מניעת בונוס לנהג - אסור? | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 3 מניעת בונוס לנהג - אסור? | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 3
הבה ונטה את הדיון מחברות התחבורה הציבורית, אל אנשים פרטיים

ראובן שכר אוטובוס, ושכר נהג לצורך הנסיעה, וסיכם עם הנהג שחלק משכרו, הוא אחוז מסויים מתשלום הנוסעים וכך כמות הנוסעים תשפיע באופן ישיר על שכר הנהג.

כעת, בנוסע שלא שילם, גנב את הנהג? או לא?
אולי יותר מדויק
השכר של הנהג הוא תלוי במספר הנוסעים בלא קשר לתשלום של הנסיעה
והנוסע רק לא דווח על הנסיעה גם אם שילם עליה [שהרי הרבה פעמים הנסיעה שלומה רק לא תוקפה כמו במעבר]
האם גנב את הנהג?
 
אם גם החברה וגם הנהג אומרים שאין להעלות בלי לשלם מה ההתיר??
אם שילמתי על הנסיעה ובעה"ב אומר לי אל תעלה אם אתה לא מדווח עליה
אני גנב?
אולי חצוף...
הדבר דומה לכאו' לנהג מונית ששלמתי לו על הנסיעה ואומר לי שאם לא אדבר אתו בנסיעה שאני לא יעלה

הנידון הוא האם כיון שס"ס שכר הנהג מורכב מהדיווח אני גונב מהנהג את שכרו
 
אם שילמתי על הנסיעה ובעה"ב אומר לי אל תעלה אם אתה לא מדווח עליה
אני גנב?
אולי חצוף...
הדבר דומה לכאו' לנהג מונית ששלמתי לו על הנסיעה ואומר לי שאם לא אדבר אתו בנסיעה שאני לא יעלה

הנידון הוא האם כיון שס"ס שכר הנהג מורכב מהדיווח אני גונב מהנהג את שכרו
שכר הנהג מורכב מבסיס, וגם אם הוא יסע עם אוטובוס ריק מידי יום הוא יקבל שכר,
התוספת של התיקופים זה בונוס לנהג, אבל זה לא חלק מהמשכורת.
ולכן באופן ששילמתי על הנסיעה, ויש לי מעבר, לא נראה שיש חובה הלכתית לתקף רק כדי לדאוג לבונוס של הנהג.
כמו שאין חובה להמליץ על הרופא הטוב בסקרי קופות חולים, למרות שהרופא נותן לי שירות, והוא יכול לקבל בנוסים והטבות אם אני ימליץ עליו.
 
אם שילמתי על הנסיעה ובעה"ב אומר לי אל תעלה אם אתה לא מדווח עליה
אני גנב?
אולי חצוף...
הדבר דומה לכאו' לנהג מונית ששלמתי לו על הנסיעה ואומר לי שאם לא אדבר אתו בנסיעה שאני לא יעלה

הנידון הוא האם כיון שס"ס שכר הנהג מורכב מהדיווח אני גונב מהנהג את שכרו
תן מנה לפלוני ואקדש אני לך מקודשת מדין ערב
תן מנה לנהג ואני אעלה אותך לאוטבוס יכול להתנות מדין ערב
אך אולי אינו שו"פ, וצריך לדעת כמה מקבלים על כל תיקוף
 
אם שילמתי על הנסיעה ובעה"ב אומר לי אל תעלה אם אתה לא מדווח עליה
אני גנב?
אולי חצוף...
הדבר דומה לכאו' לנהג מונית ששלמתי לו על הנסיעה ואומר לי שאם לא אדבר אתו בנסיעה שאני לא יעלה

הנידון הוא האם כיון שס"ס שכר הנהג מורכב מהדיווח אני גונב מהנהג את שכרו
לכאו' אם זה מותנה מראש בשעת התשלום, ובשעת סיכום הנסיעה יש לחוש גם מגניבה בכה"ג
ובדוגמא שלך, אם נהג מונית מתנה קודם התשלום שהנסיעה היא רק בתנאי שאדבר איתו, מותר לי לעלות ולא לדבר איתו?
התוספת של התיקופים זה בונוס לנהג, אבל זה לא חלק מהמשכורת.
מהיכ"ת לקבוע זאת כ'בונוס'?
 
לשלם לחברה מצד חיוב, לא רצו לדון פה (ומי שאמר שהמדינה מרויחה מהכסף שהוא הטעין, פשוט לא יודע על מה הוא מדבר, אבל לא כאן המקום).
לשלם לחברה מצד נהנה -
אם בגללך לא יעלה מישהו ששילם - זזה נהנה וזה חסר.
אם לא, זה נהנה וזה לא חסר.
אא"כ אדם בודד ג"כ משפיע על הדלק והבלאי.
לשלם לנהג, אם לא שלמת לחברה - אז לכאו' הם לא דורשים ממנו להסיע אותך, אז הוא מסיע אותך מרצונו, ובעלייתך יש הסכמה לשלם.
 
לשלם לחברה מצד נהנה -
אם בגללך לא יעלה מישהו ששילם - זזה נהנה וזה חסר.
אם לא, זה נהנה וזה לא חסר.
אא"כ אדם בודד ג"כ משפיע על הדלק
גם בנהנה ולא חסר אם אומר מראש שאינו מסכים שיהנה בלי לשלם חייב לשלם
 
תן מנה לפלוני ואקדש אני לך מקודשת מדין ערב
תן מנה לנהג ואני אעלה אותך לאוטבוס יכול להתנות מדין ערב
אך אולי אינו שו"פ, וצריך לדעת כמה מקבלים על כל תיקוף
לא קשור כלל,
המנה לא ניתן לנהג, אלא הנהג מקבל שכרו מהחברה, [שמקבלת את הכסף ממשרד התחבורה, שמקבלת הכסף ממשלם המיסים ומהטענות הרב קו,]
התיקוף הוא לא תשלום, הוא הודעה שאני נסעתי,
[לתיקוף יש ב' משמעויות, א' הורדת זכות נסיעה שיש לי, וזה ממול משרד התחבורה שלהם שילמתי, ב' הודעה לחברה שאני נסעתי בקו זה,
ולכן החברה דורשת לתקף גם שלא יורד זכות נסיעה, כגון במעבר, עכ"פ מול חברה מה שמענין אותם הוא רק החלק השני,]
ובכדי שלנהג יהיה אינטרס לאסוף כמה שיותר נוסעים מהתחנה ולא לדלג תחנות וכו', שכר הנהג שמקבל מהחברה מורכב גם מכמות האנשים שהודיעו שהם נסעו איתו.
ואם לדמות לדין ערב, הוא דומה לאומר תסתכל על פלוני ואקדש אני לך, [שוודאי אינה מקודשת, שלא קיבל כלום לא הוא ולא פלוני,]
 
אם הנהג והחברה לא היו מפסידים מכך כלום זה גם גניבה?
איני מבין מדוע לא.
אם בעל האוטובוס, או מספק התמורה אינו מוכן לעשות זאת אלא בתנאי מסויים, והודיע על כך מראש, הרי זהו שימוש שלא ברשות בדבר שאינו שלי
אדרבה, אשמח אם יורני דעת מדוע לא..
 
הבה ונטה את הדיון מחברות התחבורה הציבורית, אל אנשים פרטיים

ראובן שכר אוטובוס, ושכר נהג לצורך הנסיעה, וסיכם עם הנהג שחלק משכרו, הוא אחוז מסויים מתשלום הנוסעים וכך כמות הנוסעים תשפיע באופן ישיר על שכר הנהג.

כעת, בנוסע שלא שילם, גנב את הנהג? או לא?
נפק"מ חדה יותר:
ראובן הצטרף לנסיעה הוא צריך לשלם לנהג?
(באופן לא צפוי - שאז בפשטות זה על דעת כן וכו')
 
אבל הנהג צריך להגיע למחוז חפצו...
זה שהוא צריך להגיע למחוז חפצו מגדיר את מה שהוא נוסע כעשיית ענייני עצמו ולא כשירות עבורי וממילא אם אין המכונית שלו אינו יכול לתבוע ממני תשלום נהנה או פועל עבור מה שנהנתי מנהיגתו.
 
זה שהוא צריך להגיע למחוז חפצו מגדיר את מה שהוא נוסע כעשיית ענייני עצמו ולא כשירות עבורי וממילא אם אין המכונית שלו אינו יכול לתבוע ממני תשלום נהנה או פועל עבור מה שנהנתי מנהיגתו.
ע"פ חו"מ וכן פשטה ההוראה כהיום ברוב בתי דינים הידועים לנו
אם זהו המקצוע שלו מחוייבים בתשלום כפועל
 
ואם לדמות לדין ערב, הוא דומה לאומר תסתכל על פלוני ואקדש אני לך, [שוודאי אינה מקודשת, שלא קיבל כלום לא הוא ולא פלוני,]
בקידושין יש דין נתינת ממון, אך בכל עיסקה אחרת אדם יכול להתנות בכל מה שירצה וגם באומר תסתכל על פלוני ואעלך לאוטבוס,
ומלבד זאת החברה הרי מתנה בתשלום למדינה, וגם אם מותר לא לשלם למדינה, אך זכות החברה להתנות את שירותי הנסיעה בתשלום למדינה
 
צריך לדייק את הדיון כאן, אני הבנתי ב' צדדים [על החיוב שלי לנהג ישירות]
א. עסקה רגילה שבה אני משלם עבור שירות למי שנותן לי אותו, כמו המונית הנ"ל.
ב. הדיון שייך לסוגיות של אישתרשי וכו' - שלא הייתה פסיקה קודם מעשה כלל אלא שסו"ס קיבלתי שירות ששוה כסף ויש לשלם ע"כ.

יש עוד אפשרויות?
 
אם הנהג והחברה לא היו מפסידים מכך כלום זה גם גניבה?
כך נראה בתוס' ב"ק כע"ב דאף בזה נהנה וזה לא חסר יכול מתחילה למנעו מלהנות ואם נהנה חייב לשלם.
הגע עצמך וכי כל בעל דירה שאינה עומדת להשכרה, לא יכול להשכירה לעולם, כי השוכר יגיד לו זה נהנה וזה לא חסר
 
צריך לדייק את הדיון כאן, אני הבנתי ב' צדדים [על החיוב שלי לנהג ישירות]
א. עסקה רגילה שבה אני משלם עבור שירות למי שנותן לי אותו, כמו המונית הנ"ל.
ב. הדיון שייך לסוגיות של אישתרשי וכו' - שלא הייתה פסיקה קודם מעשה כלל אלא שסו"ס קיבלתי שירות ששוה כסף ויש לשלם ע"כ.

יש עוד אפשרויות?
ג. נותן השירות (-החברה או הנהג), יכול להתנות את שירותי הנסיעה בתשלום למדינה, (כל זה בכפוף שהם נותני השירות ולא המדינה)
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

נפסק בשולחן ערוך [יו"ד רנא]: "אסור לישראל...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה