נשא - מיין ושכר יזיר | במדבר | פורום אוצר התורה נשא - מיין ושכר יזיר | במדבר | פורום אוצר התורה

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,839
תודות
4,986
נקודות
475
הגמ' (נזיר ג, ב) דנה בדרשא "מיין ושכר יזיר" - לאסור יין מצוה, על איזו מצוה מדובר [לא יתכן קידוש - לרש"י כי אכן הוא לא נאסר בנזיר, ולר"ת כי אי"ז מדאורייתא ולא צריך לזה פסוק],
ומסקנת הגמ' שנשבע שישתה יין.

ובתוס' רי"ד (פסחים קו, א) כתב שהסיבה שהגמ' לא אמרה שזה הולך על מעשר שני, כיון שבספרי (מובא בילקוט) ר' יוסי הגלילי אומר שבא למעט מזה, ומשמע שת"ק דיבר על משהו אחר.

וקצת יש לעיין באמת מדוע ת"ק לא אמר מעשר שני.
והנה שיטת החזו"א שאין ממש חיוב לאכול מעשר שני, ולפי"ז ניחא [ומ"מ ניחא שר' יוסי הגלילי סובר שס"ד שגם מצוה קיומית - לא תיאסר].

אכן פשטות הגמ' (יומא עד, ב; עיי"ש ברבינו אליקים) תרומה ומעשר ישנם בקום אכול, שזה חיוב,
וכן מתבאר בפשטות להדיא מהרמב"ן (שכחת העשין), [אינני יודע אם החזו"א ראה דברי הרמב"ן בפנים].

ושמעתי לבאר, שמעשר שני הוא מצות החפצא, וזה פשוט שלא הותר לנזיר.
 
כוונתי הייתה שלא מוטל על האדם לדאוג שיהיה לו מעשר שני לאכול, רק שאם יש - זה מחייב אותו לאכול.
ולמה זה סיבה שהנזיר יותר יאסר בזה כי הרי עד כמה שיש לו כבר מעשר שני הוא מחוייב באכילתו
 
ולמה זה סיבה שהנזיר יותר יאסר בזה כי הרי עד כמה שיש לו כבר מעשר שני הוא מחוייב באכילתו
כיון שלא מוטל עליו לדאוג, ואין זה חיוב שרובץ ממילא על האדם,
ומשא"כ כשנשבע קודם הנזירות - זה כבר רובץ עליו קודם הנזירות.

ואפשר לומר יותר בפשיטות שיכול לתת לאדם אחר שיאכל.

ויישר כח.
 
כיון שלא מוטל עליו לדאוג, ואין זה חיוב שרובץ ממילא על האדם,
אני חושב שכאשר אדם הגיע למצב שיש לו דבר שהוא מיועד לאכילה אין הבדל אם זה חיוב על הגברא או החפצא כי גם אם זה על החפצא היום החפצא דורשת שיאכלו אותו ולכן לענין נזיר הוא יוכל לאכול את המעש"ש אלא אם כן נאמר כמו האפשרות השניה שהרב הביא שהוא יכול להאכיל את זה לאדם אחר
 

הודעות מומלצות

המאושר! יצר פוסט חדש...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון