום אוצר התורה בראשית - מדוע הבל לא הקריב ראשון | בראשית | פורום אוצר התורה

במחשבה תחילה

משתמש חדש
gem
פרסם מאמר
הודעות
25
תודות
47
נקודות
42
כידוע הבל מייצג את החלק הרוחני בעולם, וא"כ מדוע לא נקט הוא עצמו יוזמה להקריב קרבן לה', ובעצם חיקה את דרך אחיו שהקריב קודם.
 
שמעתי מבארים ד'הבל' היינו שההביל כל ענייני עולם הזה.
וא"כ אולי מתחילה סבר דהעוה"ז אין בו ממש, ורק משהקריב קין הבין שאפשר להעלותו וליחדו ולהקריבו לגבוה, ואכן הקריב מבכורות צאנו ומחלביהן, כי הטוב והמובחר מיוחד לגבוה, אך היה צריך ללמוד את עיקה"ד שאפשר להקריב. ועדיין צ"ע.
 
מהיכן ידוע?
אומרים כמדומני בשם הח"ח שנקרא בלשון הבל כי לא עשה מעצמו אלא רק חיקוי, ולכן גם המצווה לא הגנה עליו.
זכורני ששת מייצג את הרוחניות וקין את החומריות וע"י נעמה נתערבו שני החלקים יחד ושת היה תחת הבל כי הרגו קין...
 
שמעתי מבארים ד'הבל' היינו שההביל כל ענייני עולם הזה.
כלי יקר
וזה כוונת המדרש (בר"ר כב.טז) האומר שקין לקח לחלקו קרקעות והבל לקח מטלטלין כו', הורו בזה מה שהיה בלבם בחלוקת שכר העה"ז והעולם הבא כי כל חמדות העוה"ז אין האדם יכול לטלטלן וליקח מהם מאומה להוליכם לעבר עולם הירידה אלא הם כקרקע העומדת במקומה דומה למי שהולך ליריד וקונה שם במעותיו קרקעות ובתים שאינו יכול להוליכם עמו לביתו. ואין לו מהם כי אם מה שהוא אוכל מפריה בעודו בארץ נכריה ובלכתו לביתו ישוב ריקם ומאומה לא ישא בעמלו אשר בנה ואשר נטע ויעזוב לאחרים חיל וחומה אשר יסד. כך העושה העה"ז עיקר אין לו ממנו כי אם מלא כף נחת המושג ממלא חפנים עמל ורעות רוח ואינו משתמש בהם כי אם משך זמן גרותו בעה"ז זה שבתו בבית מעט כגר וכאורח נטה ללון ומאומה לא יוליך עמו אל העולם הנצחי כי שם ביתו וזהו דעת קין וחביריו אוהבי קניני הזמן. והבל הוא המהביל כל קניני הזמן כי מוסר הבלים המה, בחר לו במטלטלין וזהו קיום מצות הש"י שהאדם יכול לטלטל עמו מן המקום אשר הוא עומד בו כאורח וכגר אל המקום אשר הוא שם תושב ואזרח כי בית יעשה לו שם.
 
כידוע הבל מייצג את החלק הרוחני בעולם, וא"כ מדוע לא נקט הוא עצמו יוזמה להקריב קרבן לה', ובעצם חיקה את דרך אחיו שהקריב קודם.
כלי יקר
ומ"ש והבל הביא גם הוא. מהו גם, וראיתי בספר צרור המור שמאשים קצת את הבל שלא נתעורר מעצמו על הקרבן כי לא הביאו עד אחר שראה את קין הולך ומקריב וע"כ נאמר והבל הביא גם הוא במלת גם רמז שאיחר קרבנו והביא מצד הקנאה באחיו. ויכול להיות שעל העושה מצד הקנאה אמר שלמה (קהלת ד.ד) וראיתי אני את כל עמל ואת כל כשרון המעשה כי הוא קנאת איש מרעהו גם זה הבל ר"ל זהו הגם שהבל נכשל בו כמו שנאמר והבל הביא גם הוא. ונ"ל להביא כדמות ראיה לדבריו שנאמר ויהי בהיותם בשדה ויקם קין אל הבל אחיו ויהרגהו. הזכיר שדה לפי שהיה ויכוח ביניהם בענין הקרבנות וכל אחד מטיל דופי בקרבנו של חבירו כמנהג שני אנשים אשר להם הריב כי הבל מאשים את קין על אשר הביא מן הגרוע זרע פשתן. וקין מאשים את הבל על אשר לא נתעורר אל המעשה מעצמו כ"א עד אחר שראה את קרבנו של קין עבר עליו רוח קנאה ורצה להשוות אליו גם הוא, ואמר לו יען כי אין אתה מתעורר אל מעשה הטוב מעצמך כ"א עד שאתה רואה אחרים עושים א"כ תינח בזמן שאתה יושב בתוך עמך אבל בהיותך בשדה במקום שאין איש מצוי שמה א"כ שם ודאי לעולם לא תעשה שום דבר טוב וא"כ אין אתה ראוי להיות בעולם כי אין חפץ ה' בכסילים והבלים רבים העושים מצד הקנאה ולא לשם שמים, ובזה נצחו קין להבל לכך נאמר ויהי בהיותם בשדה. כשהשיב לו תשובה נצחת מצד השדה אז ויקם קין אל הבל אחיו ויהרגהו, כי השדה מקום החטא ושם תהא קבורתו.
וז"ש שקרבנו של אדה"ר היה לו קרן אחת במצחו, (חולין ס.) רצו בזה לפי שהיה אדה"ר יחיד בעולם דהיינו קרן א' א"כ ודאי לא ראה המעשה משום אדם אלא מעצמו נתעורר אל המעשה על כן נתקבל קרבנו. לכך נאמר אדם כי יקריב קרבן לה'. כשיהיה כאדה"ר שנתעורר אל הקרבן מעצמו וזהו שאמר כי יקריב מכם ר"ל מכם ובכם יבוא לו ההתעוררות זהו קרבן לה' ולא קנאת איש מרעהו.
 
מהיכן ידוע?
אומרים כמדומני בשם הח"ח שנקרא בלשון הבל כי לא עשה מעצמו אלא רק חיקוי, ולכן גם המצווה לא הגנה עליו.
וראה בדברי הכלי יקר דלעיל
ויכול להיות שעל העושה מצד הקנאה אמר שלמה (קהלת ד.ד) וראיתי אני את כל עמל ואת כל כשרון המעשה כי הוא קנאת איש מרעהו גם זה הבל ר"ל זהו הגם שהבל נכשל בו כמו שנאמר והבל הביא גם הוא.
 
ראה מש"כ הגור אריה
אי נמי דנפש רע מתאוה לרע, וקין נפש רע היה לו, שהרי הביא מן הגרוע לקרבן, ולפיכך היה מתאוה לדבר המקולל כמו האדמה, שכן תמצא לעולם - כי הטוב מתאוה לטוב והרע לדבר שאינו טוב:
ורבינו בחיי כתב
וקין היה. ראוי שיאמר ויהי קין עובד אדמה כשם שאמר ויהי הבל, ומה שחלק ביניהם לפי שלא היה ענינם שוה אבל היו שני הפכים זה צדיק וזה רשע. ומכאן יש ללמוד שהטוב והרע שרש אחד להם שכלו טוב, שכן אדה"ר היה כלו טוב ויצאו ממנו אחד טוב ואחד רע.
 
אומרים כמדומני בשם הח"ח שנקרא בלשון הבל כי לא עשה מעצמו אלא רק חיקוי, ולכן גם המצווה לא הגנה עליו.
אבל, המלבי"ם כתב
(ב) "ותוסף ללדת את אחיו". הבל היה בעיניה רק כתוספת על העקר, כי הבכור היה העקר אצלם (גם רמז שנולדו תאומים ונולד מהריון הראשון שע"ז אמר ותוסף ללדת), וכבר כתב הרמב"ם במורה נבוכים כי הקדמונים בעלי הצאבא היו מאמינים שעבודת האדמה היא רצויה בעיני ה', והיו קוראים בני אדם על עבודת האדמה והיו שונאים רועי צאן, וכמ"ש כי תועבת מצרים כל רועה צאן, שהרועה נוסע ממקום למקום אבל העובד אדמתו ישבע לחם וישב במקום אחד, וע"כ היו מיחדים את הבכור לעבודת האדמה הרצויה בעיני ה'. ועי"כ שלידת הבל היה תוספת אצלה. לכן ויהי הבל רועה צאן, וזה גם כן טעם על קריאת שמו הבל, כי היה הבל אצלה, וקין היה עובד אדמה מצד בכורתו:
 
ראה מש"כ הגור אריה
אי נמי דנפש רע מתאוה לרע, וקין נפש רע היה לו, שהרי הביא מן הגרוע לקרבן, ולפיכך היה מתאוה לדבר המקולל כמו האדמה, שכן תמצא לעולם - כי הטוב מתאוה לטוב והרע לדבר שאינו טוב:
ורבינו בחיי כתב
וקין היה. ראוי שיאמר ויהי קין עובד אדמה כשם שאמר ויהי הבל, ומה שחלק ביניהם לפי שלא היה ענינם שוה אבל היו שני הפכים זה צדיק וזה רשע. ומכאן יש ללמוד שהטוב והרע שרש אחד להם שכלו טוב, שכן אדה"ר היה כלו טוב ויצאו ממנו אחד טוב ואחד רע.
רע וטוב לא חייב להיות "מייצג" הרוחניות והגשמיות.
הוא היה רוחני יותר, והוא היה גשמי יותר, אף אחד לא ייצג שום דבר.
וממילא, זה שהוא לא הקריב ראשון כי למרות שהיה צדיק היה חסר לו ברוחניות שלו - לפי דרגתו כמובן.
 
רע וטוב לא חייב להיות "מייצג" הרוחניות והגשמיות.
הוא היה רוחני יותר, והוא היה גשמי יותר, אף אחד לא ייצג שום דבר.
וממילא, זה שהוא לא הקריב ראשון כי למרות שהיה צדיק היה חסר לו ברוחניות שלו - לפי דרגתו כמובן.
אף ללא הייצוג.

ודאי שהתמיהה מתעוררת לנוכח העובדה שהרע הוא שהתעורר מעצמו להביא קרבן, ואילו הטוב, רק מקנאת איש מרעהו.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

בציבור החסידי לומדים כוזרי מורה נבוכים ספר...

משתמשים שצופים באשכול הזה

  • חזור
    חלק עליון
    למעלה