כתובות - מסכנה ואילך | ים התלמוד | פורום אוצר התורה כתובות - מסכנה ואילך | ים התלמוד | פורום אוצר התורה
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • חזרנו! התקלה יצאה להפסקה - והפורום שוב באוויר. פורום אוצר התורה מאחל לחברי הפורום וכל בית ישראל חג חנוכה שמח!

מחכה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
740
תודות
1,305
נקודות
222
שמעתי כו''כ שיעורים בנדון זה, במה החיוב למסור נפש, אם הדיון בגמ' כאן הוא רק על עריות או בשא''ד ומה ההיתר באישה.

ועדיין לא הבנתי הייטב סברות המח' בין המקשן, ר''ת וריב''ם.
אשמח אם מישהו יםקח את עיני
 
בפשטות אפשר ליישב דס"ל כדעת הרמב"ם ודעימיה. אבל אי"ז משמעות דברי התוס'.
לפי הפשט יש לומר.
שריב"ם לא רק מחדש שבקרקע עולם אין דין יהרג ולא יעבור, אלא יש לו פרוש אחר בגמ', דאל"כ למה הוצרך לחזור ולומר - וה"פ ולדרוש להו דאונס שרי כיון וכו'. ורק היה לו ליישב דהכא ליכא יהרג משום האי סברא.
אלא שלפי דעת המקשן הקשתה הגמ' שיאמר שאונס שרי ולא ימסרו עצמם למיתה, וע"ז הקשה שהרי יש חיוב למסור למיתה, ובתוס' בסנהדרין הקשה דמדוע יש להרות להם שאסור למסור עצמם למיתה.
וריב"ם חידש שיש דין של קרקע עולם השייך לכאן, עד כדי שזה יכול להיות קו' הגמ' שיש לחייב צנועות שלא למסור עצמן למיתה משום שהוי רק קרקע עולם.
והיינו שאע"פ שכו"ע מודו שבקרקע עולם א"א לחייבו ליהרג. אבל לומר שהגמרא הקשתה שא"א לצנועות למסור נפשן משו"ה זה לא ס"ל למקשן.
וריב"ם פירש שלדרוש להו שאונס שרי, והיינו לכאורה שמפרש שקו' הגמ' היא שלדרוש להו שמותר להן שלא ליהרג ומעתה יעשו כרצונם.
 
לפו''ר וודאי שכת''ר צודק.
אני מחפש נוסף על זה ביאור שאבד ממני, לפיו יש כאן מחלוקת מהי עיקר תקנת יום הרביעי ומהו תוקף תקנת המשנה
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה