פנחס - מדוע לא נאמר בעצרת מלבד שתי הלחם | במדבר פנחס - מדוע לא נאמר בעצרת מלבד שתי הלחם | במדבר

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
2,178
תודות
5,673
נקודות
497
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
וביום הבכורים בהקריבכם מנחה חדשה לה' וגו' והקרבתם עולה לריח ניחח לה' פרים בני בקר שנים איל אחד שבעה כבשים בני שנה (כח כו-כז)

הקשו
בפירוש הריב"א ובדעת זקנים מבעלי התוס', מדוע לא נזכר בחג השבועות "מלבד שתי הלחם" וכן מלבד שאר הקרבנות שבאים עם הלחם, וכמו שאמרו "מלבד עולת התמיד", וכן ביום הכיפורים "מלבד חטאת הכיפורים". ותירצו בעלי התוס' שבכלל מה שנאמר בראש המקרא "בהקריבכם מנחה חדשה", כבר נאמר שתי הלחם, ובכלל זה כל הקרבנות שעימו.
◆ ◆ ◆

ולכאורה יש לתרץ קושייתם, דהנה בזבחים פט. ילפינן דתדיר קודם, מהא דכתיב במוספין "מלבד עולת הבוקר", ומבואר שמה שנאמר בו מלבד קרבן פלוני, אותו הקרבן קרב קודם. והנה בפשוטו קרבן המוסף היה קרב לפני שתי הלחם והקרבנות הבאים עמו, משום דתדיר ושאינו תדיר תדיר קודם ומוספי הרגלים נחשבים תדיר כיון שהם בכל הרגלים, וכן מבואר בדברי רבינו גרשום במנחות מה: עי"ש. ואם כן אי אפשר לכתוב במוספי עצרת מלבד שתי הלחם, שהרי שתי הלחם קרבים אחריהם. ומה שלא תירצו כן רבותינו בעלי התוס', היינו משום שהולכים לשיטתם שבאמת שתי הלחם היו קרבים קודם המוסף, וכמו שמבואר בהמשך דברי הדעת זקנים שם, אבל לדעת רבינו גרשום ניחא היטב כנ"ל.

עוד היה נראה לומר, שביומא ע: יליף רבי עקיבא מדכתיב בשעיר החיצון של יוהכ"פ "מלבד חטאת הכיפורים", שצריך לסמוך את שעיר החיצון לחטאת הכיפורים, ומקשה הגמ' לרבי אליעזר שחולק עליו בזה, "האי מלבד חטאת הכיפורים מאי עביד ליה", ומשני לומר שעל מה שזה מכפר זה מכפר. מבואר דבאמת בסתמא אין צריך לחזור ולומר מלבד הקרבנות, רק נכפל לאיזה דרשא, כגון "מלבד עולת הבוקר" דילפינן מיניה שתדיר קודם, [ועי' רש"י יומא ג. ש"מלבד עולת הבוקר" האמור במוסף, בא לומר ששם מוסף עליהם, עי"ש], וכן מלבד חטאת הכיפורים. ואם כן הכא לא הוצרך לשום דרשא ולכן לא כתביה.​
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

למה נשים היום לא מברכות ברכת הלבנה?
מה שונה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון