ויקרא - מין כבשים שאין להם אליה האם כשרים לקרבנות | ויקרא ויקרא - מין כבשים שאין להם אליה האם כשרים לקרבנות | ויקרא
  • שדרוג מדור המאמרים – מידע חשוב! לכל חו"ר הפורום שליט"א אנו שמחים לעדכן כי בעקבות בקשות רבות מצד הכותבים, מערכת המאמרים באתר עומדת בפני שדרוג גדול שיעניק חויית קריאה, תגובה וניהול מתקדמת יותר כולל סטטיסטיקות מאמרים תגובות ועוד ועוד. בשלב זה אנחנו מעבירים את מאות המאמרים למדור המשודרג. ואי לכך מדור המאמרים הנוכחי נחסם לפרסום מאמרים חדשים ותגובות, עד לפתיחתו הרשמית של המדור החדש בשבוע הבא בעזרת ה'. לתשומת לבכם: בעקבות מעבר התכנים ממערכת המאמר הישנה לחדשה כל המאמרים והתכנים יועברו בשלמותם. אך מספר התגובות שנספר בפרופיל אישי עשוי לרדת, מכיון שהמערכת החדשה סופרת תגובות בנפרד ממערכת הפורומים הרגילה. זו פעולה תקינה ומוכרת במערכת ואין מדובר באובדן תוכן, אלא בשינוי טכני בספירת ההודעות. תודה על הסבלנות וההבנה, וב"ה מובטחת חוויית שימוש טובה יותר לכל כותב וקורא! בברכה צוות ההנהלה

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,664
תודות
4,638
נקודות
375
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
והקריב מזבח השלמים אשה לה' חלבו האליה תמימה (ג ט)

בשו"ת
שבט הלוי חלק ח' סי' רל"ו הביא, שמצוי בזמנינו מין כבשים שאין להם אליה, וכך הם מעיקר ברייתם ואין זה מום, וכתב שם שדין כבשים אלו הוא ככבש לכל דבר, כגון לענין שהצמר שלהם כשר לציצית, אבל מ"מ לענין קדשים הסתפק שם האם הם כשרים, כיון שאי אפשר לקיים בהם את דין הקרבת האליה.

ונראה להביא ראיה שמה שחסר מן האימורים אין זה מעכב, דהנה בבכורות לט. מסתפקת הגמ' בכבש שיש לו רק כליה אחת, האם הוא פסול להקרבה או לאו, והנידון הוא האם מחוסר אבר מבפנים שאינו ניכר מבחוץ כשר או פסול, ועכ"פ אם נברא מלכתחילה בכליה אחת מבואר שם שודאי כשר. וקשה, הרי חסר מן האימורים, ששתי הכליות הם מן האימורים הקרבים למזבח. ומוכח שחסרון אימורים אינו פוסל, ואין זה מעכב. שהתורה אמרה רק שאימורים אלו כשהם קיימים הם חייבים בהקרבה, אבל כאשר חסר אחד מן האימורים אין זה פוסל את הקרבן. [ואולי מכל מקום לכתחילה אין מקריבים קרבן כזה, משום שלמצוה צריך להקטיר את כל האימורים, ורק בדיעבד אין זה פוסל, משום שעצם הקטרת האימורים אינה פוסלת].

וקצת יש לדחות, שהנפק"מ בגמ' בבכורות היא לקרבן עולה, שאין בו דין של אימורים אלא כולו כליל. וכל הנידון הוא רק בשאר הקרבנות שיש בהם אימורים.

ובעיקר הנידון, נראה שאין שייך כבש שאין לו אליה כלל, שהרי מבואר ברמב"ם (מעשה הקרבנות פ"א הי"ח) שהאליה כוללת חוליות מן השדרה עד הכליות, וז"ל "אם היה הקרבן ממין הכבשים מוסיף על אלו האליה תמימה עם החוליות מן השדרה עד מקום הכליות, שנאמר לעומת העצה יסירנה", וחוליות אלו קיימות בכל מיני הכבשים, ודי בהם בכדי לקיים את דין הקטרת האליה.​
 
זה לא מוזר שפתאום אין לכבשים אליה?
אולי יום אחד לכבשים לא יהיה רגל רביעי וילכו רק עם ג' רגלים?
כיצד זה קרה?
 

הודעות מומלצות

בגמ' מגילה כ' ב' דורשת שצריך לקרוא את המגילה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון